Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kampanie wyborcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-L-D6KAWY-MP
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kampanie wyborcze
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien mieć za sobą kurs podstaw marketingu, psychologii społecznej, socjologii oraz znać systemy polityczne i wyborcze.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawy organizowania kampanii wyborczych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studenta do planowania procesu prowadzenia kampanii wyborczej. Po zakończeniu przedmiotu student będzie posiadał wiedzę oraz umiał zaplanować kampanię wyborczą, dokonać oceny i analizy sytuacji, określić cele i dobrać grupy docelowe. Na kurs składa się też przegląd narzędzi prowadzenia kampanii wyborczej oraz zasady ich doboru. Cały przedmiot prowadzony jest warsztatowo, studenci w trakcie toku zajęć opracowują poszczególne elementy kampanii wyborczej dla wybranego podmiotu politycznego.

Całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia wynosi 55. Konwersatorium obejmuje 30 godzin., czas potrzebny na przygotowanie projektu to 25 godzin.

Tematyka zajęć obejmuje zasady tworzenia i prowadzenia kampanii wyborczych. Szczególny nacisk położony jest na badanie potrzeb elektoratu oraz projektowanie narzędzi kampanii. Podczas zajęć studenci mają okazję w sposób warsztatowy samodzielnie zaplanować i wykonać niektóre z elementów kampanii wyborczej.

 Wprowadzenie do kampanii wyborczych.

 Partia polityczna jako główny podmiot działający w kampanii wyborczej.

 Zależności pomiędzy systemem wyborczym a strategiami kampanii wyborczych.

 Badania wyborcze.

 Analiza sytuacji wyjściowej.

 Strategie prowadzenie kampanii wyborczych (case study).

 Reklama i promocja jako najważniejsze narzędzia stosowane w kampanii wyborczej.

 Współpraca z mediami.

 Sytuacje kryzysowe w kampaniach wyborczych.

 Finansowanie kampanii.

Literatura:

M. Cichosz, (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń 2003

W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005

A. Drzycimski, Sztuka kształtowania wizerunku,

A. W. Jabłoński, L. Sobkowiak (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002

M. Kolczyński, J. Sztumski, Marketing polityczny, Katowice 2003

E. M. Komorowska, Jak wygrać wybory : poradnik dla kandydata do rad gmin, powiatów, województw, Warszawa 1998

S. T. Kuśmierek, Poradnik organizatora (szefa sztabu) kampanii wyborczej do samorządu : gminnego, powiatowego, wojewódzkiego, Warszawa 1998

M. Mazur, Marketing polityczny, Warszawa 2002

W. Mazurkiewicz, Jak wygrywać wybory czyli kampanie i socjotechniki wyborcze, Warszawa 1998

S. Wilkos, W. Ferenc (red.), Kampania wyborcza. Strategia, taktyka, komunikacja, Warszawa 2001

R. Wiszniowski, Marketing wyborczy, Warszawa – Wrocław 2000

Efekty uczenia się:

K_W04

Zna zjawiska związaniem z prowadzeniem kampanii wyborczych.

K_W05

Zna funkcje kampanii wyborczych w demokracji.

K_U02

Identyfikuje zjawiska związane z kampaniami wyborczymi i ich typami.

K_U03

Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do analizy kampanii wyborczych.

K_U08

Umie zodbywac wiedzę związaną z analizą i prowadzeniem kampanii wyborczych.

K_U09

Prezentuje własne interpretacje strategii kampanii wyborczych.

K_U10

Gromadzi i przetwarza informacje oraz realizuje grupowe projekty kampanii.

K_K02

Realizuje grupowe projekty, planując strategię kampanii wyborczych.

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie składa się projekt kampanii wyborczej realizowany w kilkuosobowych grupach, dopuszczalne są dwie nieobecności.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)