Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Systemy administracyjne wybranych państw

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-M-D4SAWP-AP
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Systemy administracyjne wybranych państw
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje rekonstrukcję i pogłębioną analizę rozwiązań instytucjonalnych, kompetencyjnych i proceduralnych oraz standardach obowiązujących w administracjach publicznych wybranych państw Europy, Ameryki, Azji i Afryki. Założeniem przedmiotu jest dokonanie porównań i identyfikacji cech wspólnych oraz specyficznych wybranych systemów administracji oraz ukazanie głównych kierunków zmian w dziedzinie administracji w poszczególnych państwach, a także dostarczenie narzędzi wartościowania zmian w administracji publicznej oraz przygotowanie do kontaktu z administracją innych państw.

Pełny opis:

Przedmiot zawiera rekonstrukcję i pogłębioną analizę rozwiązań instytucjonalnych, kompetencyjnych i proceduralnych oraz standardów obowiązujących w administracjach publicznych wybranych państw, stanowiących modelowe punkty odniesienia jak również egzemplifikacje oryginalnych narodowych recepcji determinowanych specyficznymi uwarunkowaniami (historycznymi, społecznymi, kulturowymi, geopolitycznymi, ekonomicznymi, ustrojowymi). Wśród omawianych państw poza modelowymi systemami napoleońskim, anglosaskim, skandynawskim, południowoeuropejskim, zostanie omówiony system administracji USA i Kanady, Japonii i Chin, Rosji oraz innych państw graniczących z Polską (Ukrainy i Białorusi). Ponadto będą prezentowane wybrane przykłady systemów administracji państw postkolonialnych.

Przedmiot ma ukształtować umiejętność dokonywania porównań i identyfikacji cech wspólnych oraz specyficznych, w tym w szczególności identyfikacji cech i przykładów różnych modeli historycznych administracji, modelu administracji scentralizowanej i zdecentralizowanej, modelu unitarnego (w tym zregionalizowanego) oraz federacyjnego, modelu rozwiązań z dewolucją; ma również dać: znajomość głównych kierunków zmian w dziedzinie administracji państw współczesnych, w tym następstw procesów demokratyzacji, globalizacji, integracji europejskiej, informatyzacji oraz budowania nowych standardów konkurencji między współczesnymi państwami; umiejętność wartościowania zmian w administracji publicznej, w tym szczególnie identyfikacji następstw zmian usytuowania administracji w przestrzeni publicznej, zmian systemowych, profesjonalizacji, gwarancji rzetelności i politycznej neutralności, efektywności, innowacyjności, związanych z przygotowaniem do funkcjonowania w warunkach szybko zachodzących przekształceń oraz procesów integracyjnych.

Metody oceny pracy studenta / Liczba punktów/udział w ocenie końcowej

ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) / 4 pkt.

końcowe zaliczenie pisemne / 15 pkt.

kontrola obecności / 2 pkt.

Ocena / Algorytm oceny końcowej

2

3*** / 55%

3,5 / 60%

4 / 70%

4,5 / 80%

5 / 85%

Literatura:

Administracja i polityka. Europejska administracja publiczna, red. R. Wiszniowski, Wrocław 2005.

B. Dolnicki, Samorząd terytorialny (rozdz. 12: Modele samorządu terytorialnego w wybranych państwach europejskich), Kraków 2003.

H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne (rozdz. II: Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji publicznej), Warszawa 2004.

T. Kaczmarek, Struktury terytorialno-administracyjne i ich reformy w krajach europejskich, Poznań 2005.

S. Mazur, Narodowe modele administracji publicznej (w:) Administracja publiczna, red. J. Hausner, Warszawa 2005.

I. Pietrzyk, Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, Warszawa 2006.

G. Rydlewski, Polityka i administracja w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej, Warszawa 2006

G. Rydlewski, Systemy administracji publicznej w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Warszawa 2007.

Samorząd terytorialny i administracja w wybranych krajach. Gmina w państwach Europy Zachodniej, red. J. Jeżewski, Wrocław 1999.

Samorząd terytorialny w Europie Zachodniej, red. L. Rajca, Warszawa 2010.

Władza i finanse lokalne w Polsce i krajach ościennych, red. E. Ruśkowski, B. Dolnicki, Bydgoszcz 2007.

W. Hołubko, Współczesna administracja państw byłego ZSRR, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student ma zdolność zrekonstruować w przypadku państw UE i innych państw, z którymi Polska graniczy otoczenie administracyjne uczestnictwa w życiu społecznym na różnych jego poziomach przy wykorzystywania wiedzy politologicznej. (K_W03)

Student ma wiedzę na temat przyczyn zróżnicowania i unifikacji systemów administracji publicznej wybranych państw, w tym w szczególności znaczenia dla tych procesów uwarunkowań historycznych i politycznych. (K_W04)

Student ma wiedzę na temat kształtu i zasad funkcjonowania administracji publicznej w wybranych państwach. (K_W06)

Student ma wiedzę na temat różnych modeli administracji publicznych oraz modeli relacji między administracją i polityką. (K_W10)

Student zna i rozumie umiejscowienie administracji publicznej w procesach decyzyjnych w przestrzeni publicznej wybranych państw współczesnych. (K_W11)

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi wykorzystać wiedzę na temat kształtu rozwiązań administracyjnych w wybranych państwach współczesnych dla analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki. (K_U03)

Student potrafi wykorzystać wiedzę na temat modeli systemów administracji publicznej do porównywania i wartościowania sytuacji w konkretnym państwie lub grupie państw, a w szczególności do diagnozowania i prognozowania zjawisk politycznych w tych państwach. (K_U05)

Student umie wskazać relacje zachodzące między administracją i polityką przy uwzględnieniu konkretnych przykładów z wybranych państw współczesnych. (K_U06)

Student jest przygotowany do samodzielnego zdobywania i rozwijania wiedzy i umiejętności na temat systemów administracji publicznych państw współczesnych widzianych w perspektywie politologicznej. (K_U08)

Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację na wskazany temat wynikający z programu przedmiotu. (K_U12)

KOMPETENCJE

Student jest przygotowany do kontaktów z administracją publiczną w omawianych na zajęciach państwach w sposób uwzględniający rozwiązania instytucjonalne i funkcjonalne występujące w zakresie administracji w tych państwach. (K_K01)

Student potrafi współpracować w grupie przygotowującej prezentację oraz ma zdolność merytorycznej obecności w dyskusji na tematy objęte tematyką zajęć. . (K_K03)

Student potrafi określić priorytety i kierunki zmian w administracji publicznej i potrafi dostosować do tego swoje własne działania. (K_K04)

Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy i problemy w dziedzinie funkcjonowania administracji publicznej w państwach współczesnych. (K_K05)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową ocen cząstkowych uzyskanych w formie punktów w trakcie semestru (aktywna obecność i jakość prezentacji) i zaliczenia końcowego. W trakcie semestru: obowiązek przygotowania samodzielnie lub w zespole do 3 osób (w zależności od wielkości grupy) elektronicznej prezentacji na uzgodniony temat, w formie ok. 15 slajdów przedmiotowych oraz slajdu bibliograficznego ze wskazaniem źródeł (możliwość otrzymania do 4 pkt.) – prezentacja będzie w wersji skróconej przedstawiona na zajęciach; ocena aktywności w dyskusji w trakcie semestru (do 2 pkt.). Obecność kontrolowana (2 pkt. za pełną obecność, 1 ujemny punkt za każdą nieobecność powyżej dwóch – doliczane lub odliczane od wyniku zaliczenia końcowego). Zaliczenie na ocenę na ostatnich zajęciach: 9 pytań szczegółowych z wyborem wariantu jednej z czterech odpowiedzi oraz dwa zagadnienia do zwięzłego omówienia w formie swobodnej wypowiedzi (możliwość otrzymania do 15 pkt.). Każdy student otrzyma w trakcie semestru 50 pytań, które stanowić będą podstawę zaliczenia. Na przedostatnich zajęciach, w przypadku pojawienia się takiej potrzeby, odpowiedzi na przekazane pytania zostaną omówione.

Praktyki zawodowe:

nd

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)