Wykorzystywanie funduszy zagranicznych w budowie społeczeństwa obywatelskiego na obszarze poradzieckim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-SEA-M-D4WFUZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Wykorzystywanie funduszy zagranicznych w budowie społeczeństwa obywatelskiego na obszarze poradzieckim |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Studia Euroazjatyckie -DZIENNE II STOPNIA - 4 semestr 2 rok -przedmioty wszystkie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Student posiada bazową wiedzę w zakresie geografii Eurazji oraz systemów politycznych państw poradzieckich. |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia udziału różnego rodzaju finansowania zewnętrznego (zagranicznego) w tworzeniu i wzmacnianiu instytucji społeczeństwa obywatelskiego w Rosji, a także innych państwach byłego ZSRR. W ramach przedmiotu zostaną scharakteryzowane różne aspekty takiego finansowania, ich przyczyny, źródła, wpływ, wreszcie znaczenie. Studenci pozyskają nie tylko wiedzę, ale także umiejętności i kompetencje w zakresie praktycznego wnioskowania o analizowane fundusze oraz programy. Stosowane będą różne formy pracy ze studentem: rozmowa nauczająca, praca studentów pod kierunkiem prowadzącego z materiałami źródłowymi, prezentacje studentów, praca zespołowa w grupach realizowana w ramach zajęć, praca zespołowa nad przygotowywaniem projektu w ramach zajęć i w domu. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające 2. Pojęcie społeczeństwa obywatelskiego. Analiza sytuacji politycznej, społecznej i gospodarczej na obszarze poradzieckim 3. Analiza rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w państwach byłego ZSRR 4. Wsparcie zewnętrzne budowy społeczeństwa obywatelskiego na obszarze poradzieckim – uwarunkowania, historia, główne źródła i kierunki 5. Fundusze amerykańskie (m. in. Open Society Fund) 6. Fundusze międzynarodowych organizacji pozarządowych, fundusze MFW i BŚ 7. Fundusze UE i instrumenty Partnerstwa Wschodniego (m. in. European Endowment for Democracy, Fundusze Europejskiego Banku Inwestycyjnego, unijny program Polska-Rosja 2014-2020) ; wsparcie dla dotkniętej wojną części Ukrainy 8. Finansowanie mediów w krajach byłego ZSRR, 9. Bilateralna współpraca państw byłego ZSRR z państwami trzecimi (np. wymiana młodzieży z Chinami, Japonią, projekty polskiego MSZ itp.) – zajęcia z gościem 10. Fundusze dla młodzieży (m. in. Erasmus+) - zajęcia z gościem oraz prowadzącą 11. Forum Społeczeństwa Obywatelskiego UE-Rosja, wsparcie Europejskiego Banku Inwestycyjnego 12. Prezentacje studentów 13. Zajęcia praktyczne – wypełnianie wniosków o fundusze dla młodzieży oraz fundusze w ramach Open Society Fund i dostępne dla polskich podmiotów współpracujących z państwami poradzieckimi programy 14. Omówienie zadań grupowych i wystawienie ocen |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Evans A. B., Henry L. A., McIntosh Suldstrom L., Russian Civil Society: A Critical Assessment, Armonk London 2006 • Chawryło K., Domańska M., Obcy wśród swoich. Organizacje pozarządowe w Rosji, Komentarze OSW numer 184/28.09.2015 • Fijałkowska M., Tworkowski W., Demokracja i rozwój w perspektywie polskich organizacji pozarządowych, Raport z badań Grupa Zagranica, publikacja MSZ RP, Warszawa 2011 • Mieńkowska-Norkiene R., Impact of the European Voluntary Service on Local Communities in the Eastern Europe and Caucasus Region – Research Report, Warsaw 2011 • Nations in Transit, Freedom House Report, 2015 • https://democracyendowment.eu • http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1268043,Glos-Europy-Tworzy-sie-rosyjskojezyczna-telewizja-dla-krajow-bylego-ZSRR • http://ejc.net/media_landscapes/russia • https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/russia • http://www.wymianymlodziezy.frse.org.pl/ • https://www.salto-youth.net/rc/eeca/ • http://www.bbc.com/news/world-europe-17840134 • http://www.rp.pl/Finanse/310079937-Rosja-zakaz-finansowania-mediow-zagranica.html • http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/rosja-lista-niewygodnych-mediow,583951.html • http://eu-russia-csf.org • http://www.lt-pl-ru.eu/news.php Literatura uzupełniająca: • http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2015-12-16/kolo-ratunkowe-mfw-dla-ukrainy • http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/komentarze-osw/2015-12-03/chinskie-zagraniczne-inwestycje-bezposrednie-w-ramach-161 • http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2015-07-29/kirgistan-juz-nie-chce-amerykanskiej-pomocy • http://www.kew.org.pl/category/programy-i-projekty/ • http://iwi.org.pl/pl |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi wskazać i wyjaśniać zasady oraz wartości demokratycznego państwa, a także społeczeństwa obywatelskiego. Umie krytycznie ocenić kulturowy dorobek społeczeństw państw byłego ZSRR, ze szczególnym uwzględnieniem ich kultury politycznej. Posługuje się systemem aksjonormatywnym i konkretnymi regułami i normami oraz potrafi wskazać ich przydatność w pracy w instytucjach i organizacjach wspierających rozwój społeczeństwa obywatelskiego na terenie byłego ZSRR; dostrzega i analizuje dylematy etyczne związane ze wsparciem finansowym rozwoju społeczeństw państw poradzieckich. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę o programach wsparcia dla obszaru poradzieckiego i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimy i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT), np. w tworzeniu projektów współpracy z państwami poradzieckimi. Posiada poszerzoną umiejętność prezentowania własnych pomysłów na projekty wsparcia rozwoju społeczeństwa obywatelskiego z uwzględnieniem specyfiki państw poradzieckich, uzasadniania ich oraz konfrontowania z poglądami innych studentów, różnych autorów w kontekście różnorodnych nurtów teoretycznych. Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, także w zespołach realizujących cele społeczne, polityczne i obywatelskie poprzez tworzenie projektów wsparcia społeczeństw państw obszaru poradzieckiego. Jest przygotowany do uczestnictwa w budowaniu zinstytucjonalizowanych form aktywności obywatelskiej na obszarze poradzieckim. Potrafi pracować w grupie projektowej przyjmując w niej różne role. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań związanych z tworzeniem projektów wsparcia społeczeństw państw obszaru poradzieckiego. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z pracą na rzecz wspierania społeczeństwa obywatelskiego w państwach poradzieckich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie liczby możliwych nieobecności skutkuje koniecznością zaliczenia zajęć na „dyżurze”. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć. Studenci ze względu na formę zajęć zobowiązani są do aktywnego w nich udziału. Podstawą oceny pracy studenta jest aktywność indywidualna studenta (30% oceny) i praca w grupie której efektem będzie ocena z przygotowania projektów (50% oceny) oraz krótka prezentacja na wybrany temat (20% oceny). Aby uzyskać zaliczenie z konwersatorium należy uzyskać ponad 50% punktów z ww. zadań. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.