Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykorzystywanie funduszy zagranicznych w budowie społeczeństwa obywatelskiego na obszarze poradzieckim

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-SEA-M-D4WFUZ
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wykorzystywanie funduszy zagranicznych w budowie społeczeństwa obywatelskiego na obszarze poradzieckim
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Studia Euroazjatyckie -DZIENNE II STOPNIA - 4 semestr 2 rok -przedmioty wszystkie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Student posiada bazową wiedzę w zakresie geografii Eurazji oraz systemów politycznych państw poradzieckich.

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia udziału różnego rodzaju finansowania zewnętrznego (zagranicznego) w tworzeniu i wzmacnianiu instytucji społeczeństwa obywatelskiego w Rosji, a także innych państwach byłego ZSRR. W ramach przedmiotu zostaną scharakteryzowane różne aspekty takiego finansowania, ich przyczyny, źródła, wpływ, wreszcie znaczenie. Studenci pozyskają nie tylko wiedzę, ale także umiejętności i kompetencje w zakresie praktycznego wnioskowania o analizowane fundusze oraz programy.

Stosowane będą różne formy pracy ze studentem: rozmowa nauczająca, praca studentów pod kierunkiem prowadzącego z materiałami źródłowymi, prezentacje studentów, praca zespołowa w grupach realizowana w ramach zajęć, praca zespołowa nad przygotowywaniem projektu w ramach zajęć i w domu.

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Pojęcie społeczeństwa obywatelskiego. Analiza sytuacji politycznej, społecznej i gospodarczej na obszarze poradzieckim

3. Analiza rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w państwach byłego ZSRR

4. Wsparcie zewnętrzne budowy społeczeństwa obywatelskiego na obszarze poradzieckim – uwarunkowania, historia, główne źródła i kierunki

5. Fundusze amerykańskie (m. in. Open Society Fund)

6. Fundusze międzynarodowych organizacji pozarządowych, fundusze MFW i BŚ

7. Fundusze UE i instrumenty Partnerstwa Wschodniego (m. in. European Endowment for Democracy, Fundusze Europejskiego Banku Inwestycyjnego, unijny program Polska-Rosja 2014-2020) ; wsparcie dla dotkniętej wojną części Ukrainy

8. Finansowanie mediów w krajach byłego ZSRR,

9. Bilateralna współpraca państw byłego ZSRR z państwami trzecimi (np. wymiana młodzieży z Chinami, Japonią, projekty polskiego MSZ itp.) – zajęcia z gościem

10. Fundusze dla młodzieży (m. in. Erasmus+) - zajęcia z gościem oraz prowadzącą

11. Forum Społeczeństwa Obywatelskiego UE-Rosja, wsparcie Europejskiego Banku Inwestycyjnego

12. Prezentacje studentów

13. Zajęcia praktyczne – wypełnianie wniosków o fundusze dla młodzieży oraz fundusze w ramach Open Society Fund i dostępne dla polskich podmiotów współpracujących z państwami poradzieckimi programy

14. Omówienie zadań grupowych i wystawienie ocen

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Evans A. B., ‪Henry L. A., McIntosh Suldstrom L., Russian Civil Society: A Critical Assessment‬, Armonk London 2006‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

• Chawryło K., Domańska M., Obcy wśród swoich. Organizacje pozarządowe w Rosji, Komentarze OSW numer 184/28.09.2015

• Fijałkowska M., Tworkowski W., Demokracja i rozwój w perspektywie polskich organizacji pozarządowych, Raport z badań Grupa Zagranica, publikacja MSZ RP, Warszawa 2011

• Mieńkowska-Norkiene R., Impact of the European Voluntary Service on Local Communities in the Eastern Europe and Caucasus Region – Research Report, Warsaw 2011

• Nations in Transit, Freedom House Report, 2015

• https://democracyendowment.eu

• http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1268043,Glos-Europy-Tworzy-sie-rosyjskojezyczna-telewizja-dla-krajow-bylego-ZSRR

• http://ejc.net/media_landscapes/russia

• https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/russia

• http://www.wymianymlodziezy.frse.org.pl/

• https://www.salto-youth.net/rc/eeca/

• http://www.bbc.com/news/world-europe-17840134

• http://www.rp.pl/Finanse/310079937-Rosja-zakaz-finansowania-mediow-zagranica.html

• http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/rosja-lista-niewygodnych-mediow,583951.html

• http://eu-russia-csf.org

• http://www.lt-pl-ru.eu/news.php

Literatura uzupełniająca:

• http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2015-12-16/kolo-ratunkowe-mfw-dla-ukrainy

• http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/komentarze-osw/2015-12-03/chinskie-zagraniczne-inwestycje-bezposrednie-w-ramach-161

• http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2015-07-29/kirgistan-juz-nie-chce-amerykanskiej-pomocy

• http://www.kew.org.pl/category/programy-i-projekty/

• http://iwi.org.pl/pl

Efekty uczenia się:

Student potrafi wskazać i wyjaśniać zasady oraz wartości demokratycznego państwa, a także społeczeństwa obywatelskiego. Umie krytycznie ocenić kulturowy dorobek społeczeństw państw byłego ZSRR, ze szczególnym uwzględnieniem ich kultury politycznej.

Posługuje się systemem aksjonormatywnym i konkretnymi regułami i normami oraz potrafi wskazać ich przydatność w pracy w instytucjach i organizacjach wspierających rozwój społeczeństwa obywatelskiego na terenie byłego ZSRR; dostrzega i analizuje dylematy etyczne związane ze wsparciem finansowym rozwoju społeczeństw państw poradzieckich.

Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę o programach wsparcia dla obszaru poradzieckiego i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimy i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT), np. w tworzeniu projektów współpracy z państwami poradzieckimi.

Posiada poszerzoną umiejętność prezentowania własnych pomysłów na projekty wsparcia rozwoju społeczeństwa obywatelskiego z uwzględnieniem specyfiki państw poradzieckich, uzasadniania ich oraz konfrontowania z poglądami innych studentów, różnych autorów w kontekście różnorodnych nurtów teoretycznych.

Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, także w zespołach realizujących cele społeczne, polityczne i obywatelskie poprzez tworzenie projektów wsparcia społeczeństw państw obszaru poradzieckiego.

Jest przygotowany do uczestnictwa w budowaniu zinstytucjonalizowanych form aktywności obywatelskiej na obszarze poradzieckim.

Potrafi pracować w grupie projektowej przyjmując w niej różne role.

Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań związanych z tworzeniem projektów wsparcia społeczeństw państw obszaru poradzieckiego.

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z pracą na rzecz wspierania społeczeństwa obywatelskiego w państwach poradzieckich.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie liczby możliwych nieobecności skutkuje koniecznością zaliczenia zajęć na „dyżurze”. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć. Studenci ze względu na formę zajęć zobowiązani są do aktywnego w nich udziału. Podstawą oceny pracy studenta jest aktywność indywidualna studenta (30% oceny) i praca w grupie której efektem będzie ocena z przygotowania projektów (50% oceny) oraz krótka prezentacja na wybrany temat (20% oceny). Aby uzyskać zaliczenie z konwersatorium należy uzyskać ponad 50% punktów z ww. zadań.

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)