Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Postępowanie karne - V rok

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2200-1DPK029A
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Postępowanie karne - V rok
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Seminaria dla V roku studiów prawniczych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Student przystępujący do seminarium z postępowania karnego powinien orientować się już w problematyce prawa karnego procesowego oraz prawa karnego materialnego w stopniu wymaganym na egzaminach z tych przedmiotów. Zależnie od doboru tematyki pracy seminaryjnej, a ostatecznie – tematu pracy magisterskiej, pomocna może być wiedza z innych dziedzin prawa, w tym w szczególności z pokrewnych dziedzin penalnych.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Głównym celem seminarium jest przygotowanie studenta do wyboru zagadnienia z zakresu szeroko pojętego postępowania karnego oraz do samodzielnego opracowania go w formie pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem naukowym promotora.

Pełny opis:

Głównym celem seminarium jest przygotowanie studenta do wyboru zagadnienia z zakresu szeroko pojętego postępowania karnego oraz do samodzielnego opracowania go w formie pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem naukowym promotora.

Seminarium V roku poświęcone jest w pełnym wymiarze przygotowaniu pracy magisterskiej. W trakcie zajęć seminarzyści wygłaszać będą referaty z zakresu wybranego tematu pracy; będą także prezentować przygotowane plany swoich prac magisterskich, jak też konsultować z promotorem już przygotowane ich fragmenty.

Zasadniczy wpływ na wybór tematu pracy magisterskiej mają uczestnicy seminarium. Ich zainteresowania w znacznej mierze przesądzą zatem o konkretyzacji tematów. Prowadząca będzie służyć w tej mierze jedynie pomocą merytoryczną. Respektowana będzie zasada, że w ramach jednego seminarium nie ma miejsce dublowanie się tematów.

Literatura:

W trakcie zajęć, niezależnie od literatury przedmiotu wskazanej - jedynie przykładowo - poniżej, prowadzący będzie ponadto zalecał konkretne pozycje. Literatura podstawowa: A. Murzynowski: Istota i zasady procesu karnego, W-wa 1994; T. Grzegorczyk, J. Tylman: Polskie postępowanie karne, Warszawa 2020; S. Waltoś: Proces karny. Zarys systemu., Warszawa 2020, P. Kruszyński (red.) Wykład prawa karnego procesowego, Białystok 2012; J. Skorupka (red.) Proces karny, Warszawa 2020; Ryszard A. Stefański, Stanisława Zabłocki: Kodeks postępowania karnego. Tom. II. Komentarz do art. 167-296, Warszawa 2019; P. Kruszyński (red.) Dowody i postępowanie dowodowe w procesie karnym. Komentarz praktyczny z orzecznictwem. Wzory pism procesowych, Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca: P. Wiliński: Zasada prawa do obrony w polskim procesie karnym, Zakamycze 2006; P. Kruszyński: Zasada domniemania niewinności w polskim procesie karnym Warszawa 1983; A. Tęcza-Paciorek: Zasada domniemania niewinności w polskim procesie karnym, Warszawa 2012; Z. Sobolewski, G. Artymiak (red.) Zasada prawdy materialnej, Zakamycze 2006; M. Wąsek-Wiaderek: Zasada równości stron w polskim procesie karnym w perspektywie prawno-porównawczej, Zakamycze 2003; A. Gaberle: Dowody w sądowym procesie karnym, Kraków 2007; V. Kwiatkowska- Darul: Przesłuchanie dziecka, Zakamycze 2001; M. Kleinowska: Oskarżony jako osobowe źródło informacji o przestępstwie, Zakamycze 2004; P. Sowiński: Prawo świadka do odmowy zeznań w procesie karnym, Warszawa 2004; R. Kmiecik (red.) Prawo dowodowe. Zarys wykładu, Zakamycze 2005; T. Tomaszewski: Dowód z opinii biegłego w procesie karnym, Kraków 1998.

Literatura uzupełniająca podawana jest przez prowadzącego w toku zajęć. Uwzględnia ona indywidualnie ustalane tematy prac magisterskich.

Efekty uczenia się:

Seminarzysta po ukończeniu seminarium powinien przedstawić pracę magisterską, która, po jej przyjęciu przez promotora, warunkuje możliwość przystąpienia do egzaminu magisterskiego.

Po ukończeniu proseminarium student :

WIEDZA:

1) Dysponuje poszerzoną wiedzą na temat wszystkich instytucji prawa karnego procesowego oraz wybranych zagadnień pokrewnych;

2) Posiada orientację w bieżącym, ważniejszym orzecznictwie sądowym, w tym w orzecznictwie Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego;

3) Zna formalne i merytoryczne wymagania stawiane pracom magisterskim.

UMIEJĘTNOŚCI:

1) Potrafi opracować wybrany temat w formie pisemnej (umie znaleźć i w twórczy sposób wykorzystać materiały źródłowe;

2) Potrafi poddać merytorycznej analizie wybrane regulacje posługując się przy tym w sposób prawidłowy terminologią prawniczą;

3) Prawidłowo rozumie i stosuje instytucje prawa karnego procesowego;

4) Potrafi zaprezentować na forum grupy wybrane zagadnienie/orzeczenie;

5) Potrafi brać udział w dyskusji na forum grupy i potrafi bronić swego stanowiska/poglądu.

POSTAWY:

1) Otwartość w zakresie prezentacji własnego stanowiska;

2) Otwartość w zakresie interpretacji przepisów prawa;

3) Potrafi właściwie ocenić walory materiałów źródłowych, do których samodzielnie dociera.

Metody i kryteria oceniania:

1) Kontrola obecności

2) Ocena ciągła - aktywność na zajęciach; praca w grupie, przygotowanie do zajęć;

3) Praca własna studenta - prezentacja wybranego tematu/ orzeczenia na forum grupy; opracowanie pisemne wybranego tematu/orzeczenia

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)