Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie - Identyfikacja przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym - firma, reklama, znak towarowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2200-1M081
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie - Identyfikacja przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym - firma, reklama, znak towarowy
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Seminaria magisterskie dla studiów prawniczych (nowy program)
Punkty ECTS i inne: 12.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

proseminaria

Założenia (opisowo):

Rynek wymiany dóbr i usług jest rynkiem konkurencyjnym. Przedsiębiorcy, którzy funkcjonują na tym rynku chcą być rozpoznawalni, chcą się wyróżniać. Elementami, które wyróżniają przedsiębiorców są te, które wiążą się z ich oznaczaniem, a więc przede wszystkim odpowiednie wybranie brzmienia dla swojej firmy, dla prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa oraz znaku towarowego (usługowego) nakładanego na produkowane przez siebie towary (wykonywane usługi). Powyższe oznaczenia identyfikacyjne przedsiębiorcy wykorzystywane są też w jego działalności reklamowej. Wszelkie działania marketingowe budują pozycję przedsiębiorcy na rynku, powodują że jest on rozpoznawalny i poszukiwany przez konsumentów.

Założeniem zajęć o powyższej tematyce jest zapoznanie studentów z podstawami skutecznych metod marketingowych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć jest szeroko rozumiana działalność przedsiębiorcy w sferze marketingu i reklamy. Podstawowe znaczenie mają w tym zakresie elementy identyfikujące przedsiębiorcę w obrocie gospodarczym, takie jak firma, nazwa przedsiębiorstwa w znaczeniu przedmiotowym, znak towarowy (usługowy) a także działalność w sferze marketingu i reklamy wykorzystująca wszystkie wymienione wyżej elementy identyfikacyjne przedsiębiorcy.

Przedmiotem zajęć są też granice prawne możliwości korzystania przez przedsiębiorcę ze środków społecznego przekazu, zarówno tych tradycyjnych (prasa, radio, telewizja), jak i Internetu. Poznanie różnego rodzaju mechanizmów perswazyjnych stosowanych w działalności marketingowej, a przede wszystkim możliwość korzystania z rozmaitego rodzaju nowoczesnych technik manipulacyjnych , jest też istotnym założeniem programowym zajęć.

Pełny opis:

1/ Wprowadzenie - działalność w sferze marketingu i reklamy jako pochodna wolności gospodarczej, wolności mediów i wolności słowa, a także wolności poglądów, pozyskiwania i rozpowszechniania informacji;

2/ Środki społecznego przekazu informacji - tradycyjne i nowe;

3/ Internet jako globalna sieć powszechnego komunikowania;

4/ Content marketing;

5/ Mechanizmy perswazyjne stosowane w komunikacji rynkowej, wykorzystanie technik manipulacyjnych;

6/ Nowe formy zainteresowania konsumenta towarem ( reklama ukryta, neutralna informacja, techniki podprogowe, lokowanie produktu, reklama natywna);

7/ Ograniczenia działalności reklamowej wynikające z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów;

8/ Ograniczenia w działalności reklamowej wynikające z prawa autorskiego (hasła reklamowe, slogany, wizerunek);

9/ Ograniczenia reklamowe wynikające z ustawy prawo własności przemysłowej (znaki towarowe i usługowe), funkcje znaku towarowego, wykorzystanie cudzego znaku towarowego;

10/ Firma przedsiębiorcy i nazwa przedsiębiorstwa (funkcje, podstawy regulacji).

Literatura:

- M. Modrzejewska, Umowy w sferze marketingu i reklamy, [w:] M. Stec (red.), Prawo umów handlowych. System Prawa Handlowego, t. 5B, Warszawa 2020;

- K. Grzybczyk, Ilustrowane prawo reklamy, Warszawa 2020;

- J. Sitko, Firma i jej ochrona, Warszawa 2009;

- J. Sitko, Naruszenie prawa do znaku towarowego renomowanego, Warszawa 2019;

- R. Skubisz, Znaki towarowe i ich ochrona, Warszawa 2019;

- J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2019;

oraz literatura polecana na zajęciach.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student uczestniczący w seminarium powinien wykazać się znajomością przedmiotu w ramach wybranej specjalizacji. Powinien dobrze orientować się w tekstach aktów prawnych związanych z wybraną specjalizacją, rozumieć w sposób zaawansowany stosowane konstrukcje prawne, umieć je omówić i poddać analizie z odwołaniem do doktryny i orzecznictwa.

Metody i kryteria oceniania:

Poziom wiedzy, zrozumienie materiału i umiejętność samodzielnego wnioskowania, aktywność na zajęciach.

Analiza problemowa tekstów prawnych, kazusów, orzecznictwa.

Samodzielne przygotowanie zajęć przez studentów.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Modrzejewska
Prowadzący grup: Małgorzata Modrzejewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Modrzejewska
Prowadzący grup: Małgorzata Modrzejewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)