Karta Praw Podstawowych UE i TSUE a ochrona praw człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1S365 | Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Karta Praw Podstawowych UE i TSUE a ochrona praw człowieka | ||
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji | ||
Grupy: |
Blok: Człowiek we wspólnocie politycznej Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla IV roku studiów prawniczych Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla V roku studiów prawniczych |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
||
Pełny opis: |
Przedmiot poświęcony jest problematyce ochrony praw człowieka w specyficznym porządku prawnym Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Karty praw podstawowych UE i roli Trybunału Sprawiedliwości UE. Stąd wykład eksponuje zarówno rolę Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jak i organów krajowych państw członkowskich w zapewnieniu skuteczności ochrony praw człowieka i ich natury. W związku z ogromnym znaczeniem orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości, mającym często precedensowy charakter, rozważania przedstawione na wykładzie poparte są analizą wyroków tej instytucji a podstawowym celem prowadzącego zajęcia jest przedstawienie umiejętności jego wyszukiwania, właściwego analizowania i zastosowania w praktyce. Pierwsze trzy zajęcia mają formę wprowadzenia do systemu ochrony praw człowieka w UE (i w Europie). Kolejne mają charakter case study - opierają się o referat studentów dotyczący wybranych praw i wolności w oparciu o relewantne orzecznictwo sądów luksemburskich i krajowych (polskich). Zaliczenie konwersatorium: obecność 35% aktywność 20 % praca domowa 45 % |
||
Literatura: |
Literatura: Zadane do lektury teksty (artykuły oraz orzecznictwo) Pomocniczo i poszerzając zakres materiału: 1. Kornobis-Romanowska D. (red. nauk.), Unia Europejska w roli gwaranta praw podstawowych, Wydawnictwo Currenda, Sopot 2016 2. Wróbel A. (red.) Karta Praw Podstawowych w europejskim i krajowym porządku prawnym, Warszawa 2009 3. Grzeszczak R., Pytania prejudycjalne w obszarze praw człowieka. Podręcznik praktyczny dla sędziów, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2019, ss. 117. (wersje w j. polskim i w j. angielskim), dostęp: http://www.hfhr.pl/wp- content/uploads/2019/03/Pytania-prejudycjalne-podrecznik-dla- sedziow.pdf 4. Banaszak B., Bistrzyga A., Complak K., Jabłoński M., Wieruszewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Kraków 2005 4. Wyrozumska A.(red.), System ochrony prawnej w Unii Europejskiej, Warszawa 2010 6. Wybrane orzecznictwo sądów unijnych: TS oraz sądów polskich (WSA, NSA i TK) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Robert Grzeszczak, Marek Zubik | |
Prowadzący grup: | Robert Grzeszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest problematyce ochrony praw człowieka w specyficznym porządku prawnym Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Karty praw podstawowych UE i roli Trybunału Sprawiedliwości UE. Stąd wykład eksponuje zarówno rolę Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jak i organów krajowych państw członkowskich w zapewnieniu skuteczności ochrony praw człowieka i ich natury. W związku z ogromnym znaczeniem orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości, mającym często precedensowy charakter, rozważania przedstawione na wykładzie poparte są analizą wyroków tej instytucji a podstawowym celem prowadzącego zajęcia jest przedstawienie umiejętności jego wyszukiwania, właściwego analizowania i zastosowania w praktyce. Pierwsze trzy zajęcia mają formę wprowadzenia do systemu ochrony praw człowieka w UE (i w Europie). Kolejne mają charakter case study - opierają się o referat studentów dotyczący wybranych praw i wolności w oparciu o relewantne orzecznictwo sądów luksemburskich i krajowych (polskich). Zaliczenie konwersatorium: obecność 35% aktywność 20 % praca domowa 45 % | |
Pełny opis: |
Przedmiot poświęcony jest problematyce ochrony praw człowieka w specyficznym porządku prawnym Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Karty praw podstawowych UE i roli Trybunału Sprawiedliwości UE. Stąd wykład eksponuje zarówno rolę Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jak i organów krajowych państw członkowskich w zapewnieniu skuteczności ochrony praw człowieka i ich natury. W związku z ogromnym znaczeniem orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości, mającym często precedensowy charakter, rozważania przedstawione na wykładzie poparte są analizą wyroków tej instytucji a podstawowym celem prowadzącego zajęcia jest przedstawienie umiejętności jego wyszukiwania, właściwego analizowania i zastosowania w praktyce. Pierwsze trzy zajęcia mają formę wprowadzenia do systemu ochrony praw człowieka w UE (i w Europie). Kolejne mają charakter case study - opierają się o referat studentów dotyczący wybranych praw i wolności w oparciu o relewantne orzecznictwo sądów luksemburskich i krajowych (polskich). Zaliczenie konwersatorium: obecność 35% aktywność 20 % praca domowa 45 % | |
Literatura: |
Pomocniczo i poszerzając zakres materiału: 1. Kornobis-Romanowska D. (red. nauk.), Unia Europejska w roli gwaranta praw podstawowych, Wydawnictwo Currenda, Sopot 2016 2. Wróbel A. (red.) Karta Praw Podstawowych w europejskim i krajowym porządku prawnym, Warszawa 2009 3. Grzeszczak R., Pytania prejudycjalne w obszarze praw człowieka. Podręcznik praktyczny dla sędziów, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2019, ss. 117. (wersje w j. polskim i w j. angielskim), dostęp: http://www.hfhr.pl/wp- content/uploads/2019/03/Pytania-prejudycjalne-podrecznik-dla- sedziow.pdf 4. Banaszak B., Bistrzyga A., Complak K., Jabłoński M., Wieruszewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Kraków 2005 4. Wyrozumska A.(red.), System ochrony prawnej w Unii Europejskiej, Warszawa 2010 6. Wybrane orzecznictwo sądów unijnych: TS oraz sądów polskich (WSA, NSA i TK) | |
Uwagi: |
PRACA DOMOWA: Opracowanie pytania prejudycjalnego do Trybunału Sprawiedliwości UE w zw. z zadanym stanem faktycznym dot. określonego prawa człowieka gwarantowanego w KPP. Pytanie takie musi zostać odpowiednio uzasadnione, z powołaniem relewantnych przepisów prawa Unii Europejskiej (ew. także Rady Europy) oraz poparte relewantnym orzecznictwem luksemburskim. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.