Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium specjalizacyjne - Międzynarodowe prawo lotnicze i kosmiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2200-1SZMPLiK02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium specjalizacyjne - Międzynarodowe prawo lotnicze i kosmiczne
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Seminaria specjalizacyjne dla studiów prawniczych (nowy program)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):


Prezentacja:

- prawa lotniczego i kosmicznego w XXI wieku,

- celów polityki lotniczej państw w kontekście umacniającej się tendencji globalizacji i liberalizacji,

- ochrona konkurencji i konsumentów (pasażerów);

Najnowsze problemy i kierunki zmian w prawie lotniczym.

Skrócony opis:

Seminarium ma na celu pogłębienie wiedzy z zakresu międzynarodowego prawa lotniczego i kosmicznego.

Transport lotniczy staje się dominującym środkiem transportu na świecie. W 2014 r. w sektorze transportu lotniczego pracowało 58 mln osób, a łączna wartość aktywności biznesowej w nim to 2,4 biliony $. W 2034 r. powinno to być odpowiednio 105 mln pracowników i 6 bilionów $, a ilość pasażerów, globalnie, osiągnie liczbę 7,3 mld. Obecnie przedsiębiorstwa lotnicze przechodzą poważny kryzys.

Drugim niezwykle ważnym obszarem dla światowej gospodarki i funkcjonowania społeczeństw jest kosmos. Sztuczne satelity mają praktyczne zastosowanie w większości dziedzin życia na ziemi. Obecnie nowoczesne techniki kosmiczne odgrywają ogromną rolę zarówno w przedsięwzięciach o charakterze wojskowym, jak i zaspokajaniu potrzeb cywilnych. Wykorzystuje się je, m. in. w łączności, bankowości, ubezpieczeniach, meteorologii, geodezji i kartografii, geologii, rolnictwie, transporcie itd.

Pełny opis:

Na międzynarodowe prawo lotnicze składają się trzy systemy - chicagowsko-bilateralny, warszawsko-montrealski i tokijsko-hasko-montrealsko-pekiński (międzynarodowe karne prawo lotnicze). Główne zagadnienia to status prawny przestrzeni powietrznej i zasady jej wykorzystania przez przewoźników lotniczych oraz szeroko rozumiane prawa pasażerów i powiązane z nimi zagadnienie odpowiedzialności prawnej przewoźników lotniczych. Ważnym zagadnieniem jest proces liberalizacji transportu lotniczego w Unii Europejskiej, a w jego ramach, m. in. zasady koncesjonowania przewoźników lotniczych, ich dostęp do tras wewnątrz Unii Europejskiej, taryfy lotnicze oraz przydział czasów operacji w portach lotniczych. Poruszane są także zagadnienia zastosowania prawa konkurencji w transporcie lotniczym.

W ramach międzynarodowego prawa kosmicznego omówiony zostanie status prawny kosmosu, zasady działalności państw i innych podmiotów w tym środowisku, prawne aspekty wykorzystania technik satelitarnych.

Literatura:

Zalecana literatura:

1. M. Żylicz, Prawo lotnicze międzynarodowe, europejskie i krajowe, wyd. 2, Warszawa 2011;

2.K. Myszona-Kostrzewa, Nawigacja satelitarna w świetle prawa międzynarodowego, Warszawa 2011.

3. K. Myszona, Status przewoźnika lotniczego w świetle prawa Wspólnoty Europejskiej, Warszawa 2000;

4. I. Szymajda, Konkurencja w transporcie lotniczym. Prawo europejskie i problemy dostosowania prawa polskiego, Warszawa 2000;

5. Wykorzystanie przestrzeni kosmicznej – Świat, Europa, Polska, Z. Galicki, T. Kamiński, K. Myszona-Kostrzewa (red.), Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu Studenci będą posiadali kompleksową wiedzę dotyczącą transportu lotniczego na świecie i w Unii Europejskiej oraz międzynarodowego prawa kosmicznego. W szczególności Studenci będą potrafili

- opisać mechanizmy tworzenia się prawa w jego kontekście historycznym i społecznym;

- posługiwać się właściwą terminologią, nauczyć się języka prawnego;

-wyjaśnić genezę i cel konkretnych rozwiązań prawnych;

- rozpoznać problem prawny i zaproponować jego rozwiązanie;

- rozumieć i krytycznie odnosić się do prezentowanych rozwiązań prawnych;

Studenci będą przygotowani do wyboru tematu pracy magisterskiej i jej napisania.

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnictwo w zajęciach, ocena pracy w czasie zajęć, ocena przygotowanych prezentacji – zgłoszenia dobrowolne;

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)