Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia myśli socjologicznej i ekonomicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2200-4S010
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia myśli socjologicznej i ekonomicznej
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Przedmioty specjalizacyjne dla studiów administracyjnych II stopnia (nowy program)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wiedza wynikająca z zaawansowania studiów.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest prezentacja podstawowych informacji o głównych kierunkach rozwoju myśli ekonomicznej ukazanej w zależności od rozwoju myśli społecznej (głównie socjologii) podejmującej problematykę gospodarowania.

Pełny opis:

Konwersatorium stanowi prezentację rozwoju myśli ekonomicznej i jej zależności z rozwojem myśli społecznej. Przedmiotem wykładu będzie ukazanie zależności między refleksją społeczną a ekonomiczną a także ukazanie społecznych źródeł i konsekwencji ważniejszych koncepcji ekonomicznych, ich kontekstu kulturowego i politycznego. Prezentacja obejmowała będzie główne kierunki socjologiczne mające kontekst ekonomiczny, po stronie zaś myśli ekonomicznej przedstawione będą wczesne koncepcje ekonomiczne, ich klasyczne kontynuacje i nurty alternatywne. Celem wykładu jest pokazanie paralelności rozwoju refleksji ekonomicznej i socjologicznej.

Literatura:

1. Danuta Drabińska, Miniwykłady z historii myśli ekonomicznej, Od merkantylizmu do monetaryzmu, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2007;

2. Janusz Justyński, Izabela Justyńska, Historia myśli socjologiczno-ekonomicznej, Wolters Kluwer, Warszawa 2012;

3. Wacław Stankiewicz, Historia myśli ekonomicznej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007, (wydanie III, zmienione lub wydania nowsze).

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

przyswojenie wiadomości dotyczących podstawowych pojęć socjologii ogólnej, wiadomości dotyczących historii myśli socjologicznej i ekonomicznej, poznanie prekursorów i znaczących przedstawicieli obydwu nurtów i zaznajomienie z ich osiągnięciami, poznanie źródeł współczesnych sporów dotyczących społecznych kontekstów ważnych nurtów współczesnej ekonomii.

W zakresie umiejętności:

opanowanie podstawowych umiejętności w zakresie posługiwania się terminologią socjologiczną i ekonomiczną, rozpoznawanie społecznych źródeł i konsekwencji praktycznego realizowania koncepcji ekonomicznych; rozpoznawanie elementów wspólnych i różnicujących naukowe zainteresowania społecznymi kontekstami zjawisk ekonomicznych; formułowania własnych opinii w tym zakresie w oparciu o umiejętność prawidłowej interpretacji i objaśniania zjawisk społeczno-ekonomicznych oraz ich kulturowych kontekstów.

W zakresie innych kompetencji:

lepsze rozumienie współczesnych procesów gospodarczych i społecznych, dostrzeganie związków między różnymi wymiarami życia społecznego i gospodarczego, nabycie umiejętności postrzegania zjawisk społecznych o charakterze wieloczynnikowym; dostrzegania znaczenie zróżnicowania kulturowego w procesach gospodarczych.

Po zakończeniu procesu uczenia student:

• określić przedmiot socjologii i ekonomii i wyodrębnić je spośród dziedzin pokrewnych;

• zaprezentować podstawowe kierunki zainteresowań badawczych obydwu dyscyplin;

• przedstawić podstawowe założenia głównych kierunków myśli ekonomicznej i paralelnych dla nich koncepcji socjologicznych;

• rozpoznawać społeczne konsekwencji praktycznych aplikacji doktryn ekonomicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności na zajęciach.

Zaliczenie pisemne w formie testu.

Praktyki zawodowe:

nie są przewidywane

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Stępkowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)