Blok specjalizacyjny - Prawo rodzinne i opiekuńcze w praktyce orzeczniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-PRSIC03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Blok specjalizacyjny - Prawo rodzinne i opiekuńcze w praktyce orzeczniczej |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne dla studiów prawniczych (nowy program) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Założeniem towarzyszącym prowadzeniu zajęć współtworzących niniejszy moduł jest przedstawienie uczestnikom kompleksowo ujętych informacji z zakresu problematyki prawa rodzinnego i opiekuńczego w praktyce orzeczniczej. Zajęcia mają na celu poszerzenie wiadomości objętych kursem podstawowym prawa rodzinnego oraz wzbogacenie wiedzy z zakresu teorii prawa o informacje dotyczące kształtowania się wykładni przepisów w praktyce sądowej. Istotnym celem dydaktycznym jest również nabycie przez studentów umiejętności praktycznych w ramach prowadzonych w module zajęć warsztatowych. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Moduł obejmuje cztery przedmioty prowadzone w semestrze zimowym, stosownie do programu Prawa cywilnego IIb, który kończy się egzaminem w sesji zimowej. W toku zajęć prowadzonych jednego dnia studenci zapoznają się z orzecznictwem sądów powszechnych i Sądu Najwyższego z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz proceduralnych aspektów tej kategorii spraw. Drugi dzień zajęć obejmuje analizę dorobku judykacyjnego TK, NSA, ETPCz i TSUE, a także zajęcia warsztatowe. |
Pełny opis: |
Moduł został zaplanowany jako wzbogacenie oferty dydaktycznej związanej z kursem podstawowym prawa rodzinnego i opiekuńczego. Zamierzeniem towarzyszącym idei zobrazowania stosowania instytucji prawa rodzinnego rozstrzygnięciami problemów prawnych w sprawach sądowych jest uświadomienie studentom, jakie zagadnienia interpretacyjne pojawiają się w praktyce stosowania prawa i w jaki sposób są one rozwiązywane w judykaturze. Dzięki takiej metodzie dydaktycznej omawiany cykl zajęć ma zachęcić studentów do pogłębiania wiedzy z zakresu prawa rodzinnego, traktowanego jednak nie w izolacji, lecz w powiązaniu z innymi dziedzinami prawa, w których także regulowane są kwestie bliskie prawu rodzinnemu: pojęcia rodziny, władzy rodzicielskiej, zasady dobra dziecka itd. W płaszczyźnie horyzontalnej analiza orzecznictwa obejmuje instytucje prawa cywilnego materialnego, procesowych aspektów stosowania prawa oraz dorobku orzeczniczego Trybunałów (TK, TSUE, ETPCz) i NSA. Istotnym elementem tej edukacji jest nauka stosowania prawa w praktyce dzięki prowadzeniu zajęć warsztatowych. W ramach tych zajęć studenci będą mieli możliwość zapoznania się z zasadami przygotowywania pism procesowych, orzeczeń i ich uzasadnień oraz udziału w rozprawie sądowej. |
Literatura: |
Z uwagi na złożony charakter modułu obejmującego zagadnienia z zakresu prawa materialnego, procedury cywilnej, prawa konstytucyjnego i unijnego, a także warsztaty mające wymiar praktyczny, literatura odnosząca się do poszczególnych przedmiotów prowadzonych w ramach modułu jest wymieniona w sylabusach dotyczących danych zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Udział w zajęciach modułu ma zapewnić studentom kompleksową wiedzę o orzecznictwie Sądów polskich oraz Trybunałów (w tym TSUE i EPTCz) wypracowanym na tle instytucji prawa uregulowanych w prawie rodzinnym i opiekuńczym. Efektem kształcenia w ramach modułu ma być wydatne poszerzenie zakresu wiadomości dotyczących ww. zagadnień prawa cywilnego materialnego, uzyskanie wiedzy o stosowaniu tego prawa w praktyce (z uwzględnieniem aspektów procesowych) oraz uświadomienie sobie przez studentów powiązań instytucji prawa rodzinnego z regulacjami prawa konstytucyjnego i unijnego, a także wpływu orzecznictwa TK, NSA, ETPCz i TSUE na stosowanie prawa cywilnego. Za istotny efektem kształcenia należy również uznać nabycie umiejętności praktycznych, w tym samodzielnego przygotowania pozwu, wniosku, pisma procesowego oraz wypracowanie umiejętności metodycznego podejścia do cywilnoprawnej analizy stanów faktycznych spraw. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia mają charakter autorski i są przez Prowadzących dobierane indywidualnie, stosownie do przedmiotu zajęć prowadzonych w formie interaktywnych wykładów specjalizacyjnych oraz warsztatów. Kryteria oceniania także mają wymiar indywidualny; zasadniczo opierają się na uwzględnianiu obecności na zajęciach, aktywności w czasie zajęć, testach kompetencji oraz pracach pisemnych w postaci esejów na temat zagadnień poruszanych w ramach wykładów specjalizacyjnych lub warsztatów. |
Praktyki zawodowe: |
Moduł nie przewiduje prowadzenia praktyk zawodowych. W ramach uczestnictwa w warsztatach możliwe jest zaplanowanie udziału w rozprawach oraz zapoznanie się ze specyfiką pracy sędziego gościnnie biorącego udział w zajęciach uniwersyteckich. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.