Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja międzykulturowa w praktyce. Praca w zespole międzykulturowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-F-106/EMP-PZM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja międzykulturowa w praktyce. Praca w zespole międzykulturowym
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Opis zaraz będzie. Tymczasem opis projektu: http://www.dialogmiedzykulturowy.org.pl/news/%C5%9Bwiatowy-dzie%C5%84-pomocy-humanitarnej-2012

Celem warsztatów edukacji międzykulturowej „Między innymi” prowadzonych w ramach warsztatów będzie

rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy

i postaw związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci.

Warsztaty edukacji międzykulturowej będą składały się z dwóch 8 -godzinnych modułów:

Wstęp do edukacji międzykulturowej oraz praca w zespole międzykulturowym.

Pełny opis:

Celem warsztatów edukacji międzykulturowej „Między innymi” będzie

rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci.

1. Wstęp do edukacji międzykulturowej oraz praca w zespole międzykulturowym - wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”, Zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia, wymiary kultury. Ponadto: specyfika pracy w zespole międzykulturowym, pogłębienie wiedzy nt. wymiarów kultury, stereotypów i uprzedzeń i zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową, doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami i trudnymi sytuacjami występującymi podczas współpracy, w zespole międzykulturowym, korzyści wynikające z różnorodności zespołu międzykulturowego

Literatura:

Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: PWN i Academica

Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A., (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe – Podręcznik, Warszawa: KOWEZiU

Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk: GWP

Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza

 Poznanie i zrozumienie idei oraz celu edukacji międzykulturowej

 Poznanie i zrozumienie idei i wartości edukacji pozaformalnej

 Poznanie i zrozumienie najważniejszych pojęć związanych z edukacją międzykulturową

 Poznanie zjawisk występujących na styku kultur, zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi

 Pogłębienie wiedzy dotyczącej własnych uwarunkowań kulturowych

i ich wpływu na postrzeganie świata i zachowanie

 Zwiększenie poziomu wiedzy na temat możliwych nieporozumień

w komunikacji międzykulturowej i strategii radzenia sobie z nimi

 Poznanie programów pozwalających realizować projekty międzykulturowe

Umiejętności:

 Umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów kulturowych

 Umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych

 Umiejętność dostosowania swojego zachowania do kontekstu kulturowego, zdolność radzenia sobie w sytuacjach niejednoznacznych

 Rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji w różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym, zawodowym, prywatnym)

 Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania wartości, norm

i zachowań

 Umiejętność odczytywania komunikatów zgodnie

z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym

 Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami

i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach międzykulturowych

 Zdolność krytycznej refleksji dotyczącej m.in. własnych stereotypowych konstrukcji rzeczywistości

Postawa

 Świadomość istnienia różnic kulturowych

 Uwrażliwienie na różnorodność kulturową

 Postrzeganie różnorodności jako potencjału

 Otwarta postawa wobec innych kultur

 Akceptacja odmiennych punktów widzenia

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wystawiona zostanie na podstawie zadań wykonanych przez maksymalnie czteroosobowe grupy. Zadania będą opierały się na treściach warsztatów i będą wymagały praktycznego ich zastosowania.

Oprócz tego na ostateczną ocenę z warsztatów wpływ będą miały również aktywność na zajęciach oraz obecność.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)