Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kino kontrkultury I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-F-122/KK1 Kod Erasmus / ISCED: 05.001 / (0110) Pedagogika
Nazwa przedmiotu: Kino kontrkultury I
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi filmami lat 60. i 70., które formułowały postawy kontrkulturowe.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi filmami lat 60 i 70., które formułowały postawy kontrkulturowe.

Tematyka filmów będzie oscylować wokół takich zagadnień jak: poszukiwanie wolności, nonkonformizm czy antykonsumpcjonizm. Pierwsze zajęcia będą miały formę mini-wykładu i będą poświęcone zjawisku kontrkultury (przewidziana jest projekcja filmu dokumentalnego o rewolucji młodzieżowej).

Podczas kolejnych zajęć odbędą się projekcje wybranych filmów, poprzedzone ogólnymi informacjami o danym filmie, reżyserze i głównych aktorach (krótkie prezentacje przygotowane przez studentów). Po każdym filmie przewidziana jest dyskusja.

Proponowane filmy:

- Absolwent, reż. M. Nichols, 1967.

- Swobodny jeździec, reż. D. Hopper, 1969

- Nocny kowboj, reż. J. Schlesinger, 1969.

- Zabriskie Point, reż. M. Antonioni, 1970.

- Powiększenie, reż. M. Antonioni, 1966

- Czerwona pustynia, reż. M. Antonioni, 1964.

- Wielkie żarcie, reż. M. Ferreri, 1973.

- Pięć łatwych utworów, reż. B. Rafelson, 1970.

- Lot nad kukułczym gniazdem, reż. M. Forman, 1975.

- Włóczykij, reż. P. P. Pasolini, 1961.

Mile widziane propozycje studentów!

Literatura:

A. Jawłowska, Drogi kontrkultury, Warszawa 1975.

- T. Paleczny, Kontestacja. Formy buntu we współczesnym świecie, Kraków 1997.

- J. Płażewski, Historia filmu, Warszawa 2001.

- Th. Roszak, The Making of a Counter Culture, Berkley-Los Angeles-London 1995.

- R. Syska, Film i przemoc, Kraków 2003.

- A. Werner, Dekada filmu, Warszawa 1997.

- J. Wojnicka, O. Katafiasz, Słownik wiedzy o filmie, Bielsko-Biała 2006

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Student rozróżnia najważniejsze filmy z lat 60 i 70. formułujące postawy kontrkulturowe;

- Zna treść (problematykę) filmów oraz podstawowe informacje o jego twórcach.

Umiejętności:

- Student stawia pytania i prowadzi krytyczną dyskusję na temat oglądanych filmów. Potrafi odnieść pojawiające się w nich problemy do współczesności.

Postawa

- Student swoją postawą daje świadectwo tolerancji, otwartości i poszanowania odmienności w relacjach międzyludzkich.

Metody i kryteria oceniania:

Aby uzyskać zaliczenie student zobowiązany jest do:

- merytorycznej dyskusji na temat oglądanych filmów;

- napisania recenzji (od 3 do 5 stron) jednego z oglądanych na zajęciach filmów;

- obecności na zajęciach (dopuszczalna maksymalnie jedna nieobecność w semestrze).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota MacKenzie, Piotr Zańko
Prowadzący grup: Dorota MacKenzie, Piotr Zańko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.