Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Uniwersytety dziecięce - między praktyką a myśleniem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-F-131/UD/1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Uniwersytety dziecięce - między praktyką a myśleniem
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Od kilku lat Wydział Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Polską Akademią Dzieci prowadzi wykłady uniwersyteckie dla najmłodszych. W ramach tych spotkań, studenci Wydziału Pedagogicznego mogą nabywać praktyczne umiejętności pracy z dziećmi oraz zgłębiać tematykę Uniwersytetów Dziecięcych.

Pełny opis:

Przedmiot skierowany jest do studentów ambitnych i zmotywowanych do szukania nowych inspiracji naukowych w edukacji. Student powinien być czynnym obserwatorem, który zainspirowany tematyką uniwersytetów dziecięcych będzie umiał spojrzeć na nie krytycznym okiem. Od studenta wymaga się czynnego udziału w zajęciach Polskiej Akademii Dzieci oraz samodzielnego myślenia w dążeniu do poznania istoty uniwersytetów dziecięcych.

Literatura:

Zalecana literatura:

- G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, przeł. B. Jóźwiak, Zysk i Spółka, Poznań 2003.

- Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, opr. S. Wołoszyn, PAN, Warszawa 1966.

- E. Kasperski, E. Szczęsna, Komparatystyka dzisiaj. Tom 1, problemy teoretyczne, Universitas, Warszawa 2010.

- R. Nowakowska-Siuta, Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywa rozwoju, Impuls, Kraków 2014.

- U. Jansen, U. Steuernagel, Uniwersytety Dziecięce. Mądre odpowiedzi na trudne pytania, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa 2013.

- Komparatystyka dla humanistów, red. M. Dąbrowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.

- M. Heidegger, Wyzwolenie, przeł. J. Mizera, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 2001.

- E. Curie, Maria Curie, przeł. H. Szyllerowa, Warszawa 1969.

- J. Bakan, Dzieciństwo w oblężeniu – łatwy cel dla wielkiego biznesu, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013.

- S. Racinowski, Pytanie i odpowiedź, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1967.

- Filozofia Kanta w XXI wieku, red. M. Szyszkowska, Spółdzielnia Wydawnicza ANAGRAM, Warszawa 2005.

- I. Kant, Dzieła zebrane T1 Pisma przedkrytyczne, red. M. Jankowski, T. Kupś, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.

- C. Honore, Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój!, przeł. W. Mitura, Drzewo Babel, Warszawa 2011.

- J. Lipiec, Filozofia pograniczna – pogranicza filozofii, “Zeszysty naukowe Uniwersytet Śląski”, nr 1897/2013.

- Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, Wyd. II zmienione, Drukarnia Wydawnict Naukowych w Łodzi, Warszawa 2010.

- H. G. Gadamer, Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane, wybór. R. Godoń, red. P. Dybel, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.

- U. Eco, Podziemni bogowie, red. I. Pawelska – Jagniątkowska, Warszawa 2007.

- R. Godoń, Między myśleniem a działaniem. O ewolucji anglosaskiej filozofii edukacji, Warszawa 2012.

- M.J. Siemek, Wolność, rozum, intersubiektywność, Warszawa 2002.

- H. L. Freese, Nasze dzieci są filozofami. Jak rozmawiać z dziećmi o poważnych sprawach, WAM, Kraków 2008.

- J. Bakan, Dzieciństwo w oblężeniu – łatwy cel dla wielkiego biznesu, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest:

1. uczestnictwo w min. 3 spotkaniach Polskiej Akademii Dzieci

2. zaliczenie eseju na temat związany z uniwersytetami dziecięcymi. Student może się posiłkować literaturą zalecaną bądź samodzielnie dobraną.

Istnieje możliwość włączenia w to zaliczenie potwierdzenia uczestnictwa w innych uniwersytetach dziecięcych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)