Uniwersytety dziecięce - między praktyką a myśleniem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-F-131/UD/1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uniwersytety dziecięce - między praktyką a myśleniem |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Od kilku lat Wydział Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Polską Akademią Dzieci prowadzi wykłady uniwersyteckie dla najmłodszych. W ramach tych spotkań, studenci Wydziału Pedagogicznego mogą nabywać praktyczne umiejętności pracy z dziećmi oraz zgłębiać tematykę Uniwersytetów Dziecięcych. |
Pełny opis: |
Przedmiot skierowany jest do studentów ambitnych i zmotywowanych do szukania nowych inspiracji naukowych w edukacji. Student powinien być czynnym obserwatorem, który zainspirowany tematyką uniwersytetów dziecięcych będzie umiał spojrzeć na nie krytycznym okiem. Od studenta wymaga się czynnego udziału w zajęciach Polskiej Akademii Dzieci oraz samodzielnego myślenia w dążeniu do poznania istoty uniwersytetów dziecięcych. |
Literatura: |
Zalecana literatura: - G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, przeł. B. Jóźwiak, Zysk i Spółka, Poznań 2003. - Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, opr. S. Wołoszyn, PAN, Warszawa 1966. - E. Kasperski, E. Szczęsna, Komparatystyka dzisiaj. Tom 1, problemy teoretyczne, Universitas, Warszawa 2010. - R. Nowakowska-Siuta, Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywa rozwoju, Impuls, Kraków 2014. - U. Jansen, U. Steuernagel, Uniwersytety Dziecięce. Mądre odpowiedzi na trudne pytania, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa 2013. - Komparatystyka dla humanistów, red. M. Dąbrowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011. - M. Heidegger, Wyzwolenie, przeł. J. Mizera, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 2001. - E. Curie, Maria Curie, przeł. H. Szyllerowa, Warszawa 1969. - J. Bakan, Dzieciństwo w oblężeniu – łatwy cel dla wielkiego biznesu, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013. - S. Racinowski, Pytanie i odpowiedź, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1967. - Filozofia Kanta w XXI wieku, red. M. Szyszkowska, Spółdzielnia Wydawnicza ANAGRAM, Warszawa 2005. - I. Kant, Dzieła zebrane T1 Pisma przedkrytyczne, red. M. Jankowski, T. Kupś, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010. - C. Honore, Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój!, przeł. W. Mitura, Drzewo Babel, Warszawa 2011. - J. Lipiec, Filozofia pograniczna – pogranicza filozofii, “Zeszysty naukowe Uniwersytet Śląski”, nr 1897/2013. - Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, Wyd. II zmienione, Drukarnia Wydawnict Naukowych w Łodzi, Warszawa 2010. - H. G. Gadamer, Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane, wybór. R. Godoń, red. P. Dybel, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008. - U. Eco, Podziemni bogowie, red. I. Pawelska – Jagniątkowska, Warszawa 2007. - R. Godoń, Między myśleniem a działaniem. O ewolucji anglosaskiej filozofii edukacji, Warszawa 2012. - M.J. Siemek, Wolność, rozum, intersubiektywność, Warszawa 2002. - H. L. Freese, Nasze dzieci są filozofami. Jak rozmawiać z dziećmi o poważnych sprawach, WAM, Kraków 2008. - J. Bakan, Dzieciństwo w oblężeniu – łatwy cel dla wielkiego biznesu, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest: 1. uczestnictwo w min. 3 spotkaniach Polskiej Akademii Dzieci 2. zaliczenie eseju na temat związany z uniwersytetami dziecięcymi. Student może się posiłkować literaturą zalecaną bądź samodzielnie dobraną. Istnieje możliwość włączenia w to zaliczenie potwierdzenia uczestnictwa w innych uniwersytetach dziecięcych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.