Przemiany obyczajowe w XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-F-146/PO | Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Przemiany obyczajowe w XXI wieku | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie zmian obyczajowych, które zaszły w ostatnich kilku dekadach i przeanalizowanie ich społecznych, pedagogicznych konsekwencji. Dyskutowane będą zagadnienia związane z przemianami rodziny, relacjami interpersonalnymi, stosunkiem do inności, seksualizacją, merkantylizacją i brutalizacją w środowiskach młodzieży. Analizowany będzie udział nowych mediów w komunikacji i szerzej w socjalizacji młodzieży. |
||
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie zmian obyczajowych, które zaszły w ostatnich kilku dekadach i przeanalizowanie ich społecznych, pedagogicznych konsekwencji. Lektury i dyskusje będą dotyczyły następujących zagadnień: 1. Nowy model rodziny (zmiana ról kobiety i mężczyzny, związki partnerskie, stosunek młodych do prokreacji). Modele kariery a rodzina. Boomerang generation. 2. Stosunek do inności (rasa, kultura, płeć, wyznanie) 3. Seksualizacja i brutalizacja relacji młodzieżowych, eskalacja zjawiska przemocy. 4. Globalizacja obyczajowa. Kształtowanie postaw obyczajowych przez media. Internet jako wychowawca, nowe wyzwania dla pedagogiki. 5. Życie on-line, nowy styl komunikacji i relacji interpersonalnych. Zagrożenie dla więzi społecznych. 6. Wartości materialne vs wartości moralne. Nowe formy prostytucji. 7. Stosunek do dobra wspólnego (ludzie, prawo, środowisko). |
||
Literatura: |
McNair B., Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, przeł. Ewa Klekot, Warszawa 2004. Chybicka A., Pastwa-Wojciechowska, B. red. Kobiecość w obliczu zmian. Studia interdyscyplinarne, Kraków 2009. Majewska E., Feminizm jako filozofia społeczna : szkice z teorii rodziny, Warszawa,"Difin", 2009. Fuszara M. (red.), Nowi mężczyźni, zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, wyd. Trio, 2008 Wagner I. Stałość czy zmienność autorytetów : pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2005 Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, wyd. Impuls, 2006 Bajkowski T., Kobiecość i męskość w percepcji młodzieży, wyd. Żak, 2010 Materiały internetowe. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Student: 1. Ma podstawowa wiedzę w zakresie zmian obyczajowych w XXI wieku, rozumie konsekwecje społeczne i pedagogiczne tych zmian. 2. Ma uporządkowaną wiedzę o wartościach i sposobach funkcjonowania różnych grup młodzieżowych. 3. Rozumie mechanizmy tworzenia się stosunku do innych osób i grup. 4. Ma podstawową wiedzę o procesie globalizacji i jej wpływie na zmiany kulturowe. 5. Ma dobrze uporządkowaną wiedzę o mechanizmach socjalizacyjnych ( w sferze obyczajowości), rozumie udział różnych źródeł socjalizacji ze szczególnym uwzględnieniem mediów. Umiejętności - Student: Umiejętności 1. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii , socjologii i prawa w celu analizowania zmian obyczajowych. 2. Potrafi okreslić motywy jednostek, grup społecznych uczestniczących lub tworzących nową rzeczywistośc obyczajową. 3. Rozumie znaczenie więzi społecznych dla funkcjonowania jednostek i grup, docenia wagę kompetencji komunikacyjnych i relacji bezpośrednich w procesach socjalizacji. 4. Potrafi wyjaśnić problemy współczesnego wychowania, wskazać nieprawidłowości ocenić warunki, w jakich toczą się procesy socjalizacjii. 5. Potrafi okreslić zagrożenia i szanse globalizacji społecznej i kulturalnej, analizuje wpływ globalizacji na procesy obyczajowe i postawy ludzkie. Kompetencje społeczne: 1. Potrafi komunikować się i współpracować z innymi. 2.Potrafi rozwijać wiedzę z zakresu wybranych nauk społecznych, by analizować i dobrze rozumieć zmiany kulturowe (obyczajowe). 3.Ma świadomośc, że dzisiaj rozumienie świata społecznego i wykonywanie pracy zawodowej, ze wazględu na proces ciągłej zmiany wymaga uczenia się przez całe życie. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne. Przygotowanie dobrej prezentacji tematycznej. Obecność i aktywny udział w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 6 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Grodzki | |
Prowadzący grup: | Adam Grodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 8 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Grodzki | |
Prowadzący grup: | Adam Grodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 6 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Grodzki | |
Prowadzący grup: | Adam Grodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.