Przemiany obyczajowe w XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-F-146/PO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Przemiany obyczajowe w XXI wieku |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie zmian obyczajowych, które zaszły w ostatnich kilku dekadach i przeanalizowanie ich społecznych, pedagogicznych konsekwencji. Dyskutowane będą zagadnienia związane z przemianami rodziny, relacjami interpersonalnymi, stosunkiem do inności, seksualizacją, merkantylizacją i brutalizacją w środowiskach młodzieży. Analizowany będzie udział nowych mediów w komunikacji i szerzej w socjalizacji młodzieży. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie zmian obyczajowych, które zaszły w ostatnich kilku dekadach i przeanalizowanie ich społecznych, pedagogicznych konsekwencji. Lektury i dyskusje będą dotyczyły następujących zagadnień: 1. Nowy model rodziny (zmiana ról kobiety i mężczyzny, związki partnerskie, stosunek młodych do prokreacji). Modele kariery a rodzina. Boomerang generation. 2. Stosunek do inności (rasa, kultura, płeć, wyznanie) 3. Seksualizacja i brutalizacja relacji młodzieżowych, eskalacja zjawiska przemocy. 4. Globalizacja obyczajowa. Kształtowanie postaw obyczajowych przez media. Internet jako wychowawca, nowe wyzwania dla pedagogiki. 5. Życie on-line, nowy styl komunikacji i relacji interpersonalnych. Zagrożenie dla więzi społecznych. 6. Wartości materialne vs wartości moralne. Nowe formy prostytucji. 7. Stosunek do dobra wspólnego (ludzie, prawo, środowisko). |
Literatura: |
McNair B., Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, przeł. Ewa Klekot, Warszawa 2004. Chybicka A., Pastwa-Wojciechowska, B. red. Kobiecość w obliczu zmian. Studia interdyscyplinarne, Kraków 2009. Majewska E., Feminizm jako filozofia społeczna : szkice z teorii rodziny, Warszawa,"Difin", 2009. Fuszara M. (red.), Nowi mężczyźni, zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, wyd. Trio, 2008 Wagner I. Stałość czy zmienność autorytetów : pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2005 Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, wyd. Impuls, 2006 Bajkowski T., Kobiecość i męskość w percepcji młodzieży, wyd. Żak, 2010 Materiały internetowe. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Student: 1. Ma podstawowa wiedzę w zakresie zmian obyczajowych w XXI wieku, rozumie konsekwecje społeczne i pedagogiczne tych zmian. 2. Ma uporządkowaną wiedzę o wartościach i sposobach funkcjonowania różnych grup młodzieżowych. 3. Rozumie mechanizmy tworzenia się stosunku do innych osób i grup. 4. Ma podstawową wiedzę o procesie globalizacji i jej wpływie na zmiany kulturowe. 5. Ma dobrze uporządkowaną wiedzę o mechanizmach socjalizacyjnych ( w sferze obyczajowości), rozumie udział różnych źródeł socjalizacji ze szczególnym uwzględnieniem mediów. Umiejętności - Student: Umiejętności 1. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii , socjologii i prawa w celu analizowania zmian obyczajowych. 2. Potrafi okreslić motywy jednostek, grup społecznych uczestniczących lub tworzących nową rzeczywistośc obyczajową. 3. Rozumie znaczenie więzi społecznych dla funkcjonowania jednostek i grup, docenia wagę kompetencji komunikacyjnych i relacji bezpośrednich w procesach socjalizacji. 4. Potrafi wyjaśnić problemy współczesnego wychowania, wskazać nieprawidłowości ocenić warunki, w jakich toczą się procesy socjalizacjii. 5. Potrafi okreslić zagrożenia i szanse globalizacji społecznej i kulturalnej, analizuje wpływ globalizacji na procesy obyczajowe i postawy ludzkie. Kompetencje społeczne: 1. Potrafi komunikować się i współpracować z innymi. 2.Potrafi rozwijać wiedzę z zakresu wybranych nauk społecznych, by analizować i dobrze rozumieć zmiany kulturowe (obyczajowe). 3.Ma świadomośc, że dzisiaj rozumienie świata społecznego i wykonywanie pracy zawodowej, ze wazględu na proces ciągłej zmiany wymaga uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne. Przygotowanie dobrej prezentacji tematycznej. Obecność i aktywny udział w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.