Edukacja globalna w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-F-162/EGPSa |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja globalna w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia składają się z cyklu 2 bloków tematycznych, po 18 godzin lekcyjnych każdy, z miesięczną przerwą pomiędzy blokami. Celem całego cyklu jest przygotowanie studentów/ek do stawiania czoła wyzwaniom globalnego świata w tym do zrozumienia przyczyn i konsekwencji zjawisk globalnych, kształtowanie krytycznego myślenia, promocję zrównoważonego stylu życia i zmianę postaw poprzez wprowadzenie zmiany edukacyjnej na rzecz przygotowywania dzieci, przyszłych obywateli/ek, do reagowania na wyzwania globalne. |
Pełny opis: |
I zajęcia - Treści i etyka edukacji globalnej - 18 x 45 min. 2 osoby prowadzące, trenerki Edukacji Globalnej wraz z zaproszonymi ekspertami Celem zajęć jest: - zapoznanie osób uczestniczących z zagadnieniami edukacji globalnej i sposobami jej realizacji w Polsce, - przepracowanie treści i znaczenia Kodeksu w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa, - refleksja nad własnymi postawami i motywacją do wdrażania EG w pracy z dziećmi. Zajęcia skoncentrowane będą na wiedzy i pracy na własnych postawach. W poszczególne bloki będą wplatane także małe formy aktywizujące jako przykłady działań do wykorzystania w przyszłej pracy z dziećmi. Zagadnienia: 1. Wprowadzenie do tematu: „świat i nasze wizje świata” 2. Wprowadzenie do tematyki wrażliwości kulturowej, 3. Co to jest edukacja globalna. Edukacja globalna w Polsce 4. Etyka edukacji globalnej - Jak mówić o większości świata? 5. Współczesne wyzwania globalne 6. Język równościowy i prawa człowieka jako horyzontalny wymiar edukacji globalnej 7. Cele Zrównoważonego Rozwoju 8. Osobista odpowiedzialność i aktywizm – jak kształtować postawy poprzez modelowanie zachowań 9. Edukacja globalna w przyszłej pracy z dziećmi: 10. Ewaluacja warsztatu. II zajęcia - Metody edukacji globalnej w pracy przedszkolnej z dziećmi - 18h x 45 min, 2 osoby prowadzące, trenerki EG, wraz z zaproszonymi ekspertami Celem zajęć jest: dostarczenie narzędzi (metod, scenariuszy zajęć) do realizowania zajęć z zakresu edukacji globalnej; pokazanie praktyk EG poprzez grę i zabawę poprzez doświadczanie ich na sobie przez osoby uczestniczące i krytyczna analiza metod (szans, zagrożeń, możliwych modyfikacji) z metapoziomu; zainspirowanie do wypracowania własnych metod do stosowania w przyszłej pracy z dziećmi – stworzenie zespołów roboczych; pogłębiona refleksja nad doborem metod i wytycznymi Kodeksu w tworzeniu scenariuszy. W ramach zajęć zostaną przećwiczone oraz omówione wybrane formy dydaktyczne w formie laboratorium metod. Każda osoba uczestnicząca otrzyma przygotowane opisy metod oraz materiały edukacyjne do wykorzystania w pracy z dziećmi. Zagadnienia: 1. Wprowadzenie, zebranie i omówienie oczekiwań, wprowadzenie do tematu: „metodyka edukacji globalnej dzieci” 2. Wprowadzenie do różnorodności 3. Świat rówieśników 4. Prawa dziecka 5. Równość płci w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju 6. Świat przyrody i kultury 7. Co możemy zrobić dla świata? Szanujmy zasoby! Jak budować osobistą odpowiedzialność kilkulatków 8. Wytyczne do stworzenia i przećwiczenia z dziećmi własnej metody – tworzenie zespołów tematycznych. Pomiędzy III a IV zajęciami osoby uczestniczące będą pracowały nad własnymi scenariuszami zajęć. Każdy zespół roboczy będzie miał możliwość spotkania konsultacyjnego z trenerkami edukacji globalnej. Metody zostaną opisane w ustandaryzowany sposób jako scenariusze zajęć. Współpraca metodą blended learningu pomiędzy zajęciami. Częścią cyklu zajęć będzie uproszczona forma edukacji na odległość. Osoby uczestniczące zostaną zaproszone do aktywności w wirtualnych grupach dyskusyjnych, komunikacji z trenerami/kami, dzielenia się wiedzą i wymiany opinii. |
Literatura: |
Marta Gontarska, Elżbieta Kielak, Anna Huminiak, Anna Kucińska, Magda Qandil, Jak mówić o większości świata? Jak rzetelnie informować o krajach globalnego Południa?, Instytut Globalnej Odpowiedzialności, Warszawa 2015 Hans Rosling, Ola Rosling, Anna Rosling Rönnlund, FACTFULNESS. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, Media Rodzina, Poznań 2018 Konspekty zajęć - materiały własne osób prowadzących Literatura dziecięca do analizy (min. 5 pozycji z listy): MY PAINTED HOUSE, MY FRIENDLY CHICKEN AND ME, Maya Angelou, Margaret Courtney-Clarke, Crown Publishers, 2003 IGOR I LALKI, Pija Lindenbaum, Wydawnictwo Zakamarki, 2009 GARŚĆ RADOŚCI, SZCZYPTA ZŁOŚCI. MNÓSTWO ZABAWNYCH ĆWICZEŃ Z UCZUCIAMI, Jovanka Tomaszewska, Wojciech Kołyszko, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2009 JAK MAMA ZOSTAŁA INDIANKĄ, Ulf Stark, Mati Lepp, Wydawnictwo Zakamarki 2008 NIEBIESKA NIEDŹWIEDZICA, Joanna M. Chmielewska, Jona Jung, Wydawnictwo Bajka, 2012 PRZYGODY INNEGO. BAJKI W EDUKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ, Anna Młynarczuk-Sokołowska, Fundacja Edukacji i Twórczości, 2011 ZEBRA, Ifi Ude, Wydawnictwo Poławiacze Pereł WSPÓŁPRACA. PRZEWODNIK DLA DZIECI, Janina Ochojska, Jakub Bożek, Agnieszka Wiśniewska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2012 DROBINKA ŚMIESZYNKA, CZYLI PRZYGODY KROPELKI WODY, Liliana Bardijewska, Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Bajka, 2010 PUDLE I FRYTKI, Pija Lindenbaum, Wydawnictwo Zakamarki 2017 Materiały wizualne: Niebezpieczeństwo jednej historii, Chimamanda Ngozi Adichie Potęga wrażliwości, Brene Brown Everyone lives on Dollar Street, Anna Rosling Rönnlund Debunking myths about the “third world”, Hans Rosling My invention that made peace with lions, Richard Turere |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student/ka posiada Wiedzę: wie na czym polega proces globalizacji i rozwoju społeczeństwa światowego (jakie są warunki życia na poziomie lokalnym i w innych częściach świata), rozumie czym są globalne współzależności, zna ograniczenia zasobów naturalnych, posiada wiedzę dotyczącą uniwersalnych koncepcji humanizmu (ekonomia, sprawiedliwość społeczna, sprawiedliwy handel, równość płci, różnorodność, zrównoważony rozwój, zdrowie) zna Kodeks Obrazów i Przesłań dotyczący Krajów Globalnego Południa zna zasady etyczne edukacji globalnej Umiejętności: potrafi tworzyć sytuacje edukacyjne pozwalające dzieciom krytycznie myśleć, analizować, podawać trafne przykłady, badać pojęcia, interpretować wypowiedzi, ustosunkowywać się do opinii innych osób, operować związkami, np. relacją przyczyna – skutek, czerpie informacje z różnych perspektyw, bierze pod uwagę możliwość zmiany własnej perspektywy, rozpoznaje stereotypy i uprzedzenia oraz aktywne się im przeciwstawia, rozwija samoświadomość, radzi sobie z kulturową różnorodnością języków i kodów, jest świadomy/a własnej tożsamości i możliwości rozwoju tożsamości, wykorzystuje różnorodne źródła informacji lub wiedzy, jest przygotowany do podejmowania inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju w środowisku przedszkolnym/ szkolnym, uczestniczy w procesach decyzyjnych poprzez procesy demokratyczne Kompetencje społeczne: szanuje opinie innych, ma gotowość do rozważenia ich argumentów i uwzględnienia ich punktów widzenia twórczo czerpie z wielości perspektyw, uświadamia sobie sprzeczności i niepewności oraz zrozumie, że nie istnieją jednowymiarowe rozwiązania skomplikowanych problemów, stawia czoła konfliktom i radzi sobie z nimi w sposób konstruktywny i systematyczny, używa wyobraźni do rozwiązywania problemów, lepszego zrozumienia świata i siebie oraz tworzenia wizji lepszego świata. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest: 90% obecności, aktywne uczestnictwo w zajęciach, zapoznanie się z literaturą krytyczna analiza tekstów - udział w dyskusjach w podczas zajęć oraz w formie blended learningu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.