Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy seksuologiczne młodzieży a edukacja seksualna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-F-20/O
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Problemy seksuologiczne młodzieży a edukacja seksualna
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na zajęcia zapraszam osoby lubiące dyskutować i zastanawiać się nad różnymi aspektami edukacji seksualnej (bądź jej braku) w kontekście współczesnych zagrożeń i problemów seksuologicznych nurtujących młodzież w różnych etapach rozwoju. Istotnym elementem części zajęć jest zachęcanie przyszłych pedagogów do kształtowania postaw otwartości i tolerancji wobec osób przejawiających odmienne (lecz społecznie nieszkodliwe) potrzeby czy zachowania seksualne. Celem zajęć jest również nabywanie umiejętności publicznego mówienia i dyskutowania o sprawach związanych z seksualizmem i erotyzmem człowieka.

Mile widziane są propozycje tematów części zajęć wynikające bezpośrednio z naukowych zainteresowań studentów.

i dyskutowania o sprawach związanych z seksualizmem i erotyzmem człowieka. Mile widziane są propozycje tematów części zajęć wynikające bezpośrednio

z naukowych zainteresowań studentów.

Pełny opis:

Zajęcia przeznaczone dla osób zainteresowanych różnymi aspektami edukacji seksualnej (bądź jej braku) w kontekście współczesnych zagrożeń i problemów seksuologicznych nurtujących młodzież na różnych etapach rozwoju. Istotnym elementem części zajęć jest zachęcanie przyszłych pedagogów do kształtowania postaw otwartości i tolerancji wobec osób przejawiających odmienne (lecz społecznie nieszkodliwe) potrzeby czy zachowania seksualne. Celem zajęć jest również nabywanie umiejętności publicznego mówienia i dyskutowania o sprawach związanych z seksualizmem i erotyzmem człowieka.

Mile widziane są także propozycje tematów części zajęć wynikające bezpośrednio z naukowych zainteresowań studentów.

Tematy zajęć:

1. Problemy młodzieży związane z okresem dojrzewania - analiza listów od nastolatków oraz zasady udzielania porad.

2. Potrzeba edukacji seksualnej w szkole - analiza autentycznych pytań uczniów.

3. Seks w rozumieniu nastolatków - różnice w podejściu do spraw seksu chłopców i dziewcząt.

4. Inicjacja seksualna młodzieży, przyczyny wczesnej inicjacji.

5. Problemy związane z antykoncepcją.

6. Wykorzystywanie seksualne dzieci.

7. Homoseksualizm w aspekcie kulturowym.

8. Dewiacje seksualne a tolerancja.

9. Modele “męskości” i “kobiecości” kreowane w prasie młodzieżowej.

10. HIV/AIDS – realne zagrożenie i profilaktyka.

11. Wychowanie seksualne w szkole - analiza podręczników.

12. Dostępne materiały, które można (lub których nie warto!) wykorzystywać w pracy z młodzieżą.

Literatura:

A. Grodzki, A. Wiłkomirska "Tabu".

Z. Lew-Starowicz, A. Fijałkowska-Grabowiecka "Seks kontrowersyjny"

Pozostałe materiały (publikacje, filmy, pytania, listy od nastolatków, strony www itp.) stanowiące punkt wyjścia do dyskusji przy realizacji tematów poszczególnych spotkań zostaną podane na zajęciach.

Efekty uczenia się:

Student definiuje pojęcia podstawowe dla edukacji seksualnej (m.in. seksualizm, orientacje seksualne, HIV/AIDS, molestowanie seksualne).

Student opisuje istotne dla młodych ludzi problemy wynikające z okresu dojrzewania i seksualizmu człowieka. Porównuje i intepretuje rózne podejścia do seksualnośći człowieka.

Student analizuje wyniki badań nad problemami erotycznymi młodzieży.

Student stosuje w praktyce różne metody wsparcia i poradnictwa w zakresie edukacji seksualnej młodzieży.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność oraz aktywny udział w zajęciach; przygotowanie pracy zaliczeniowej na wybrany temat.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)