Problemy seksuologiczne młodzieży a edukacja seksualna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-F-20/O |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy seksuologiczne młodzieży a edukacja seksualna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęcia zapraszam osoby lubiące dyskutować i zastanawiać się nad różnymi aspektami edukacji seksualnej (bądź jej braku) w kontekście współczesnych zagrożeń i problemów seksuologicznych nurtujących młodzież w różnych etapach rozwoju. Istotnym elementem części zajęć jest zachęcanie przyszłych pedagogów do kształtowania postaw otwartości i tolerancji wobec osób przejawiających odmienne (lecz społecznie nieszkodliwe) potrzeby czy zachowania seksualne. Celem zajęć jest również nabywanie umiejętności publicznego mówienia i dyskutowania o sprawach związanych z seksualizmem i erotyzmem człowieka. Mile widziane są propozycje tematów części zajęć wynikające bezpośrednio z naukowych zainteresowań studentów. i dyskutowania o sprawach związanych z seksualizmem i erotyzmem człowieka. Mile widziane są propozycje tematów części zajęć wynikające bezpośrednio z naukowych zainteresowań studentów. |
Pełny opis: |
Zajęcia przeznaczone dla osób zainteresowanych różnymi aspektami edukacji seksualnej (bądź jej braku) w kontekście współczesnych zagrożeń i problemów seksuologicznych nurtujących młodzież na różnych etapach rozwoju. Istotnym elementem części zajęć jest zachęcanie przyszłych pedagogów do kształtowania postaw otwartości i tolerancji wobec osób przejawiających odmienne (lecz społecznie nieszkodliwe) potrzeby czy zachowania seksualne. Celem zajęć jest również nabywanie umiejętności publicznego mówienia i dyskutowania o sprawach związanych z seksualizmem i erotyzmem człowieka. Mile widziane są także propozycje tematów części zajęć wynikające bezpośrednio z naukowych zainteresowań studentów. Tematy zajęć: 1. Problemy młodzieży związane z okresem dojrzewania - analiza listów od nastolatków oraz zasady udzielania porad. 2. Potrzeba edukacji seksualnej w szkole - analiza autentycznych pytań uczniów. 3. Seks w rozumieniu nastolatków - różnice w podejściu do spraw seksu chłopców i dziewcząt. 4. Inicjacja seksualna młodzieży, przyczyny wczesnej inicjacji. 5. Problemy związane z antykoncepcją. 6. Wykorzystywanie seksualne dzieci. 7. Homoseksualizm w aspekcie kulturowym. 8. Dewiacje seksualne a tolerancja. 9. Modele “męskości” i “kobiecości” kreowane w prasie młodzieżowej. 10. HIV/AIDS – realne zagrożenie i profilaktyka. 11. Wychowanie seksualne w szkole - analiza podręczników. 12. Dostępne materiały, które można (lub których nie warto!) wykorzystywać w pracy z młodzieżą. |
Literatura: |
A. Grodzki, A. Wiłkomirska "Tabu". Z. Lew-Starowicz, A. Fijałkowska-Grabowiecka "Seks kontrowersyjny" Pozostałe materiały (publikacje, filmy, pytania, listy od nastolatków, strony www itp.) stanowiące punkt wyjścia do dyskusji przy realizacji tematów poszczególnych spotkań zostaną podane na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Student definiuje pojęcia podstawowe dla edukacji seksualnej (m.in. seksualizm, orientacje seksualne, HIV/AIDS, molestowanie seksualne). Student opisuje istotne dla młodych ludzi problemy wynikające z okresu dojrzewania i seksualizmu człowieka. Porównuje i intepretuje rózne podejścia do seksualnośći człowieka. Student analizuje wyniki badań nad problemami erotycznymi młodzieży. Student stosuje w praktyce różne metody wsparcia i poradnictwa w zakresie edukacji seksualnej młodzieży. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność oraz aktywny udział w zajęciach; przygotowanie pracy zaliczeniowej na wybrany temat. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.