Współczesne kino światowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-F-WKŚ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne kino światowe |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia „Współczesne kino światowe” poświęcone są zapoznaniu studentów i studentek z problematyką różnych sposobów postrzegania kina oraz wybranymi tendencjami we współczesnym kinie. Podczas kolejnych zajęć przedstawione zostaną najważniejsze podejścia, ujęcia, koncepcje oraz metody służące postrzeganiu, problematyzowaniu i dyskursywizowaniu współczesnego kina. Podejście problemowe uzupełnione zostanie ujęciem historycznym podkreślającym trwałość wybranych tendencji w kinie światowym. Przy czym główny nacisk położony zostanie na kino kręgu euroatlantyckiego. |
Pełny opis: |
TEMATY ZAJĘĆ • narracja klasyczna, kino głównego nurtu • schemat wyprawy bohatera • kino artystyczne, filmowy modernizm (włoski neorealizm, francuska Nowa Fala); kino autorskie i koncepcja globalnego autorstwa • Kino narodowe i transnarodowe; polskie kino pamięci narodowej • Globalne Hollywood; kino postklasyczne; quality Hollywood • Kino kobiet, film i feminizm; gender i kino • Postmodernizm w kinie • Kino i problematyka LGBTQ+; nowe kino queerowe • filmy łamigłówki, opowieści sieciowe, kino narracyjnej złożoności • amerykańskie kino niezależne; indie; smart cinema • gatunki poza Hollywood: Nordic noir; medium concept cinema • slow cinema |
Literatura: |
LITERATURA (wybór) • Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010 • Bordewll David; Janet Staiger; Thompson Kristin, Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960, Routledge, London 2006 (1985). • Bordwell David, Narration in the Fiction Film, University of Wisconsin Press, Madison 1985. • Cook Pam (ed.), The Cinema Book, wyd. 3, BFI, Palgrave Macmillan, London 2009. • Elsaesser Thomas, Kino – maszyna myślenia. Refleksje nad kinem epoki cyfrowej, tłum. zbior., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA student/ka • ma poszerzoną wiedzę na temat współczesnego kina światowego • zna terminologię dotyczącą sposobów analizy i problematyzowania tekstów, nurtów i trendów współczesnego kina światowego • zna kontekst społeczno-kulturowy i historyczny wybranych zjawisk i nurtów współczesnego kina światowego UMIEJĘTNOŚCI student/ka • Potrafi rozpoznać i opisać wybrane trendy we współczesnym kinie światowym • Potrafi wskazać i zanalizować teksty filmowe w kontekście trendów we współczesnym kinie światowym • Posiada umiejętność kontekstualizowania współczesnych tekstów filmowych oraz nurtów i zjawisk we współczesnym kinie światowym KOMPETENCJE SPOŁECZNE student/ka • Rozumie edukacyjny wymiar refleksyjnego uczestnictwa w kulturze filmowej • Rozumie znaczenie kina w pejzażu kultury współczesnej • Czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA Z ZAJĘĆ Zajęcia kończą się zaliczeniem z oceną. Na ocenę składać się będą: /1/ obecność, /2/ aktywność podczas zajęć, /3/ ustne zaliczenie zajęć USTNE ZALICZENIE ZAJĘĆ Z omawianych podczas zajęć tematów każdy/a ze studentów/ek wybierze sobie trzy i zgłosi się na zaliczenie ustne. Wybiorę dwa tematy i poproszę o omówienie (wypowiedź na maksymalnie 20 minut). Tematy w formie zagadnień znane są wcześniej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.