Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy fotografii społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-FPFS/S-AS
Kod Erasmus / ISCED: 05.904 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy fotografii społecznej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

- podstawowe techniki i narzędzia fotograficzne

użyteczne w diagnozie społeczno - kulturalnej,

- posługiwanie się aparatem fotograficznym na średnim

poziomie technicznego zaawansowania,

- kontrolowane formy fotograficzne w dowolnej technice rejestracji,

- rozpoznanie, selekcja i krytyczna ocena materiałów

fotograficznych do realizacji wyznaczonych celów,

- zastosowanie wybranych komputerowych technik

przetwarzania i gromadzenia materiałów fotograficznych,


Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Zajęcia powinny pomóc studentom w poznaniu:

1. Zasad fotografowania, technicznych możliwości fotografii analogowej i cyfrowej, zastosowanie zdobytej wiedzy w działalności dydaktycznej, wychowawczej i animacji kulturalnej.

2. Fotografii jako sposobu głębszego poznania „nie tylko jako sposób zapisu danych czy metoda ilustracji tekstów, ale jako medium, za pośrednictwem którego można osiągnąć nową wiedzę lub perspektywę krytyczną".

Pełny opis:

- funkcje aparatu fotograficznego,

- światło "greckie fotos grafom" jako podstawa fotografii, światło

zastane generowane sztucznie, lampa błyskowa, prawa optyki i

oświetlenia planu zdjęciowego,

- technika oświetlenia: światło skupione, rozproszone, balans bieli,

temperatura barwowa.

- odwzorowanie optyczne obrazu a rodzaj rejestratora, problemy

perspektywy,

- technologie srebrowo-chemiczne czy pikselowo-elektroniczne,

- malarstwo a kompozycja obrazów fotograficznych, kompozycja

a ogniskowa, prawa w czarno-bieli a w kolorze, zasad kompozycji

plastycznej,

- technika kompozycji obrazu: punkty węzłowe, kierunkowość

oglądania, złoty podział odcinka, symetria i asymetria, plamy i linie,

- rejestracje obrazu a obróbka na drodze chemicznej i komputerowej,

- skanowanie i konwersje, podstawy zarządzania kolorem,

- obróbka obrazu: kadrowanie i obracanie, rozjaśnianie

i ściemnianie, głębia bitowa a kolor, krzywe, wyostrzanie,

- relacje między tekstem a obrazami, interakcyjne budowanie

obrazu,

- najnowsze trendy współczesnej fotografii,

- fotografia a komunikowanie społeczne.

Literatura:

- Andreas Feninger, Nauka o fotografii, Wydawnictwo Artystyczne i

Filmowe, 1987.

- Tom Ang, Podręcznik fotografii cyfrowej, PWN 2009.

- Bo Bergstrom, Komunikacja wizualna, PWN, 2009.

- Charlotte Cotton, Fotografia jako sztuka współczesna,

Wydawnictwo Universitas, 2010.

- Michael Langford, Fotografia od a do z, Muza S.A.,1992.

- John Hedecore, Fotografia, Arkady 1996.

- David Blater, Bruce Fraser, Photoshop CS2, Helion 2006.

- Wybrane materiały filmowe, prezentacje przygotowane przez

prowadzącego oraz aktualne artykuły z czasopism

specjalistycznych i społeczno-kulturalnych.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

- rozróżnia podstawowe techniki i narzędzia fotograficzne

użyteczne w diagnozie społeczno - kulturalnej,

- umie posługiwać się aparatem fotograficznym na średnim

poziomie technicznego zaawansowania,

- potrafi wykonać samodzielnie kontrolowane formy fotograficzne

stosując dowolna technikę rejestracji,

- rozpoznaje, selekcjonuje i krytycznie ocenia materiały

fotograficzne do realizacji wyznaczonych celów,

- zna i umie zastosować wybrane komputerowe techniki

przetwarzania i gromadzenia materiałów fotograficznych,

Metody i kryteria oceniania:

- Aktywna obecność, dopuszczalne nie więcej niz 2 nieobecności

- Samodzielne wykonanie prac warsztatowych w pracowni technicznych środków animacji społecnzo-kulturalnej lub/i udział w realizacji ekspozycji wizualnych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)