Społeczne i kulturowe uwarunkowania zachowań seksualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-FWM-10/SiKZaS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczne i kulturowe uwarunkowania zachowań seksualnych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Cele: Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: historii perspektyw rozwoju pedagogiki seksualnej jako subdyscypliny pedagogiki w Polsce i na świecie; aktywności seksualnej w kolejnych etapach życia człowieka; planowania rodziny i antykoncepcji oraz chorób przenoszonych drogą płciową, w tym HIV/AIDS; problemów związanych ze sferą seksualną (pornografia, prostytucja i przemoc wobec dzieci), wczesnej inicjacji seksualnej, nieletniego rodzicielstwa; prewencji handlu kobietami. Uświadomienie znaczenia zdrowia seksualnego i prokreacyjnego. Treści: Koncepcje wychowania seksualnego, zadania wychowania seksualnego, seksualność w cyklu życia człowieka ze szczególnym uwzględnieniem okresu dojrzewania płciowego, różnorodność ludzkich zachowań seksualnych, seks w różnych kulturach, seksualność osób niepełnosprawnych, profilaktyka HIV/AIDS, pornografia, prostytucja i przemoc wobec dzieci. |
Pełny opis: |
TEMATY WYKŁADÓW: 1. Seksualność a społeczeństwo. Psychospołeczne uwarunkowania zachowań seksualnych. (1 godz.) • Podejście różnych kultur do cielesności człowieka • Edukacja seksualna 2. Pedagogika seksualna jako subdyscyplina pedagogiki w ujęciu historycznym. (1 godz.) • Prekursorzy i przedstawiciele Pedagogiki Seksualnej, • Cele, treści i metody nauczania Pedagogiki seksualnej. 3. Różnorodność ludzkich zachowań seksualnych (2 godz.) • Orientacje seksualne, • Dewiacje seksualne, • Seksualność a internet 3. Aktywność seksualna w kolejnych etapach życia człowieka. (2 godz.) • Inicjacja seksualna młodzieży, • Seksualność w okresie reprodukcyjnym • Rozwój psychoseksualny, • Przejawy seksualności w kolejnych okresach życia. 4. Prostytucja jako zjawisko. (4 godz.) • Kulturowe uwarunkowania prostytucji • Psychoseksualny obraz kobiet świadczących usługi seksualne • Formy prostytucji • Korzystanie z usług agencji towarzyskich – charakterystyka klientów • Erotyka a pornografia • Internet a pornografia • MSM –mężczyźni mający seks z innymi mężczyznami 5.Przemoc seksualna wobec dzieci. (2 godz.) • Rodzaje i objawy fizyczne, behawioralne i emocjonalne przemocy seksualnej wobec dzieci, • Postępowanie w przypadku przemocy seksualnej wobec dzieci. • Przemoc rówieśnicza 6.Seksualność niepełnosprawnych. (2 godz.) • Potrzeby i problemy osób niepełnosprawnych, • Społeczne podejście do seksualności osób niepełnosprawnych. 7.Metodologiczne podstawy Pedagogiki seksualnej (1 godz.) • Metody i techniki badań w Pedagogice seksualnej, |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa : 1. Cendrowski Z., Trawińska M. (red.): Popularny Słownik Wychowania Prorodzinnego i Seksualnego, Agencja Promo-Lider, Warszawa, 1996 2. Izdebski Z.: Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2006. 3. Izdebski Z., Jaczewski A.: Kocha, lubi, szanuje, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa, 1999 4. Izdebski Z., Ostrowska A.: Seks po polsku, Wydawnictwo MUZA S.A., Warszawa, 2003 5. Obuchowska J., Jaczewski A.: Rozwój erotyczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, 2002 6. Sokoluk W.: Wychowanie do życia w rodzinie. WSiP, Warszawa 2003 7. Izdebski Z. (red.): Zagrożenia okresu dojrzewania.Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2006 Literatura uzupełniająca: 1. Czernikiewicz W., Pawlak – Jordan B.: Wykorzystywanie seksualne dzieci, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa, 1998 2. Lew – Starowicz Z.: Zaburzenia seksualne. Wydawnictwo Ter – Media, Poznań 2004 3. Dominiczak A. (red.): Przemoc w rodzinie wobec kobiet i dzieci, Fundacja Centrum Praw Kobiet, Warszawa, 2000 4. Rzepka J. (red.): Zagadnienia prorodzinnej edukacji seksuologicznej i profilaktyki HIV/AIDS, tom I, Wydawnictwo Agat, Katowice, 1998, s.383-388 5. Glaser D., Frosh S.: Dziecko seksualnie wykorzystywane, PZWL, Warszawa, 1995 6. Imieliński K. (red.): Seksuologia społeczna, PWN, Warszawa, 1984 7. Kądziela K.: Korzystaj z prawa, PWN, Warszawa, 1996 8. Lew – Starowicz Z.: Encyklopedia erotyki. Wydawnictwo Muza, Warszawa 2001 9. Lew- Starowicz Z.: Zarys seksuologii sądowej dla prawników, Wyd. Zrzeszenie, Warszawa, 2000 10. Niemiec T.K., Balińska B. (red.): Zdrowie reprodukcyjne w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju., Tom XVI, cz.1, UNFPA, Warszawa, 2003 11. Skrzydlewski W.B.: Palące problemy seksualności, Wydawnictwo „M”, Kraków, 2002 12. Woynarowska B. (red.) : Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2007. 13. Moir A., Jessel D.: Płeć mózgu, PIW, Warszawa, 1993 14. Gładysz A., Juszczyk J., Dabik A.: Poradnictwo przed i potestowe dla lekarzy pierwszego kontaktu, Wyd. Volumed, Warszawa, 1999 15. Głowaczewska J.: Żyć z wirusem...Poradnik dla osób żyjących z HIV, Wyd. Poznańskie, Poznań, 1997 16. Janiszewski B.: HIV i AIDS w zakładach karnych. Problemy prawno karne, Wyd. Poznańskie, Poznań, 17. Niemiec T.: Ciąża i HIV, Materiały dla kobiet zarażonych HIV, Wyd. Auxilium Sp. z o.o., Warszawa, 1999 18. Rogowska – Szadkowska D.: Sposoby zmniejszania ryzyka zakażenia i postępowanie po kontakcie z wirusem HV, Wyd. Ottonianum, Szczecin, 1999 19. Sokołowski T.: Problematyka AIDS w świetle prawa rodzinnego, Wyd. Poznańskie, Poznań, 2000 20. Stapiński A.: (red.): HIV i AIDS., Krajowe Biuro ds. Zapobiegania AIDS, Warszawa, 1999 21. Szczepaniak R.: Odpowiedzialność odszkodowawcza za zakażenie HIV, Wyd. Poznańskie, Poznań, 1999 22. Ślusarczyk J.: Choroby przenoszone droga płciową, Wyd. Grupa „Image”, Warszawa, 1999 23. Wałkowska – Iwiańska K.: Co musisz wiedzieć o HIV/AIDS, Krajowe Centrum ds. AIDS, Warszawa, 2000 24. Jabłoński D., Ostasz L.: Zarys wiedzy o rodzinie, małżeństwie, kohabitacji, konkubinacie, Uniwersytet Warmińsko- Mazurski, Olsztyn, 2001 25. Milewska E., Szymanowska A. (red.): Rodzice i dzieci – psychologiczny obraz sytuacji problemowych, MEN, Warszawa, 2000 26. Niemiec T.K., Balińska B. (red.): Zdrowie reprodukcyjne w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju., UNFPA, Warszawa, 2002 27. Izdebski Z., Jaczewski A.: Tajemnice inicjacji seksualnej, TRR, Warszawa, 2002 28. Dąbrowska Z.: Międzynarodowe standardy zdrowia i praw reprodukcyjnych oraz seksualnych a ich realizacja w Polsce, Pełnomocnik Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn, Warszawa, 2003 29. Skrzydlewski W.B.: Palące problemy seksualności, Wydawnictwo „M”, Kraków, 2002 30. Marzec – Bogusławska A.: Wiedza, postawy i przekonania studentów polskich akademii medycznych wobec HIV i AIDS. Przegląd badań w latach 1989-2000, Krajowe Centrum ds. AIDS, Warszawa, 2002 31. Beisert M.: Seksualność w cyklu życia człowieka. Wydawnictwo Domke, Poznań 2005 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Efekt kształcenia 1 Posiada podstawowa wiedzę o zdrowiu seksualnym i reprodukcyjnym. Pozna czynniki kulturowe wpływające na przemiany seksualności człowieka. Zdobędzie wiedzę o transmisji międzykulturowej i jej wpływie na zrozumienie seksualności. Efekt kształcenia 2 Posiada podstawowa wiedzę o najczęstszych zaburzeniach zdrowia seksualnego i normach w seksualności Efekt kształcenia 3 Posiada podstawowa wiedzę o etapach rozwoju seksualnego i chorobach przenoszonych drogą płciową UMIEJĘTNOŚCI Efekt kształcenia 4 Posiada umiejętność wyjaśnienia zasad planowania rodziny, umie wskazać zalety i wady różnych metod i środków antykoncepcyjnych, rozpoznać problemy zdrowia seksualnego w różnych okresach życia. Wykształci umiejętność interpretacji wyników badań związanych z seksualnością człowieka. POSTAWY Efekt kształcenia 5 Docenia zalety edukacji do zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” realizowanego w szkołach - dla zdrowia i życia dzieci, młodzieży i dorosłych. |
Metody i kryteria oceniania: |
test |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.