Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teatr dla dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-MKNWE-F4
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teatr dla dzieci
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z celami, metodami i formami pracy, wykorzystywanymi podczas realizacji edukacji teatralnej najmłodszych widzów i aktorów. Rezultatem zajęć będzie uzyskanie przez studentów podstawowych kompetencji dydaktycznych oraz umiejętności metodycznych i organizacyjnych, umożliwiających celowe i efektywne wykorzystywanie form teatralnych w realizowanym procesie edukacyjnym na poziomie wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji.

Skrócony opis:

Wybrane zagadnienia z wiedzy o teatrze.

Inicjacja teatralna małego dziecka.

Dziecko widzem i aktorem-formy teatralne wykorzystywane w przedszkolu i w szkole na I poziomie edukacji.

Cechy charakterystyczne dziecięcej percepcji i recepcji spektakli teatralnych.

Etapy pracy nad przygotowaniem przedstawienia teatralnego.

Konstruowanie programu edukacji teatralnej a wszechstronny , wielostronny rozwój małego dziecka i wyrównywanie jego szans edukacyjnych

Pełny opis:

W ramach programu przewidziano następujące bloki tematyczne:

1.WYBRANE ZAGADNIENIA WIEDZY O TEATRZE.

Rozwój i historia teatru dla dzieci.

Język, symbolika i podstawowe konwencje w teatrze dla dzieci.

2.FORMY TEATRALNE WYKORZYSTYWANE W PRACY Z MAŁYM DZIECKIEM.

Charakterystyczne cechy i zasady animacji w teatrze lalkowym:

- teatr przedmiotów codziennego użytku,

- teatr dłoni,

- teatr paluszkowy,

- teatr supełkowy,

- teatr pacynkowy,

- teatr kukiełkowy,

- teatr marionetek,

- teatr cieni,

- teatr „żywego planu": pantomima, „czarny teatr”, teatr kostiumu i rekwizytu.

III.ETAPY PRACY NAD PRZYGOTOWANIEM SPEKTAKLU TEATRALNEGO

Plan przedstawienia

Wykorzystanie różnych form teatralnych w przygotowaniu spektaklu.

Organizacja przestrzeni scenicznej a ruch sceniczny aktora.

Kostium, maska i rekwizyt w pracy aktora – proste zadania aktorskie.

Wykorzystanie elementów scenograficznych, oświetlenia i ścieżki dźwiękowej w przygotowywanym spektaklu.

IV.KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW EDUKACJI TEATRALNEJ

Recepcja i percepcja spektaklu teatralnego przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Zasady i pomysły na inicjację teatralną młodego widza i aktora.

Elementy edukacji teatralnej w programach wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji.

Wykorzystanie zajęć teatralnych i ich rola w podczas projektowania i realizacji projektów z małym dzieckiem.

Analiza gotowych programów edukacji teatralnej – rola w wszechstronnym i wielostronnym rozwoju małego dziecka

Konstruowanie programu edukacji teatralnej z wykorzystaniem następujących zagadnień:

-gry i zabawy integrujące członków zespołu teatralnego,

-metody rozwijające wyobraźnię dziecka – trening twórczości,

-ćwiczenia rozwijające ekspresję i plastykę ciała dziecka,

-ćwiczenia wyrażania emocji poprzez ruch, gest, mimikę, język

-ćwiczenia dykcji, intonacji w interpretacji tekstu.

-podstawowe formy i konwencje teatralne

-tworzenie przedstawień

Literatura:

B.Broszkiewicz, J. Jarek: Warsztaty edukacji teatralnej

H.Jurkowski, Dzieje teatru lalek. Od antyku do romantyzmu

H.Jurkowski, H.Ryl, A.Stanowska, Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne.

Nęcka E.: Trening twórczości.

T.Samulczyk–Pawluk, Edukacja teatralna w szkole podstawowej

M. Sieńczewska, D.Sobierańska, M. Radwańska-Edukacja artystyczna w edukacji najmłodszych uczniów szkoły podstawowej

Efekty uczenia się:

Efekty nauczania:

w zakresie wiedzy student :

-zna różne sposoby inicjacji teatralnej małego dziecka,

-wie, jakie są możliwości małych dzieci w zakresie percepcji i recepcji przedstawień teatralnych,

-rozumie konieczność uczenia dzieci odróżniania fikcji od rzeczywistości i zna metody i konwencje teatralne wspomagające oddziaływania pedagogiczne w tym zakresie

w zakresie umiejętności student potrafi:

-rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić odpowiednie działania o charakterze artystycznym

-skonstruować program edukacji teatralnej z uwzględnieniem zasad wprowadzania małego dziecka w świat kultury i sztuki,

-rozbudzać dziecięce zainteresowanie sztuką

-stworzyć plan przedstawienia teatralnego

-przeprowadzić podstawowe ćwiczenia ułatwiające małemu dziecku odegranie roli w różnych formach teatralnych,

w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

-kształtowania właściwych postaw dzieci i uczniów wobec kultury i sztuki

-projektowania i wdrażania działań majacych na celu wychowanie do wartości

-propagowania kultury i sztuki w środowisku lokalnym

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowymi metodami pracy są ćwiczenia, dyskusja, obserwacja i pokaz. W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów / prezentacje multimedialne, filmy, scenariusze, lalki, kostiumy, rekwizyty, ścieżki dźwiękowe, elementy scenograficzne/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji i projektów.

Zaliczenie zajęć uzyskuje się na podstawie:

- wykonania ćw. z animacji, zadań aktorskich, pracy z tekstem,

- wypełnienia karty pracy, podsumowującej wiedzę i umiejętności, zdobyte podczas zajęć,

- oceny przykładowego portfolio, które zawiera przykłady ćwiczeń z poszczególnych modułów programu edukacji teatralnej małego dziecka

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dobkowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)