Teatr dla dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MKNWE-F4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teatr dla dzieci |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z celami, metodami i formami pracy, wykorzystywanymi podczas realizacji edukacji teatralnej najmłodszych widzów i aktorów. Rezultatem zajęć będzie uzyskanie przez studentów podstawowych kompetencji dydaktycznych oraz umiejętności metodycznych i organizacyjnych, umożliwiających celowe i efektywne wykorzystywanie form teatralnych w realizowanym procesie edukacyjnym na poziomie wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji. |
Skrócony opis: |
Wybrane zagadnienia z wiedzy o teatrze. Inicjacja teatralna małego dziecka. Dziecko widzem i aktorem-formy teatralne wykorzystywane w przedszkolu i w szkole na I poziomie edukacji. Cechy charakterystyczne dziecięcej percepcji i recepcji spektakli teatralnych. Etapy pracy nad przygotowaniem przedstawienia teatralnego. Konstruowanie programu edukacji teatralnej a wszechstronny , wielostronny rozwój małego dziecka i wyrównywanie jego szans edukacyjnych |
Pełny opis: |
W ramach programu przewidziano następujące bloki tematyczne: 1.WYBRANE ZAGADNIENIA WIEDZY O TEATRZE. Rozwój i historia teatru dla dzieci. Język, symbolika i podstawowe konwencje w teatrze dla dzieci. 2.FORMY TEATRALNE WYKORZYSTYWANE W PRACY Z MAŁYM DZIECKIEM. Charakterystyczne cechy i zasady animacji w teatrze lalkowym: - teatr przedmiotów codziennego użytku, - teatr dłoni, - teatr paluszkowy, - teatr supełkowy, - teatr pacynkowy, - teatr kukiełkowy, - teatr marionetek, - teatr cieni, - teatr „żywego planu": pantomima, „czarny teatr”, teatr kostiumu i rekwizytu. III.ETAPY PRACY NAD PRZYGOTOWANIEM SPEKTAKLU TEATRALNEGO Plan przedstawienia Wykorzystanie różnych form teatralnych w przygotowaniu spektaklu. Organizacja przestrzeni scenicznej a ruch sceniczny aktora. Kostium, maska i rekwizyt w pracy aktora – proste zadania aktorskie. Wykorzystanie elementów scenograficznych, oświetlenia i ścieżki dźwiękowej w przygotowywanym spektaklu. IV.KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW EDUKACJI TEATRALNEJ Recepcja i percepcja spektaklu teatralnego przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Zasady i pomysły na inicjację teatralną młodego widza i aktora. Elementy edukacji teatralnej w programach wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji. Wykorzystanie zajęć teatralnych i ich rola w podczas projektowania i realizacji projektów z małym dzieckiem. Analiza gotowych programów edukacji teatralnej – rola w wszechstronnym i wielostronnym rozwoju małego dziecka Konstruowanie programu edukacji teatralnej z wykorzystaniem następujących zagadnień: -gry i zabawy integrujące członków zespołu teatralnego, -metody rozwijające wyobraźnię dziecka – trening twórczości, -ćwiczenia rozwijające ekspresję i plastykę ciała dziecka, -ćwiczenia wyrażania emocji poprzez ruch, gest, mimikę, język -ćwiczenia dykcji, intonacji w interpretacji tekstu. -podstawowe formy i konwencje teatralne -tworzenie przedstawień |
Literatura: |
B.Broszkiewicz, J. Jarek: Warsztaty edukacji teatralnej H.Jurkowski, Dzieje teatru lalek. Od antyku do romantyzmu H.Jurkowski, H.Ryl, A.Stanowska, Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne. Nęcka E.: Trening twórczości. T.Samulczyk–Pawluk, Edukacja teatralna w szkole podstawowej M. Sieńczewska, D.Sobierańska, M. Radwańska-Edukacja artystyczna w edukacji najmłodszych uczniów szkoły podstawowej |
Efekty uczenia się: |
Efekty nauczania: w zakresie wiedzy student : -zna różne sposoby inicjacji teatralnej małego dziecka, -wie, jakie są możliwości małych dzieci w zakresie percepcji i recepcji przedstawień teatralnych, -rozumie konieczność uczenia dzieci odróżniania fikcji od rzeczywistości i zna metody i konwencje teatralne wspomagające oddziaływania pedagogiczne w tym zakresie w zakresie umiejętności student potrafi: -rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić odpowiednie działania o charakterze artystycznym -skonstruować program edukacji teatralnej z uwzględnieniem zasad wprowadzania małego dziecka w świat kultury i sztuki, -rozbudzać dziecięce zainteresowanie sztuką -stworzyć plan przedstawienia teatralnego -przeprowadzić podstawowe ćwiczenia ułatwiające małemu dziecku odegranie roli w różnych formach teatralnych, w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: -kształtowania właściwych postaw dzieci i uczniów wobec kultury i sztuki -projektowania i wdrażania działań majacych na celu wychowanie do wartości -propagowania kultury i sztuki w środowisku lokalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowymi metodami pracy są ćwiczenia, dyskusja, obserwacja i pokaz. W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów / prezentacje multimedialne, filmy, scenariusze, lalki, kostiumy, rekwizyty, ścieżki dźwiękowe, elementy scenograficzne/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji i projektów. Zaliczenie zajęć uzyskuje się na podstawie: - wykonania ćw. z animacji, zadań aktorskich, pracy z tekstem, - wypełnienia karty pracy, podsumowującej wiedzę i umiejętności, zdobyte podczas zajęć, - oceny przykładowego portfolio, które zawiera przykłady ćwiczeń z poszczególnych modułów programu edukacji teatralnej małego dziecka |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dobkowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.