Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura dla dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-MKNWE-LIT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura dla dzieci
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Konwersatorium ma za zadanie:

• pogłębić wiedzę o literaturze dziecięcej pozyskaną dotychczas na różnych szczeblach edukacji,

• usystematyzować tę wiedzę w kontekście zadań i trudności spotykanych w praktyce edukacyjnej,

• przybliżyć studentowi współczesną literaturę dziecięcą wyróżnioną za wartość literacką i pedagogiczną, jej przemiany i tendencje rozwojowe,

• wypracować kryteria literackiej i pedagogicznej oceny tekstu, materiału graficznego i edytorstwa książki adresowanej do dziecka,

• rozwijać twórczą postawę studentów w pracy z książką i dzieckiem.

Pełny opis:

Zadanie to będzie realizowane poprzez odwołanie przede wszystkim do następujących tematów:

• książka obrazkowa jako medium kulturowe we wczesnej socjalizacji i wychowaniu; książki bez tekstu (silent books) jako pierwsze książki w życiu dziecka;

• baśnie jako gatunek epiki; najważniejsze zbiory baśni; rola baśni w kulturze, literaturze i wychowaniu;

• poezja dla dzieci od Jachowicza po współczesność, jej przemiany i uwarunkowania; charakterystyka nurtów, tematów, świata wartości;

• wybrane problemy edytorstwa książek dla dzieci; ilustracja - twórcy, style i przemiany; wypracowanie profesjonalnych kryteriów estetycznej i pedagogicznej oceny ilustracji w książce dziecięcej; problem artyzmu i komercji;

• współczesne trendy w literaturze i książce dla dzieci i młodzieży; trudne tematy w książkach dla dzieci;

• kryteria oceny i doboru literatury dla dzieci; dziecko jako odbiorca treści literackich;

• wybrane metody i techniki animacji dziecięcego czytelnictwa; pedagogika zabawy w służbie promocji czytelnictwa

Literatura:

Literatura przedmiotu:

Wykaz obowiązkowej literatury przedmiotowej - wybrane tytuły z klasycznej i współczesnej literatury dziecięcej -przedstawiany podczas pierwszych zajęć. Obowiązuje przeczytanie 15 książek z podanej listy.

1. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 1985

2. M. Cackowska, Książka obrazkowa dla dzieci w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy problemy i rozwiązania D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Warszawa 2009

3. J.Cieślikowski, Antologia poezji dziecięcej, wyd.III. Wrocław 1991

4. G. Leszczyński, Wielkie małe książki. Lektury dzieci i nie tylko, Warszawa 2015

5. G. Leszczyński, M. Zając, Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa 2013

6. Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci-perspektywy badawcze-problemy animacji. red. G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2009

7. J. Papuzińska, Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1988

8. Rozumienie świata. O warsztatach pracy z książką i czytelnikami, pod red. M. Kulik, A. Lipińskiej, G. Walczewskiej – Klimczak, Wydawnictwo Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2017

9. I. Słońska, Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1978

10. D. Świerczyńska-Jelonek, G. Walczewska-Klimczak, Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015

11. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B.Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Warszawa 2002

12. A. Ungeheur-Gołąb, Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2012

13. A. Ungeheuer-Gołąb, Poezja dzieciństwa czyli droga ku wrażliwości, Rzeszów 1999

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu konwersatorium student będzie potrafił:

WIEDZA:

• Opisać przemiany literatury dla dzieci i wskazać ich uwarunkowania

• Przedstawić nurty i tematy funkcjonujące we współczesnej literaturze dziecięcej

UMIEJĘTNOŚCI:

• Ocenić literacką wartość wybranych książek dla dzieci

• Ocenić użyteczność edukacyjną i wychowawczą wybranych książek dla dzieci

• Pracować z tekstem literackim

POSTAWY:

• Twórczo postrzegać literaturę dla dzieci jako użyteczne, przyjazne narzędzie w pracy z dzieckiem ważne dla jego wielostronnego rozwoju

• Krytycznie odnosić się do współczesnej oferty na rynku książki dla dziecka

Metody i kryteria oceniania:

* ocena pracy i aktywności w czasie zajęć

* ocena przygotowanych prezentacji

* możliwa pisemna praca zaliczeniowa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dobkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Sieńczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)