Literatura dla dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MKNWE-LIT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura dla dzieci |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma za zadanie: • pogłębić wiedzę o literaturze dziecięcej pozyskaną dotychczas na różnych szczeblach edukacji, • usystematyzować tę wiedzę w kontekście zadań i trudności spotykanych w praktyce edukacyjnej, • przybliżyć studentowi współczesną literaturę dziecięcą wyróżnioną za wartość literacką i pedagogiczną, jej przemiany i tendencje rozwojowe, • wypracować kryteria literackiej i pedagogicznej oceny tekstu, materiału graficznego i edytorstwa książki adresowanej do dziecka, • rozwijać twórczą postawę studentów w pracy z książką i dzieckiem. |
Pełny opis: |
Zadanie to będzie realizowane poprzez odwołanie przede wszystkim do następujących tematów: • książka obrazkowa jako medium kulturowe we wczesnej socjalizacji i wychowaniu; książki bez tekstu (silent books) jako pierwsze książki w życiu dziecka; • baśnie jako gatunek epiki; najważniejsze zbiory baśni; rola baśni w kulturze, literaturze i wychowaniu; • poezja dla dzieci od Jachowicza po współczesność, jej przemiany i uwarunkowania; charakterystyka nurtów, tematów, świata wartości; • wybrane problemy edytorstwa książek dla dzieci; ilustracja - twórcy, style i przemiany; wypracowanie profesjonalnych kryteriów estetycznej i pedagogicznej oceny ilustracji w książce dziecięcej; problem artyzmu i komercji; • współczesne trendy w literaturze i książce dla dzieci i młodzieży; trudne tematy w książkach dla dzieci; • kryteria oceny i doboru literatury dla dzieci; dziecko jako odbiorca treści literackich; • wybrane metody i techniki animacji dziecięcego czytelnictwa; pedagogika zabawy w służbie promocji czytelnictwa |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: Wykaz obowiązkowej literatury przedmiotowej - wybrane tytuły z klasycznej i współczesnej literatury dziecięcej -przedstawiany podczas pierwszych zajęć. Obowiązuje przeczytanie 15 książek z podanej listy. 1. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 1985 2. M. Cackowska, Książka obrazkowa dla dzieci w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy problemy i rozwiązania D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Warszawa 2009 3. J.Cieślikowski, Antologia poezji dziecięcej, wyd.III. Wrocław 1991 4. G. Leszczyński, Wielkie małe książki. Lektury dzieci i nie tylko, Warszawa 2015 5. G. Leszczyński, M. Zając, Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa 2013 6. Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci-perspektywy badawcze-problemy animacji. red. G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2009 7. J. Papuzińska, Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1988 8. Rozumienie świata. O warsztatach pracy z książką i czytelnikami, pod red. M. Kulik, A. Lipińskiej, G. Walczewskiej – Klimczak, Wydawnictwo Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2017 9. I. Słońska, Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1978 10. D. Świerczyńska-Jelonek, G. Walczewska-Klimczak, Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015 11. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B.Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Warszawa 2002 12. A. Ungeheur-Gołąb, Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2012 13. A. Ungeheuer-Gołąb, Poezja dzieciństwa czyli droga ku wrażliwości, Rzeszów 1999 |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu konwersatorium student będzie potrafił: WIEDZA: • Opisać przemiany literatury dla dzieci i wskazać ich uwarunkowania • Przedstawić nurty i tematy funkcjonujące we współczesnej literaturze dziecięcej UMIEJĘTNOŚCI: • Ocenić literacką wartość wybranych książek dla dzieci • Ocenić użyteczność edukacyjną i wychowawczą wybranych książek dla dzieci • Pracować z tekstem literackim POSTAWY: • Twórczo postrzegać literaturę dla dzieci jako użyteczne, przyjazne narzędzie w pracy z dzieckiem ważne dla jego wielostronnego rozwoju • Krytycznie odnosić się do współczesnej oferty na rynku książki dla dziecka |
Metody i kryteria oceniania: |
* ocena pracy i aktywności w czasie zajęć * ocena przygotowanych prezentacji * możliwa pisemna praca zaliczeniowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dobkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Sieńczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.