Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

STEAM

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-MKNWE-STEAM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: STEAM
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poznanie zasad edukacji metodą STEAM łączącą w sobie pięć bloków merytorycznych (S-Science, T-Technology, E-Enginiering, A-Art, M- Math). Poznanie zasad pracy projektowej, zapewniającej holistyczny rozwój uczniów, koncentrującej się na realizacji projektów zaangażowanych społecznie, pozwalających na realizację dwóch kluczowych grup kompetencji przyszłości: kompetencji społecznych oraz kompetencji cyfrowych.

Pełny opis:

Cele i zadania realizacji przedmiotu:

- Poznanie zasad pracy projektowej STEAM

- Poznanie modelu pracy skoncentrowanego na holistycznym rozwoju uczniów oraz rozwoju kompetencji przyszłości

- Poznanie zasad wykorzystania technologii cyfrowych wspólnie z tradycyjnymi pomocami dydaktycznymi

- Poznanie polskich oraz międzynarodowych przykładów edukacji metodą STEAM

- Realizacja zajęć warsztatowych pozwalających studentom na zdobycie praktycznych umiejętności pracy metodą STEAM z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi warsztatowych takich jak: iPady, roboty, maty edukacyjne, aplikacje mobilne, klocki edukacyjne, gry i zabawy elektroniczne, e-booki, e-podręczniki,

- Konstruowanie scenariuszy zajęć dydaktycznych w modelu STEAM

-Poznanie zasad obserwacji oraz ewaluacji zajęć w modelu STEAM

Literatura:

M.Plebańska, K.Trojańska, STEAM-owe Lekcje, e-Litera, Warszawa2019

M.Plebańska, Digital Education. Jak kształcić kompetencje przyszłości?, e-Litera, Warszawa2019

M.Plebańska, M.Sieńczewska, A.Szyller, Q edukacji cyfrowej, Difin, Warszawa 2019

D. Klus- Stańska (red) Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. PWN 2019

S. Juszczyk, I. Polewczyk (red.): Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji. Wyd. A. Marszałek , Toruń 2007

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

• w zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie

- teorie psychologiczne i pedagogiczne, które wyjaśniają mechanizmy uczenia się dzieci i uczniów podczas realizacji zajęć w modelu STEAM

-korzyści jak również trudności związane z procesem realizacji zajęć w modelu STEAM

-kryteria oceny zajęć dydaktycznych realizowanych w modelu STEAM, których odbiorcą jest dziecko w wieku przedszkolnym i klasach I-III

• w zakresie umiejętności student potrafi

- ocenić programy dydaktyczne realizowane metodą STEAM według poznanych kryteriów pedagogicznych, psychologicznych i medialnych,

-zaprojektować zajęcia dydaktyczne w modelu STEAM

-korzystać z różnych źródeł informacji naukowej i zasobów edukacyjnych w zakresie projektowania, realizacji oraz ewaluacji zajęć STEAM

-posługiwać się biegle narzędziami cyfrowymi oraz zasobami cyfrowymi niezbędnymi do realizacji zajęć metodą STEAM

-zapewnić warunki bezpieczeństwa dzieci i uczniów podczas realizacji zajęć metodą STEAM

- popularyzować podstawy wiedzy naukowej i technicznej w swoim środowisku edukacyjnym

• w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

-profesjonalnego wspierania zainteresowań dzieci i uczniów nauką , techniką i sztuką

-pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról

-współpracy z nauczycielami, specjalistami i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej

-projektowania działań zmierzających do podwyższania jakości oferty edukacyjnej na terenie przedszkola lub szkoły

Metody i kryteria oceniania:

-obecność i aktywność na zajęciach,

-ocena programu medialnego według poznanych kryteriów pedagogicznych, psychologicznych i medialnych,

-zaprojektowanie scenariusza zajęć w modelu STEAM

-symulacja przeprowadzenia zajęć w modelu STEAM

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dobkowska, Marlena Plebańska
Prowadzący grup: Marlena Plebańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dobkowska, Marlena Plebańska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)