Edukacja informatyczna i TIK
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MROSD-EI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja informatyczna i TIK |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z edukacji informatycznej w edukacji wczesnoszkolnej oraz wyposażenie ich w wiedzę, umiejętności i postawy pozwalające na prawidłowe wykorzystanie technologii komunikacyjno-informacyjnych w pracy z dziećmi. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są omówieniu zagadnień skoncentrowanych wokół metodyki edukacji informatycznej w edukacji wczesnoszkolnej. Podczas zajęć studenci zapoznają się z zapisami podstawy programowej dotyczącymi realizacji zajęć z edukacji informatycznej. Poznają metody, formy, środki, narzędzia i aplikacje wykorzystywane na zajęciach z użyciem aplikacji, wykorzystywanych na zajęciach z użyciem komputerów i TIK. Wzbogacą swój warsztat pracy o zbiór ćwiczeń i aktywności wspierających umiejętność rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów, programowania, posługiwania się komputerem i urządzeniami cyfrowymi. Po uczestnictwie w kursie studenci będą potrafili projektować i przeprowadzić zajęcia z edukacji informatycznej, dostosowane do możliwości rozwojowych i zainteresowań dzieci. Szczegółowy spis zagadnień: • Podstawa programowa edukacji informatycznej do edukacji wczesnoszkolnej • Podstawy pracy z komputerem w edukacji wczesnoszkolnej o Zapoznanie z komputerem i innymi urządzeniami cyfrowymi (w tym urządzenia wejścia, wyjścia; komputery dawniej i dziś; praca z klawiaturą) o Podstawowe umiejętności pracy na komputerze (edycja pulpitu, tworzenie dokumentów, zapis prac, foldery i ich porządkowanie, zastosowanie odtwarzaczy multimedialnych) o Ograniczenia korzystania z komputera i Internetu (szanse i ograniczenia) • Praca z podstawowymi programami komputerowymi o Edytory grafiki ( Paint, w tym Paint 3D, Tux Paint, Sumo Paint) o WordPad, Word, Excel, PowerPoint o Kalkulator • Praca w sieci o Korzystanie z przeglądarek internetowych, wyszukiwanie informacji w sieci i na konkretnych stronach o Wyszukiwanie zdjęć i ich kopiowanie, zapisywanie, modyfikowanie o Wyszukiwanie informacji w słownikach i encyklopediach (także Wikipedia) o Mapy Google o Tłumacz Google o YouTube o Skrzynki mailowe o Przygotowywanie dyplomów, zaproszeń, listów, krzyżówek, wykreślanek, rebusów, kodowanek z wykorzystaniem generatorów i programów z sieci o Ciekawe strony internetowe z aplikacjami, grami, treściami dostosowanymi do uczniów edukacji wczesnoszkolnej o Quizy internetowe o Zagrożenia w sieci, zasady bezpiecznego korzystania z Internetu o Konsekwencje nielegalnego korzystania z cudzych zasobów • Programowanie i kodowanie z elementami robotyki o Programowanie jako proces rozwiązywanie problemów o Szyfrowanie – kodowanie o System dwójkowy o Elementy kodowania na dywanie i na komputerze o Podstawy programowania (Scratch, Scottie Go!, Baltie i inne) o Elementy robotyki (Ozobot, Genibot i inne) |
Literatura: |
• P. Borkowska, P. Borkowski, Młody mistrz programowania. Języki Baltie i Scratch da dzieci, Helion 2016 • M. Danieluk, TIK w pigułce. Narzędziownik nauczyciela, Edicon 2021 • M. Kęska, Informatyka, Nowa Era 2022 • M. Kęska, Zajęcia komputerowe, Nowa Era, 2013 • D. Kiałka, Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli zajęć komputerowych w szkole podstawowej w edukacji wczesnoszkolnej, Helion, 2012 • D. Kiałka, K. Kiałka, I. Boratyńska, Informatyka Europejczyka. Nauka i zabawa z komputerem w kształceniu zintegrowanym, Helion 2009 • G. Koba, Informatyka dla szkoły podstawowej, Migra, 2018 • K. Kosmaciński. Oto Ja. Edukacja informatyczna, Mac 2019 • D. Kręcisz, B. Lewandowska, A. Kulesza, Zajęcia komputerowe, Galeria możliwości, WSIP 2017 • A. Kulesza, A. Kuśnierz, K. Łoś, Informatyka Kalejdoskop Ucznia, WSiP 2022 • R. Kulesza, S. Langa, D. Leśniakiewicz, P. Perełka, Młodzi giganci programowania Scratch, Helion 2019 • Mizerska, Scratch Komiksowa przygoda z programowaniem, Helion, 2010 • Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki w praktyce • 1,MIKOM 2003 • Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki i technologii • informacyjnej w praktyce. Wybrane zagadnienia, Jak • uczyć? MIKOM 2003 • A. Stankiewicz Chatys, E. Włodarczyk, Edukacja • informatyczna. Zeszyt ćwiczeń dla szkoły podstawowej, • MAC 2021 • E. Stolarczyk, Zajęcia komputerowe. Podręcznik dla • szkoły podstawowej, PWN 2011 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: • Miejsce edukacji informatycznej w planie nauczania edukacji wczesnoszkolnej • Zapisy dotyczące edukacji komputerowej w podstawie programowej dla edukacji wczesnoszkolnej oraz określone przez ten dokumenty cele kształcenia, treści nauczania, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu, kompetencje kluczowe • Integracje wewnątrz i międzyprzedmiotową edukacji informatycznej • Podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu edukacji informatycznej i TIK • Narzędzia, programy, aplikacje, strony internetowe stosowane na zajęciach edukacji informatycznej • Środki dydaktyczne (podręczniki) wykorzystywane na edukacji informatycznej • Zasady pracy z komputerem • Zasady projektowania i prowadzenia zajęć z edukacji informatycznej W zakresie umiejętności student potrafi: • Zaprojektować i przeprowadzić motywujące i ciekawe zajęcia z edukacji informatycznej powiązane z treściami z innych przedmiotów • Identyfikować powiązania treści z zakresu edukacji informatycznej z innymi treściami nauczania • Posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi, aplikacjami, generatorami, narzędziami znalezionymi w sieci i wykorzystać je w pracy z dziećmi • Wskazać i stosować metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne, które są skuteczne w rozwijaniu kluczowych umiejętności z zakresu wykorzystania nowych technologii; • Projektować sytuacje edukacyjne posługiwanie się TIK, sprzyjające aktywności uczniów i rozwijające ich zainteresowania • Analizować i konstruować rozkłady materiału oraz scenariusze do zajęć edukacji informatycznej • Inspirować uczniów do podejmowania działań z wykorzystaniem TIK • Rozwijać u uczniów ciekawość, aktywność i samodzielności poznawczą, umiejętność rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i narzędzi TIK oraz logiczne i krytyczne myślenie; • Adaptować metody, formy pracy, środki dydaktyczne do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: • Rozwijania własnych kompetencji (także w zakresie wykorzystania TIK) niezbędnych do prowadzenia zajęć z edukacji informatycznej • Samodzielnej pracy nad doskonaleniem swoich umiejętności związanych z wykorzystaniem TIK w edukacji • Autorefleksji i samooceny dotyczącej własnych umiejętności wspierania uczniów w zakresie rozwijania wykorzystania TIK |
Metody i kryteria oceniania: |
• Obecność na zajęciach (możliwe dwie nieobecności) • Aktywne uczestnictwo (uzupełnianie prac na grupowym Padlecie) • Zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym • Komplet prac pisemnych, projektów przygotowanych indywidualnie i w grupach (prace wykonywane na bieżąco w trakcie zajęć). Osoby nieobecne są zobligowane do uzupełnienia wszystkich prac. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
WAR
WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Radwańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Szyller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.