Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja informatyczna i TIK

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-MROSD-EI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja informatyczna i TIK
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z edukacji informatycznej w edukacji wczesnoszkolnej oraz wyposażenie ich w wiedzę, umiejętności i postawy pozwalające na prawidłowe wykorzystanie technologii komunikacyjno-informacyjnych w pracy z dziećmi.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone są omówieniu zagadnień skoncentrowanych wokół metodyki edukacji informatycznej w edukacji wczesnoszkolnej. Podczas zajęć studenci zapoznają się z zapisami podstawy programowej dotyczącymi realizacji zajęć z edukacji informatycznej. Poznają metody, formy, środki, narzędzia i aplikacje wykorzystywane na zajęciach z użyciem aplikacji, wykorzystywanych na zajęciach z użyciem komputerów i TIK. Wzbogacą swój warsztat pracy o zbiór ćwiczeń i aktywności wspierających umiejętność rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów, programowania, posługiwania się komputerem i urządzeniami cyfrowymi. Po uczestnictwie w kursie studenci będą potrafili projektować i przeprowadzić zajęcia z edukacji informatycznej, dostosowane do możliwości rozwojowych i zainteresowań dzieci.

Szczegółowy spis zagadnień:

• Podstawa programowa edukacji informatycznej do edukacji wczesnoszkolnej

• Podstawy pracy z komputerem w edukacji wczesnoszkolnej

o Zapoznanie z komputerem i innymi urządzeniami cyfrowymi (w tym urządzenia wejścia, wyjścia; komputery dawniej i dziś; praca z klawiaturą)

o Podstawowe umiejętności pracy na komputerze (edycja pulpitu, tworzenie dokumentów, zapis prac, foldery i ich porządkowanie, zastosowanie odtwarzaczy multimedialnych)

o Ograniczenia korzystania z komputera i Internetu (szanse i ograniczenia)

• Praca z podstawowymi programami komputerowymi

o Edytory grafiki ( Paint, w tym Paint 3D, Tux Paint, Sumo Paint)

o WordPad, Word, Excel, PowerPoint

o Kalkulator

• Praca w sieci

o Korzystanie z przeglądarek internetowych, wyszukiwanie informacji w sieci i na konkretnych stronach

o Wyszukiwanie zdjęć i ich kopiowanie, zapisywanie, modyfikowanie

o Wyszukiwanie informacji w słownikach i encyklopediach (także Wikipedia)

o Mapy Google

o Tłumacz Google

o YouTube

o Skrzynki mailowe

o Przygotowywanie dyplomów, zaproszeń, listów, krzyżówek, wykreślanek, rebusów, kodowanek z wykorzystaniem generatorów i programów z sieci

o Ciekawe strony internetowe z aplikacjami, grami, treściami dostosowanymi do uczniów edukacji wczesnoszkolnej

o Quizy internetowe

o Zagrożenia w sieci, zasady bezpiecznego korzystania z Internetu

o Konsekwencje nielegalnego korzystania z cudzych zasobów

• Programowanie i kodowanie z elementami robotyki

o Programowanie jako proces rozwiązywanie problemów

o Szyfrowanie – kodowanie

o System dwójkowy

o Elementy kodowania na dywanie i na komputerze

o Podstawy programowania (Scratch, Scottie Go!, Baltie i inne)

o Elementy robotyki (Ozobot, Genibot i inne)

Literatura:

• P. Borkowska, P. Borkowski, Młody mistrz programowania. Języki Baltie i Scratch da dzieci, Helion 2016

• M. Danieluk, TIK w pigułce. Narzędziownik nauczyciela, Edicon 2021

• M. Kęska, Informatyka, Nowa Era 2022

• M. Kęska, Zajęcia komputerowe, Nowa Era, 2013

• D. Kiałka, Informatyka Europejczyka. Poradnik

metodyczny dla nauczycieli zajęć komputerowych w

szkole podstawowej w edukacji wczesnoszkolnej,

Helion, 2012

• D. Kiałka, K. Kiałka, I. Boratyńska, Informatyka

Europejczyka. Nauka i zabawa z komputerem w

kształceniu zintegrowanym, Helion 2009

• G. Koba, Informatyka dla szkoły podstawowej, Migra,

2018

• K. Kosmaciński. Oto Ja. Edukacja informatyczna, Mac

2019

• D. Kręcisz, B. Lewandowska, A. Kulesza, Zajęcia

komputerowe, Galeria możliwości, WSIP 2017

• A. Kulesza, A. Kuśnierz, K. Łoś, Informatyka

Kalejdoskop Ucznia, WSiP 2022

• R. Kulesza, S. Langa, D. Leśniakiewicz, P. Perełka,

Młodzi giganci programowania Scratch, Helion 2019

• Mizerska, Scratch Komiksowa przygoda z

programowaniem, Helion, 2010

• Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki w praktyce

• 1,MIKOM 2003

• Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki i technologii

• informacyjnej w praktyce. Wybrane zagadnienia, Jak

• uczyć? MIKOM 2003

• A. Stankiewicz Chatys, E. Włodarczyk, Edukacja

• informatyczna. Zeszyt ćwiczeń dla szkoły podstawowej,

• MAC 2021

• E. Stolarczyk, Zajęcia komputerowe. Podręcznik dla

• szkoły podstawowej, PWN 2011

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

• Miejsce edukacji informatycznej w planie nauczania edukacji wczesnoszkolnej

• Zapisy dotyczące edukacji komputerowej w podstawie programowej dla edukacji wczesnoszkolnej oraz określone przez ten dokumenty cele kształcenia, treści nauczania, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu, kompetencje kluczowe

• Integracje wewnątrz i międzyprzedmiotową edukacji informatycznej

• Podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu edukacji informatycznej i TIK

• Narzędzia, programy, aplikacje, strony internetowe stosowane na zajęciach edukacji informatycznej

• Środki dydaktyczne (podręczniki) wykorzystywane na edukacji informatycznej

• Zasady pracy z komputerem

• Zasady projektowania i prowadzenia zajęć z edukacji informatycznej

W zakresie umiejętności student potrafi:

• Zaprojektować i przeprowadzić motywujące i ciekawe zajęcia z edukacji informatycznej powiązane z treściami z innych przedmiotów

• Identyfikować powiązania treści z zakresu edukacji informatycznej z innymi treściami nauczania

• Posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi, aplikacjami, generatorami, narzędziami znalezionymi w sieci i wykorzystać je w pracy z dziećmi

• Wskazać i stosować metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne, które są skuteczne w rozwijaniu kluczowych umiejętności z zakresu wykorzystania nowych technologii;

• Projektować sytuacje edukacyjne posługiwanie się TIK, sprzyjające aktywności uczniów i rozwijające ich zainteresowania

• Analizować i konstruować rozkłady materiału oraz scenariusze do zajęć edukacji informatycznej

• Inspirować uczniów do podejmowania działań z wykorzystaniem TIK

• Rozwijać u uczniów ciekawość, aktywność i samodzielności poznawczą, umiejętność rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i narzędzi TIK oraz logiczne i krytyczne myślenie;

• Adaptować metody, formy pracy, środki dydaktyczne do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

• Rozwijania własnych kompetencji (także w zakresie wykorzystania TIK) niezbędnych do prowadzenia zajęć z edukacji informatycznej

• Samodzielnej pracy nad doskonaleniem swoich umiejętności związanych z wykorzystaniem TIK w edukacji

• Autorefleksji i samooceny dotyczącej własnych umiejętności wspierania uczniów w zakresie rozwijania wykorzystania TIK

Metody i kryteria oceniania:

• Obecność na zajęciach (możliwe dwie nieobecności)

• Aktywne uczestnictwo (uzupełnianie prac na grupowym Padlecie)

• Zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym

• Komplet prac pisemnych, projektów przygotowanych indywidualnie i w grupach (prace wykonywane na bieżąco w trakcie zajęć). Osoby nieobecne są zobligowane do uzupełnienia wszystkich prac.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Radwańska
Prowadzący grup: Aleksandra Szyller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)