Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MKJO - Learning through common sens

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-KJO-40/LCS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MKJO - Learning through common sens
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

The subject of the course is an analysis of the meaning of the concept of cultural memory for education and regional education. During the course, the student will learn the concept of cultural memory and its relationship with education. In addition, they will learn about the dimensions of local identity and regional education.

Pełny opis:

The main subject of the course will be an analysis of local ways of functioning of memory in its various dimensions, with particular emphasis on regional contexts. The student will learn how cultural memory is constructed (but also communicative, vernacular) and learn how to reproduce it (formal and informal education). In addition, you will become familiar with the different concepts and traditions of memory research. The relationship between memory and local identities will be set against the background of the social history of the approach to local identity in Poland and broadly understood cultural identities (ethnic and national identity, discourse on minorities). An important element of the course will be the analysis of specific examples of the functioning of local memories. Particular attention will be paid to various forms of memory expression and their dissemination.

The topics to be discussed include:

1.Concepts of memory (cultural, social, memory frames, vernacular)

2. Reproducing memory (formal, non-formal and informal education)

3. Material carriers of memory

4. Media and memory (memory cinema)

5. Social history of cultural identities

6. Cultural memory as an “anti-colonial” reaction (Silesian identity)

7. Cultural memory and commodification of heritage (highlanderness)

8. Regional identity and post-globalization (ethnic rap, punk)

9. Regional education and memory

10. Active forgetting

Literatura:

Helen Gonçalves da Silva et al. (eds.), Conflict, Memory Transfers and the Reshaping of Europe (Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2010

Cultural Memory and Western Civilization: Functions, Media, Archives (Cambridge: Cambridge University Press, 2012)

Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination (Mũnchen 1992; Cambridge University 2011)

Astrid Erll, “The Hidden Power of Implicit Collective Memory.” Memory, Mind & Media 1, e14 (2022) 1–17.

Astrid Erll, Memory in Culture. Basingstoke: Palgrave Macmillan 2011.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- student knows what the cultural memory is

- student can distinguishe between cultural ememory and memory

Umiejętności

- student is able to distinguish knowledge created through common sense

- student is able to proplerly analyze phenomena related to the informal production of knowledge

Umiejętności społeczne

- student provides expertise while informal social knowledge creation

Metody i kryteria oceniania:

- class participation and preparation

- being active

- PP presentation on given aspect of common sense knowledge creation

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Rauszer
Prowadzący grup: Michał Rauszer
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Rauszer
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)