MBH - Filozofia edukacji - konwersatorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MBH-FE-K | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MBH - Filozofia edukacji - konwersatorium | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone współczesnym tendencjom interpretacyjnym dotyczącym relacji między filozofią a edukacją. Problematyka filozofii edukacji zostaje ukazana na podstawie lektur filozoficznych, których pedagogiczne znaczenie wyznaczają rozważania m.in. następujących zagadnień: pojęcie rozumienia a wychowanie; dialog a pedagogika; słowo a dyskurs edukacyjny; tekst jako kontekst interpretacyjny w pedagogice; działanie a refleksja o wychowaniu; starożytność a namysł o współczesności; rozumienie dziejów jako wyzwanie dla filozofii edukacji. |
||
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone współczesnym tendencjom interpretacyjnym dotyczącym relacji między filozofią a edukacją. Problematyka filozofii edukacji zostaje ukazana na podstawie lektur filozoficznych, których pedagogiczne znaczenie wyznaczają rozważania m.in. następujących zagadnień: pojęcie rozumienia a wychowanie; dialog a pedagogika; słowo a dyskurs edukacyjny; tekst jako kontekst interpretacyjny w pedagogice; działanie a refleksja o wychowaniu; starożytność a namysł o współczesności; rozumienie dziejów jako wyzwanie dla filozofii edukacji; filozoficzne problemy wychowania (ontyczne i aksjologiczne); teoretyczne i metodologiczne problemy badań nad procesami edukacyjnymi; moralne problemy współczesności; etyczny wymiar stosunków międzyludzkich; wolność jako wartość – rozumienie wolności, granice wolności, konflikt wolności i innych wartości; tolerancja jako wartość – granice tolerancji, tolerancja a działanie władcze, sztuka kompromisu; godność jako wartość; etyczna propozycja filozofii „ponowoczesnej”. |
||
Literatura: |
Lektury (ostateczna lista zostanie ustalona po spotkaniu ze studentami) 1. Michaił Bachtin, W stronę filozofii czynu, tłum. B. Żytko, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdansk 1997. 2. Henri Bergson, O specjalizacji, [w:] tegoż, Wykłady o wychowaniu, tłum. P. Kostyło, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004, s. 7-17. 3. Hans-Georg Gadamer, Teoria, technika, praktyka, tłum. A. Przyłębski, [w:] Andrzej Przyłębski, Gadamer, Wiedza Powszechna, Warszawa 2006, s. 213-239. 4. Pierre Hadot, Filozofia jako sposób życia, [w:] tegoż, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003, s. 287-302. 5. Martin Heidegger, Co zwie się myśleniem?, tłum. J. Mizera, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 2000, cz. I. 6. Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. A. Wołkowicz, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1995, s. 5-25, 75-90. 7. Leszek Kołakowski, Obecność mitu, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1994, s. 79-94 („Fenomen obojętności świata”). 8. Maurice Merleau-Ponty, Obecni w słowie, [w:] tegoż, Proza świata. Eseje o mowie, Czytelnik, Warszawa 1999, s. 62-79. 9. Iris Murdoch, Prymat dobra, tłum. A. Pawelec, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996. („Prymat dobra nad innymi pojęciami”). 10. Fryderyk Nietzsche, To rzekł Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. S. Lisiecka, Z. Jaskuła, PIW, Warszawa 1999, cz.I. 11. Michael Oakeshott, Wieża Babel i inne esje, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999 („Poezja i jej głos w rozmowie ludzkości”). 12. Platon, Fileb, tłum. Władysław Witwicki, PWN, Warszawa 1958. 13. Jan Patočka, Czy dzieje mają sens?, tłum. Juliusz Zychowicz, [w:] tegoż, Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998, s. 73-106. 14. Paul Ricoeur, Przyswojenie, tłum. P. Graff, [w:] tegoż, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, wybrała K. Rosner, PIW, Warszawa 1989, s. 272-289. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu kursu student umie: " określić i opisać najważniejsze problemy współczesnej filozofii edukacji, " przedstawić ich egzemplifikacje, odwołując się do wybranych konceptualizacji związków filozofii i pedagogiki, " wykorzystać przemyślenia z prac filozoficznych (lektur) do analizy wybranych trudności spotykanych w praktyce edukacyjnej, " przeprowadzić analizę i interpretację tekstu filozoficznego, przyjmując perspektywę pedagogiczną, " porównać teoretyczne i praktyczne dylematy związane z poruszanymi w tekstach zagadnieniami, " przedstawić filozoficzną argumentację przemawiającą za jednością teorii i praktyki pedagogicznej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie przeprowadzonej rozmowy/kolokwium. Zaliczenie (bez oceny) uzyskuje student, który wykaże opanowanie materiału (min. 60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Rafał Godoń | |
Prowadzący grup: | Rafał Godoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone współczesnym tendencjom interpretacyjnym dotyczącym relacji między filozofią a edukacją. Problematyka filozofii edukacji zostaje ukazana na podstawie lektur filozoficznych, których pedagogiczne znaczenie wyznaczają rozważania m.in. następujących zagadnień: pojęcie rozumienia a wychowanie; dialog a pedagogika; słowo a dyskurs edukacyjny; tekst jako kontekst interpretacyjny w pedagogice; działanie a refleksja o wychowaniu; starożytność a namysł o współczesności; rozumienie dziejów jako wyzwanie dla filozofii edukacji. | |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone współczesnym tendencjom interpretacyjnym dotyczącym relacji między filozofią a edukacją. Problematyka filozofii edukacji zostaje ukazana na podstawie lektur filozoficznych, których pedagogiczne znaczenie wyznaczają rozważania m.in. następujących zagadnień: pojęcie rozumienia a wychowanie; dialog a pedagogika; słowo a dyskurs edukacyjny; tekst jako kontekst interpretacyjny w pedagogice; działanie a refleksja o wychowaniu; starożytność a namysł o współczesności; rozumienie dziejów jako wyzwanie dla filozofii edukacji; filozoficzne problemy wychowania (ontyczne i aksjologiczne); teoretyczne i metodologiczne problemy badań nad procesami edukacyjnymi; moralne problemy współczesności; etyczny wymiar stosunków międzyludzkich; wolność jako wartość – rozumienie wolności, granice wolności, konflikt wolności i innych wartości; tolerancja jako wartość – granice tolerancji, tolerancja a działanie władcze, sztuka kompromisu; godność jako wartość; etyczna propozycja filozofii „ponowoczesnej”. | |
Literatura: |
Lektury (ostateczna lista zostanie ustalona po spotkaniu ze studentami) 1. Michaił Bachtin, W stronę filozofii czynu, tłum. B. Żytko, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdansk 1997. 2. Henri Bergson, O specjalizacji, [w:] tegoż, Wykłady o wychowaniu, tłum. P. Kostyło, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004, s. 7-17. 3. Hans-Georg Gadamer, Teoria, technika, praktyka, tłum. A. Przyłębski, [w:] Andrzej Przyłębski, Gadamer, Wiedza Powszechna, Warszawa 2006, s. 213-239. 4. Pierre Hadot, Filozofia jako sposób życia, [w:] tegoż, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003, s. 287-302. 5. Martin Heidegger, Co zwie się myśleniem?, tłum. J. Mizera, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 2000, cz. I. 6. Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. A. Wołkowicz, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1995, s. 5-25, 75-90. 7. Leszek Kołakowski, Obecność mitu, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1994, s. 79-94 („Fenomen obojętności świata”). 8. Maurice Merleau-Ponty, Obecni w słowie, [w:] tegoż, Proza świata. Eseje o mowie, Czytelnik, Warszawa 1999, s. 62-79. 9. Iris Murdoch, Prymat dobra, tłum. A. Pawelec, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996. („Prymat dobra nad innymi pojęciami”). 10. Fryderyk Nietzsche, To rzekł Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. S. Lisiecka, Z. Jaskuła, PIW, Warszawa 1999, cz.I. 11. Michael Oakeshott, Wieża Babel i inne esje, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999 („Poezja i jej głos w rozmowie ludzkości”). 12. Platon, Fileb, tłum. Władysław Witwicki, PWN, Warszawa 1958. 13. Jan Patočka, Czy dzieje mają sens?, tłum. Juliusz Zychowicz, [w:] tegoż, Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998, s. 73-106. 14. Paul Ricoeur, Przyswojenie, tłum. P. Graff, [w:] tegoż, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, wybrała K. Rosner, PIW, Warszawa 1989, s. 272-289. | |
Uwagi: |
Zaliczenie na podstawie przeprowadzonej rozmowy/kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.