MBH - Współczesne kierunki pedagogiczne - konwersatorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MBH-WKP-K | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MBH - Współczesne kierunki pedagogiczne - konwersatorium | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie założeń teoretycznych oraz nakreślenie profilu wybranych stanowisk we współczesnej pedagogice, z uwzględnieniem wybranych kategorii, łączących je zależności, różnic w ich interpretacji zależnych od teoretycznego kontekstu. |
||
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie: - uzupełnić wiedzę wyniesioną z wykładu; - uczyć krytycznej analizy tekstów pedagogicznych; - uczyć dyskusji dotyczącej prezentowanych tekstów. - uczyć porównywania różnych stanowisk; - uczyć współpracy i szacunku dla poglądów innych osób. |
||
Literatura: |
1. Bauman Z. Globalizacja,, Warszawa 2000. s.92 – 120, ; 2. Bauman Z.: Ponowoczesność jako źródło cierpień, rozdział: W kwestii ponowoczesnej szkoły życia ,s. 225 – 252 : 3. Czerepaniak – Walczak M.: Desocjalizacja: w poszukiwaniu nowego dyskursu szkoły i edukacji, Forum Oświatowe Nr 1, 2005, s. 5 21; 4. Gadacz T. , Wychowanie jako spotkanie osób, w: Wychowanie personalistyczne, (red.): Adamski Fr. Kraków 2005, s. 213 – 221 5. Foucalt M. Nadzorować i karać, Warszawa 1998,rozdział :Panoptyczność, s. 191 – 220; 6. Frankl V., Pluralizm nauk a jedność człowieka, W: V.Frankl, Homo patiens, Warszawa1984. 7. Giroux H,A., Wobec wyzwań tożsamości i różnicy, w: Edukacja wobec zmiany społecznej (red.): Brzeziński J., Witkowski L. , Poznań Toruń, s.413 – 434; 8. Hessen S., Podstawy pedagogiki, tłum. Adam Zieleńczyk, Wyd. „Żak”, Warszawa 1997, s.100-124 9. Kopcińska L. Męski habitus w kulturze współczesnej – interpretacja nie pesymistyczna, w: Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Nr 2 (26) , 2004, s.85 – 103 10. Mead M., Płeć i charakter, W: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, red. S. Wołoszyn, Kielce 1998, tom III, ks.2, s.715-723. 11. Maslow A. Motywacja i osobowość, Warszawa 2006, rozdz.: Normalność, zdrowie, wartości 12. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 1998, s.13-31. 13. Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Poznań 2002, s.97-137. 14. Melosik Z., Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji , rozdziały: Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje, Chirurgia plastyczna, ciało i tożsamość. Poznań-Toruń1999, s. 138 - 190. 15. Mounier E., Wolność, komunikacja, W: T. Płużański, Mounier, Warszawa 1967 16. Ortega y Gasset J., Bunt mas, tłum. P. Niklewicz, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2002, s.55-70. 17. Reich Ch., Zieleni się Ameryka, Warszawa 1976, rozdz. Tożsamość utracona. 18. Rotkiewicz H. , Wartości i elity – perspektywa zobowiązania, w: (red.); Nowicka _ Kozioł M. , Człowiek. Wartosci. Pedagogika, Kraków 2007 19. Skolimowski H., Wizje nowego Millenium, Kraków 1999, rozdział 25. 20. Włodarczyk R., Ideologia, teoria, edukacja. Myśl Ericha Fromma jako inspiracja dla pedagogiki współczesnej, IMPULS, Kraków 2016 (Rozdz. 3: O stawaniu się człowiekiem – zagadnienia antropologii filozoficznej i pedagogicznej w myśli Ericha Fromma , s. 93-128; Rozdz. 6: Wybrane aplikacje myśli Ericha Fromma do krytycznej teorii edukacji, 227-276) 21. Milerski B. i Karwowski M., Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie, IMPULS, Kraków 2016 (Rozdz. 3: Racjonalność kształcenia w dyskursie pedagogicznym, s. 121-144; Rozdz. 4: Model teoretyczny: tetragonalna koncepcja racjonalności kształcenia, s. 145-152; Rozdz. 10: Rekapitulacja wyników badań, s. 295-303) 22. Maliszewski K., Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu Medium Mundi, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015 (wybór). 23. Reut M. (1992), Pytanie – nauczanie problemowe – dialog, [w:] (red.) J. Rutkowiak, Pytanie, dialog, wychowanie, Warszawa, s.155-201. 24. Louis J.Ph, Louis K.M., Mały człowiek, wielkie potrzeby. Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka, tłum. A. Cioch, GWP, Sopot 2017. 25. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, PWN, Warszawa 2004, s.35-47 podrozdz. Kształcenie (lub ten sam podrozdział w wydaniu wcześniejszym: wyd. inter esse, Kraków 1993, s. 42-50) 26. Klichowski M., Narodziny cybergizacji: nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, 2014, r. III, s.99-147. |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student : - zna teorie, pojęcia, kategorie z zakresu współczesnej pedagogiki; - posiada wiedzę dotyczącą zróżnicowania myśli pedagogicznej; - posiada podstawową wiedzę dotyczącą pedagogiki w kontekście zjawisk i prądów kulturowych; UMIEJĘTNOŚCI Student: - dokonuje analizy i syntezy treści lektur; - wyjaśnia zależność między różnymi stanowiskami teoretycznymi; - rozumie kontekst teoretyczny myśli pedagogicznej; - rozpoznaje podstawowe nurty pedagogiczne; - posiada umiejętność krytycznej, wnikliwej analizy tekstów oraz argumentowania poglądów - umie pytać o założenia stanowisk pedagogicznych. POSTAWY Student: - dostrzega złożoność myśli pedagogicznej; - otwiera się poznawczo na różnorodność podejść do wychowania i ważnych kwestii pedagogicznych; - interesuje się rozumieniem relacji między szerszym horyzontem kulturowym i jego wpływem na wychowanie. -otwiera się na współpracę z innymi i poszanowanie ich poglądów. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody zróżnicowane, dostosowane do omawianych tekstów i potrzeb studentów, m.in. dyskusja, wspólna analiza tekstów, praca w grupach i w parach, krótkie prezentacje, itp. Obecność (możliwe dwie nieobecnosci w semestrze) oraz aktywność wynikająca z przygotowania do zajęć. Zaliczenie dostosowane do potrzeb i specyfiki danej grupy - szczegóły zostaną podane na pierwszych zajęciach, dlatego obecność na nich jest obowiązkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Rafał Godoń, Małgorzata Przanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Przanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Literatura: |
WSPÓŁCZESNE KIERUNKI PEDAGOGICZNE konwersatorium, studia stacjonarne LISTA LEKTUR r.ak.2020/21 semestr zimowy dr hab. Małgorzata Przanowska - Wprowadzenie, omówienie lektur oraz najważniejsze sprawy organizacyjne - spotkanie obowiązkowe - Fromm E., Ucieczka od wolności, tłum. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2001 (oryg. 1941; I wyd. pl. 1970), rozdz. IV „Dwa aspekty wolności człowieka współczesnego”, s. 109-136. - Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000, s.181-198 (rozdz. „Kultura jako spółdzielnia spożywców”). - Reich Ch., Zieleni się Ameryka, Warszawa 1976 (oryg. Greening of America, 1970), rozdz. „Utracona tożsamość”. - Rogers C.R., Sposób bycia, tłum. Maciek Karpiński, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2002 (oryg. 1980 A Way of Being), rozdz. 12: „Czy nauczanie może obejmować zarówno idee jak i uczucia?” s. 275-33. - Schoenebeck von H., Po tamtej stronie wychowania. Życie w wolności od psychicznej przemocy, IMPULS 1997 (lub dowolne inne wydanie) - Louis J. Ph, Louis K. M., Mały człowiek, wielkie potrzeby. Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka, tłum. A. Cioch, GWP, Sopot 2017. - Czerepaniak – Walczak M., Desocjalizacja: w poszukiwaniu nowego dyskursu szkoły i edukacji, „Forum Oświatowe” nr 1/ 2005, s. 5-21; - Maliszewski K., Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu Medium Mundi, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015 (wybór). - Frankl V. E., Pluralizm nauk a jedność człowieka, W: V. E. Frankl, Homo patiens, Warszawa 1984. - Klichowski M., Narodziny cybergizacji: nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, 2014, r. III, s.99-147. - Zamojski P., Pytanie o cel kształcenia – zaproszenie do debaty, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010, s. 295-337 (rozdz. 10-12 i Zakończenie) Literatura uzupełniająca: - Mead M., Płeć i charakter, W: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, red. S. Wołoszyn, Kielce 1998, tom III, ks.2, s.715-723. - Majkowska D., Nowa interpretacja w starych ramach. Szkice o feminizmie, kobiecej transgresji i antropologii kultury, W: Gender w humanistyce, (red.): M. Radkiewicz, Kraków 2001, s. 251- 262; - Melosik Z., Tożsamość, ciało, władza, Poznań-Toruń 1996, rozdz. III, pkt 1,2; rozdz. V, pkt.5. - Maslow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006 (lub inne wydanie), rozdz.: „Normalność, zdrowie, wartości” | |
Uwagi: |
Proszę zapisywać się zgodnie uwagami przy grupach (kierunek). To istotne i niezbędne ze względu na wymagania projektu NCBiR. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.