MD/PS - MODUŁ METODYCZNY - PRACA SPOŁECZNO-WYCHOWAWCZA Z DZIECKIEM I RODZINĄ
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/PS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/PS - MODUŁ METODYCZNY - PRACA SPOŁECZNO-WYCHOWAWCZA Z DZIECKIEM I RODZINĄ |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Moduł ten jest obowiązkowy dla wszystkich studentów specjalności Pomoc społeczno-wychowawcza dziecku i rodzinie oraz Studia nad dzieckiem i rodziną. |
Skrócony opis: |
Moduł stwarza możliwość na poznanie różnorodnych metod pracy indywidualnej, grupowej i w rodzinie stosowanych w pracy społeczno-wychowawczej. Dzięki warsztatowej i praktycznej formie zajęć student ma także okazję przećwiczyć omawiane metody pracy oraz wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w praktyce. |
Pełny opis: |
Celem modułu jest wyposażenie studenta w podstawowy warsztat pracy pedagoga, wychowawcy, asystenta rodziny, edukatora, specjalisty pracy z rodziną. Podczas zajęć studenci poznają wiele różnorodnych metod pracy indywidualnej, grupowej i w rodzinie stosowanych w pracy społeczno-wychowawczej m.in.arteterapię, bajkoterapię, dramę, techniki relaksacyjne, twórczą wizualizację, streetworking, terapię poznawczo-behawioralną, terapię rodzin (główne nurty i kierunki), ekologiczną terapię rodzin,terapię komunikacyjną, terapię krótkoterminową skoncentrowaną na rozwiązaniach,socjoterapię, wideotrening komunikacji i inne. Studenci zdobywają wiedzę i ćwiczą umiejętności pracy z dzieckiem i rodzinami wieloproblemowymi, w kryzysie, z problemem przemocy, choroby psychicznej, przeżywającej żałobę. Poznają także metody grupowej pomocy psychologicznej i doświadczają specyfiki procesu grupowego. Dzięki warsztatowej i praktycznej formie zajęć studenci mają także okazję przećwiczyć omawiane metody pracy oraz wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w praktyce m in. samodzielnie przygotowując prezentacje, opracowania teoretyczne,prowadząc ćwiczenia grupowe, uczestnicząc w różnorodnych zadaniach, pisząc własny program pracy z grupą i tworząc plan pracy z dzieckiem i/lub rodziną w potrzebie. Studenci nabywają i pogłębiają swoje umiejętności współpracy, komunikacji, pracy w grupie, planowania działań i ich ewaluacji. Uzupełnieniem zajęć są 60-godzinne praktyki w rodzinie i środowisku, podczas których studenci mają możliwość ćwiczenia nabytych umiejętności. Podejmują także refleksję na temat własnych mocnych i słabych stron w kontekście przyszłej pracy zawodowej. |
Literatura: |
- Elliott J., Place M., Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów, WSiP, Warszawa 2000 (wybrane rozdziały). - Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, GWP, Gdańsk 2006. - Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Impuls, Kraków 2008 (wybrane rozdziały). - Garvin D.Ch., Seabury B. A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, T 2, Śląsk, Katowice 1998 (wybrane rozdziały). - Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, PARPA, Warszawa 2009 (wybrane rozdziały) - Grzesiuk Lidia, Psychoterapia – praktyka. Podręcznik akademicki, Eneteia, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. zna różnorodne metody i formy pracy wykorzystywane przez pedagogów, wychowawców, asystentów rodziny, specjalistów ds.pracy z rodziną, 2. posiada wiedzę na temat teoretycznych podstaw poznanych metod oraz potrafi opisać i wyjaśnić ich cele, założenia, stosowane techniki oraz ich ograniczenia, 3. zna miejsce, funkcje, zadania oraz prawne i organizacyjne podstawy funkcjonowania wybranych instytucji pomocy dziecku i rodzinie, 4. zna potrzeby środowiska i grup osób korzystających z pomocy wybranych instytucji, 5. zna procedury korzystania z pomocy wybranych instytucji pomocy dziecku i rodzinie. Umiejętności: 1. potrafi zastosować metody pracy społeczno-wychowawczej w pracy z dziećmi, rodzinami, grupą, 2. potrafi zorganizować zajęcia indywidualne i grupowe dostosowane do potrzeb odbiorców działań, 3. potrafi dostrzec i scharakteryzować problemy, pomóc w ich rozwiązaniu, 4. potrafi analizować mechanizmy funkcjonowania grup i rodzin według wybranej koncepcji teoretycznej, 5. potrafi dokonać ewaluacji działań społeczno-wychowawczych z perspektywy organizatora, grupy i uczestnika/klienta. Kompetencje społeczne: 1. potrafi nawiązać kontakt z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, 2. potrafi współdziałać w grupie, wspólnie zaplanować i zrealizować zadania, 3. jest wrażliwy na potrzeby innych i potrafi zaplanować i podjąć działania zmierzające do ich zaspokojenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na egzamin modułowy składa się: - Przygotowanie programu pracy z grupą dziecięcą lub młodzieżową – opracowanie pisemne dostarczone do koordynatora modułu na tydzień przed egzaminem. Program pracy z grupą ocenia koordynator modułu i drugi pracownik prowadzący zajęcia w ramach modułu metodycznego i wspólnie ustalają ocenę z pracy (40% oceny końcowej), - Prezentacja programu pracy z grupą podczas egzaminu i odpowiedź na pytania lub zastrzeżenia Komisji (25% oceny końcowej), - Odpowiedź na pytanie z "Metod pracy z rodziną" - zgodnie z listą zagadnień opracowaną przez osobę prowadzącą (25% oceny końcowej), - Refleksja własna na temat doświadczeń z odbytej praktyki pedagogicznej w rodzinie i środowisku (10% oceny końcowej). |
Praktyki zawodowe: |
W ramach modułu student odbywa 60 godzinną praktykę w rodzinie i środowisku. Podczas praktyk student opracowuje plan pracy z dzieckiem i/lub rodziną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Zubala | |
Prowadzący grup: | Ewelina Zubala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Zubala | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.