MHPP - Historia wychowania - konwersatorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MHPP-HW-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MHPP - Historia wychowania - konwersatorium |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest ukazanie studentom związków edukacji z instytucjami, strukturami społecznymi oraz przemianami w kulturze na przestrzeni wieków. Kształtują umiejętności samodzielnej analizy źródeł charakterystycznych dla pedagoga, interpretacji wydarzeń i procesów edukacyjnych z przeszłości, posługiwania się materiałami oraz opracowaniami w celu samodzielnego uzyskania obrazu badanego zagadnienia. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia zapoznają studenta z dziejami wychowania i myśli pedagogicznej od starożytności do XX wieku w ujęciu problemowym. Kształtują u studenta zdolność pogłębionego myślenia humanistycznego - pedagogicznego i historycznego, zapoznają z krytyką historyczną różnych typów źródeł, rozwijają umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć będzie skupiona wokół trzech podstawowych zagadnień istotnych dla nauk pedagogicznych w aspekcie humanistycznym. - Szkoła-uczeń-nauczyciel. Prześledzimy ewolucję teorii, wzorców osobowych i na podstawie tekstów Marka Fabiusza Kwintyliana, Jana Ludwika Vivesa, Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau. - Polska myśl pedagogiczna i jej związki polityką. Na przestrzeni wieków staraliśmy się tworzyć własne rozwiązania edukacyjne zgodne z naszymi potrzebami i ustrojem. Prześledzimy te zmiany na przykładzie koncepcji Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Szymona Maryckiego, Sebastiana Petrycego, Stanisława Konarskiego, Stanisława Staszica. - Prawo a edukacja - polskie prawo szkolne: ustawy Komisji Edukacji Narodowej, ustawa z 1862r., ustawa z 1932r. |
Literatura: |
1 Szkoła – Uczeń – Nauczyciel -M.F. Kwintylian, Kształcenie mówcy, księga I, II, X – fragmenty - L. Vives, O naukach – fragmenty -J.A. Komeński, Wielka dydaktyka – fragmenty - J. Locke, Myśli o wychowaniu – fragmenty 2 Polska myśl pedagogiczna - A. F. Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej, księga I, II – fragmenty - S. Marycki, O szkołach, czyli akademiach – fragmenty - S. Petrycy, Przydatki do ekonomii Arystotelesa – fragmenty - S. Konarski, Mowa: Jak od wczesnej młodości wychowywać uczciwego człowieka i obywatela -S. Staszic, Ród ludzki – fragmenty 3 Prawo a edukacja - Ustawy Komisji Edukacji Narodowej - Ustawa z 1862 roku - Ustawa z 1932 Ww. teksty znajdują się w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, opr. S. Wołoszyn, t. I i II |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - ma wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej. - zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej; posiada wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej oraz jej historycznych przemian. - zna relacje między filozofią, kulturą a edukacją w kontekście historycznym. - zna podstawowe teorie wychowania i uczenia się i ich procesy rozwojowe. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii pedagogiki w celu analizy współczesnych problemów edukacyjnych. - ma umiejętność humanistycznego, historycznego i pedagogicznego myślenia. - potrafi analizować i opisywać mechanizmy edukacyjne w odniesieniu do zmian historycznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej. - wykazuje refleksję nad istotą przemian w edukacji na przestrzeni wieków. - ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na ćwiczeniach - dopuszczalne 2 nieobecności. Praca pisemna - analiza i krytyka wskazanych tekstów źródłowych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Sosnowska | |
Prowadzący grup: | Adam Fijałkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia zapoznają studenta z dziejami wychowania i myśli pedagogicznej od starożytności do XX wieku w ujęciu problemowym. Kształtują u studenta zdolność pogłębionego myślenia humanistycznego - pedagogicznego i historycznego, zapoznają z krytyką historyczną różnych typów źródeł, rozwijają umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu |
|
Pełny opis: |
Problematyka zajęć będzie skupiona wokół trzech podstawowych zagadnień istotnych dla nauk pedagogicznych w aspekcie humanistycznym. - Szkoła-uczeń-nauczyciel. Prześledzimy ewolucję teorii, wzorców osobowych i na podstawie tekstów Marka Fabiusza Kwintyliana, Jana Ludwika Vivesa, Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau. - Polska myśl pedagogiczna i jej związki polityką. Na przestrzeni wieków staraliśmy się tworzyć własne rozwiązania edukacyjne zgodne z naszymi potrzebami i ustrojem. Prześledzimy te zmiany na przykładzie koncepcji Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Szymona Maryckiego, Sebastiana Petrycego, Stanisława Konarskiego, Stanisława Staszica. - Prawo a edukacja - polskie prawo szkolne: ustawy Komisji Edukacji Narodowej, ustawa z 1862r., ustawa z 1932r. |
|
Literatura: |
1 Szkoła – Uczeń – Nauczyciel -M.F. Kwintylian, Kształcenie mówcy, księga I, II, X – fragmenty - L. Vives, O naukach – fragmenty -J.A. Komeński, Wielka dydaktyka – fragmenty - J. Locke, Myśli o wychowaniu – fragmenty 2 Polska myśl pedagogiczna - A. F. Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej, księga I, II – fragmenty - S. Marycki, O szkołach, czyli akademiach – fragmenty - S. Petrycy, Przydatki do ekonomii Arystotelesa – fragmenty - S. Konarski, Mowa: Jak od wczesnej młodości wychowywać uczciwego człowieka i obywatela -S. Staszic, Ród ludzki – fragmenty 3 Prawo a edukacja - Ustawy Komisji Edukacji Narodowej - Ustawa z 1862 roku - Ustawa z 1932 Ww. teksty znajdują się w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, opr. S. Wołoszyn, t. I i II |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.