Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MOBS - Zbieranie i analiza danych jakościowych w badaniach społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MOBS-ZAJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MOBS - Zbieranie i analiza danych jakościowych w badaniach społecznych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badań jakościowych, w szczególności zaś dostarczenie wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej sposobów gromadzenia i analizowania danych jakościowych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badań jakościowych, w szczególności zaś dostarczenie wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej sposobów gromadzenia i analizowania danych.

Zajęcia kierowane są do tych osób, które chciałyby rozwinąć swoje umiejętności badawcze w obszarze interpretacji szeroko rozumianych tekstów kulturowych oraz udoskonalić swój warsztat badawczy związany m.in. z prowadzeniem i analizą wywiadów – zarówno indywidualnych, jak i fokusowych (grupowych).

Podczas zajęć poruszone zostaną następujące tematy:

1) paradygmaty badań jakościowych

2) przebieg procesu badawczego

3) charakterystyka teorii ugruntowanej, etnografii i analizy przypadku.

4) podstawowe metody zbierania danych jakościowych:

5) trudności w trakcie realizacji badań

6) CAQUDA

7) rzetelnośc w prezentowaniu wyników badań

8) etyka w badaniach jakościowych

Literatura:

Charmaz K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005

Glaser B. G., Strauss A. L., Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, Zakład Wydawniczy >>NOMOS<<, Kraków 2009.

McKee A., Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage, London-Thousand Oaks-New Delhi 2004.

Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, Wyd. Trans Humana, Białystok 2000.

Rapley T. Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Van Leeuven Th., Jewitt C. (ed.), Handbook of Visual Analysis, Sage, Los Angeles-London-New Delhi, Singapore 2008.

Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- znajomość podstawowych paradygmatów badań jakościowych

- znajomość faz procesu badawczegow badaniach jakościowych

- podstawowa wiedza na temat teorii ugruntowanej

- podstawowa wiedza na temat studium przypadku i etnografii,

- znajomość metod zbierania danych jakościowych

Umiejetności:

- wykorzystanie komputera do analizy danych (wybrany program)

- projektowanie badania

- refleksja dotycząca słabych i mocnych stron stosowanych we własnych badaniach metod

- prezentacja wyników badań

Postawa:

- stosowanie podstaw etyki badawczej

- rzetelny opis procesu badawczego

Metody i kryteria oceniania:

Aby uzyskać zaliczenie student zobowiązany jest do:

- obecności na zajęciach: dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności w semestrze.

- czytania lektur

- merytorycznej dyskusji;

- zaliczenia kolokwium;

- aktywnego udziału w warsztacie badawczym

Ocena uzyskana z kolokwium jest składową oceny modułowej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Dolata
Prowadzący grup: Monika Jakubowska-Mirek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)