MOBS - Zbieranie i analiza danych jakościowych w badaniach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MOBS-ZAJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MOBS - Zbieranie i analiza danych jakościowych w badaniach społecznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badań jakościowych, w szczególności zaś dostarczenie wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej sposobów gromadzenia i analizowania danych jakościowych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badań jakościowych, w szczególności zaś dostarczenie wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej sposobów gromadzenia i analizowania danych. Zajęcia kierowane są do tych osób, które chciałyby rozwinąć swoje umiejętności badawcze w obszarze interpretacji szeroko rozumianych tekstów kulturowych oraz udoskonalić swój warsztat badawczy związany m.in. z prowadzeniem i analizą wywiadów – zarówno indywidualnych, jak i fokusowych (grupowych). Podczas zajęć poruszone zostaną następujące tematy: 1) paradygmaty badań jakościowych 2) przebieg procesu badawczego 3) charakterystyka teorii ugruntowanej, etnografii i analizy przypadku. 4) podstawowe metody zbierania danych jakościowych: 5) trudności w trakcie realizacji badań 6) CAQUDA 7) rzetelnośc w prezentowaniu wyników badań 8) etyka w badaniach jakościowych |
Literatura: |
Charmaz K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009. Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009. Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005 Glaser B. G., Strauss A. L., Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, Zakład Wydawniczy >>NOMOS<<, Kraków 2009. McKee A., Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage, London-Thousand Oaks-New Delhi 2004. Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, Wyd. Trans Humana, Białystok 2000. Rapley T. Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2010. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2010. Van Leeuven Th., Jewitt C. (ed.), Handbook of Visual Analysis, Sage, Los Angeles-London-New Delhi, Singapore 2008. Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - znajomość podstawowych paradygmatów badań jakościowych - znajomość faz procesu badawczegow badaniach jakościowych - podstawowa wiedza na temat teorii ugruntowanej - podstawowa wiedza na temat studium przypadku i etnografii, - znajomość metod zbierania danych jakościowych Umiejetności: - wykorzystanie komputera do analizy danych (wybrany program) - projektowanie badania - refleksja dotycząca słabych i mocnych stron stosowanych we własnych badaniach metod - prezentacja wyników badań Postawa: - stosowanie podstaw etyki badawczej - rzetelny opis procesu badawczego |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby uzyskać zaliczenie student zobowiązany jest do: - obecności na zajęciach: dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności w semestrze. - czytania lektur - merytorycznej dyskusji; - zaliczenia kolokwium; - aktywnego udziału w warsztacie badawczym Ocena uzyskana z kolokwium jest składową oceny modułowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Dolata | |
Prowadzący grup: | Monika Jakubowska-Mirek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.