MS1 - Obserwacyjna praktyka pedagogiczna-wychowawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-SDR-IPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - Obserwacyjna praktyka pedagogiczna-wychowawcza |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Od roku akademickiego 2021/2022 na studiach II stopnia "Obserwacyjna praktyka pedagogiczno-wychowawcza" towarzyszy przedmiotowi "Wybrane obszary i metody diagnozowania psychopedagogicznego" w ramach modułu specjalnościowego 1. |
Skrócony opis: |
Praktyki realizowane są w instytucjach/placówkach związanych z problematyką szeroko rozumianego systemu opieki i wychowania oraz wsparcia dziecka i rodziny np. w placówce socjalizacyjnej, świetlicy szkolnej, u pedagoga szkolnego, w placówkach wsparcia dziennego, poradni psychologiczno-pedagogicznej itp. Student wybiera miejsce odbywania praktyk spośród proponowanych przez koordynatora praktyki z ramienia Wydziału lub proponuje wybraną przez siebie instytucję. |
Pełny opis: |
Praktyki realizowane są w instytucjach/placówkach związanych z problematyką szeroko rozumianego systemu opieki i wychowania oraz wsparcia dziecka i rodziny np. na świetlicy szkolnej, u pedagoga szkolnego, w świetlicy środowiskowej, ognisku wychowawczym, poradni psychologiczno-pedagogicznej, placówce socjalizacyjnej itp. Student wybiera miejsce odbywania praktyk spośród proponowanych przez koordynatora praktyki z ramienia Wydziału lub proponuje wybraną przez siebie instytucję. Podczas praktyk student uczestniczy regularnie w codziennym funkcjonowaniu placówki, poznaje sposób jej działania, plany pracy, wewnętrzne regulacje i przepisy prawne. Podstawowym zadaniem studenta jest towarzyszenie dziecku/dzieciom i/lub rodzinie, które zostaną powierzone jego pieczy przez koordynatora praktyk z ramienia placówki. Student ma za zadanie doskonalić swoje umiejętności obserwacji, diagnozowania sytuacji dziecka i/lub rodziny, rozpoznawania potrzeb, nawiązywania kontaktu z dziećmi/rodzinami, a także porządkowania i interpretacji zebranych danych. Efektem odbytych praktyk jest praca zaliczeniowa dotycząca analizy wydarzenia krytycznego według przygotowanego arkusza. Praca zaliczeniowa realizowana jest z poszanowaniem zasad etycznych (m. in. dobrowolności, poufności, godności, równości). Praca jest anonimizowana i nie są w niej ujawniane dane osobowe, które mogłyby umożliwić identyfikację osób. |
Literatura: |
Obowiązują pozycje z przedmiotu "Wybrane obszary i metody diagnozowania psychopedagogicznego". |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna zasady funkcjonowania placówki/instytucji, w której odbywa praktykę, w tym akty prawne, wewnętrzne normy i dokumenty; - wie, w jaki sposób przeprowadzana jest diagnoza dziecka i rodziny w danej placówce/instytucji oraz jak dobierane są metody pracy; - stosuje adekwatnie do sytuacji i możliwości metody/techniki poznawania sytuacji dziecka i rodziny; - potrafi prowadzić obserwację dziecka oraz pozyskać informacje na wybrane tematy dotyczące sytuacji dziecka i rodziny; - potrafi opisać i analizować strukturę rodziny oraz relacje w niej panujące; - uczestniczy aktywnie w zajęciach organizowanych przez placówkę/instytucję. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykonanie pracy zaliczeniowej - analiza zdarzenia krytycznego i dostarczenie dokumentów (zaświadczenie, ramowy program praktyk, porozumienie) świadczących o odbyciu praktyki. |
Praktyki zawodowe: |
praktyka pedagogiczna 30 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.