MS2 - Moduł specjalnościowy 2-Metody działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej*
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2/ASK-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Moduł specjalnościowy 2-Metody działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej* |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Moduł składa się z przedmiotów do wyboru – metod działań w obszarze edukacji i animacji społeczno-kulturalnej oraz jednego obowiązkowego przedmiotu – projektu badawczego. |
Pełny opis: |
Na moduł składają się przedmioty dotyczące różnych metod działań charakterystycznych dla edukacji nieformalnej i animacji, spośród których student wybiera pięć dowolnych. Dodatkowo realizuje obowiązkowy przedmiot – projekt badawczy. Egzamin modułowy składa się z kilku etapów. Pierwszy z nich to opracowanie, realizacja i ewaluacja projektu badawczego przygotowanego w zespołach dotyczącego zagadnień związanych z metodami działań (w ramach przedmiotu "Projekt badawczy"). Drugi - to prezentacja tego projektu na egzaminie przed komisją składającą się z osób prowadzących poszczególne przedmioty (min. 3 osoby) oraz "publicznością" (studenci danego roku specjalności). Po prezentacji grupie projektowej zadawane są pytania dotyczące projektu. Kolejny etap to indywidualna ustna odpowiedź na trzy pytania z puli pytań obejmującej zagadnienia z tego modułu. Ocena końcowa to średnia z prezentacji projektu i pytań ustnych. |
Literatura: |
K. Żegnałek, Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych E. Babbie, Podstawy badań społecznych H.H. Krüger, Metody badań w pedagogice oraz literatura z poszczególnych wybranych przez studenta przedmiotów |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych 2. Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w różnych środowiskach społecznych 3. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat tradycyjnych i współczesnych systemów animacji i edukacji nieformalnej, obejmującą źródła i uwarunkowania historyczne, społeczno-kulturowe, biologiczne i psychologiczne a także terminologię, teorię i metodykę 4. Ma pogłębioną wiedzę o metodyce działania, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach animacji i edukacji nieformalnej 5. Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a szczególności w obszarze animacji i edukacji nieformalnej, zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. 6. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy z grupą i jednostką Umiejętności 1. Potrafi dokonać: obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych: analizy problemów określonego środowiska społecznego (edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych), a także motywów i wzorów ludzkich zachowań wykorzystując zdobytą wiedzę teoretyczną i odnosząc do obszaru animacji i edukacji nieformalnej 2. Na podstawie dokonanej diagnozy i analizy środowiska społecznego, bazującej na wiedzy teoretycznej z zakresu animacji i edukacji nieformalnej, potrafi opracować strategie działań praktycznych oraz przewidywać skutki planowanych działań 3. Posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia badań w obrębie edukacji nieformalnej i animacji; potrafi sformułować wnioski i wskazać kierunki dalszych badań 4. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów 5. W planowaniu i realizowaniu projektu potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności animacyjnej i w obszarze edukacji nieformalnej. 6. Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych. 7. Realizując projekt animacyjny potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. 8. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. 9. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. 10. Jest przygotowany do wystąpień publicznych i dyskursu społecznego. Kompetencje 1. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań animacyjnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w animacji i edukacji nieformalnej. 2. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej. 3. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania animacyjne i z obszaru edukacji nieformalnej oraz zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. 4. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania animacyjne i z obszaru edukacji nieformalnej. 5. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (nie jest wpisywana do usosa - tylko do wewnętrznych rozliczeń). Forma zaliczenia poszczególnych przedmiotów jest ustalana przez prowadzących. Do egzaminu przystępuje student, który zaliczył wszystkie przedmioty w ramach modułu. Studenci, którzy uzyskali średnią min. 4,5 ze wszystkich przedmiotów w ramach modułu są zwolnieni z ustnej odpowiedzi na egzaminie (z tej części otrzymują ocenę 5). Egzamin składa się z dwóch części: prezentacji projektu badawczego przygotowanego w zespołach oraz ustnej indywidualnej odpowiedzi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.