Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

MS2 - Aktywne metody kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2/ASK-L-AMK Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2 - Aktywne metody kształcenia
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem kursu jest zapoznanie studentów z aktywnymi metodami kształcenia, omówienie ich cech charakterystycznych oraz przygotowanie do samodzielnego opracowania programu i przeprowadzenia cyklu szkoleniowego.

Skrócony opis:

Kurs Aktywnych metod kształcenia ma przybliżyć studentowi zasady projektowania, realizacji i ewaluacji zajęć prowadzonych metodami aktywizującymi oraz dać możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy.

Pełny opis:

Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia:

- Typologia metod kształcenia,

- Aktywne metody kształcenia – charakterystyka,

- Uwarunkowania procesu uczenia się,

- Wyznaczanie celów nauczania i zadań szkoleniowych,

- Ustalanie potrzeb szkoleniowych i oczekiwań uczestników,

- Projektowanie, realizacja i ewaluacja cyklu szkoleniowego,

- Dynamika pracy grupy,

- Kierowanie grupą szkoleniową,

- Kompetencje interpersonalne istotne w pracy z grupą,

- Autoprezentacja i wystąpienia publiczne,

- Twórcze rozwiązywanie konfliktów.

Literatura:

1. M. Silberman, Metody aktywizujące w szkoleniach, Oficyna Ekonomiczna, 2004.

2. E. Brudniak, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Warszawa 2002.

3. P. Fortuna, Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, GWP, Gdańsk 2010.

4. D.W. Johnson, Podaj dłoń, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992.

5. A. Kozak, M Łaguna, Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, GWP, Gdańsk 2009.

6. M. Łaguna, Szkolenia. Jak je prowadzić, by..., GWP, Gdańsk 2008.

7. E Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Rubikon, Kraków 2008.

8. U. Baer, Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997.

9. Z. Zaorska, Dodać życia do lat. Materiały metodyczne ułatwiające organizację różnych form aktywności wśród osób starszych oraz w grupach wielopokoleniowych, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997.

10. M. Silberman, Aktywne ćwiczenia szkoleniowe. Uczenie przez doświadczenie, Wolters Kluwer Polska, 2013

Efekty uczenia się:

Po zakończonym kursie student będzie potrafił:

- opisać uwarunkowania cyklu kształcenia,

- przedstawić typologię aktywnych metod kształcenia,

- opracować cykl szkolenia dla wybranej grupy uczestników,

- rozumieć trudności i bariery procesu uczenia się,

- docenić możliwości kształcenia z wykorzystaniem aktywnych metod.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczone są 2 nieobecności w semestrze),

- przygotowanie i przeprowadzenie zajęć szkoleniowych metodami aktywizującymi,

- zaprojektowanie programu własnego szkolenia

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-08-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Palamer-Kabacińska
Prowadzący grup: Anna Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.