DP - Diagnoza trudności w uczeniu się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-DP-DRU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | DP - Diagnoza trudności w uczeniu się |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem jest przygotowanie słuchaczy do profesjonalnego diagniozowania trudności edukacyjnych dzieci. Studenci poznają metody, techniki i strategie diagnozy pedagogicznej oraz uzyskują umiejętności ich stosowania adekwatnie do potrzeb badanego dziecka. |
Skrócony opis: |
Przedmiot pozwala poznać różne rodzaje trudności w uczeniu się, ich objawy oraz przyczyny. Daje także podstawę do profesjonalnego wykorzystywania metod technik i narzędzi diagnozy pedagogicznej tak, aby móc wyznaczać na tej podstawie właściwe postępowanie terapeutyczne. |
Pełny opis: |
Przedmiot pozwala poznać różne rodzaje trudności w uczeniu się to jest trudności w czytaniu, pisaniu, liczeniu, z także tzw specyficzne trudności w uczeniu się tj. dysleksję, dysgrafię, dysortografię i dyskalkulię. studenci zdobywają także umiejętności konstruowania narzędzi służących diagnozie pedagogicznej dzieci z trudnościami pedagogicznymi oraz poznają profesjonalne techniki wykorzystywane w diagnozowaniu i określaniu różnych rodzajów trudności w uczeniu się. Uzyskują również wiedzę z zakresu podstaw teoretycznych diagnozy pedagogicznej, jej specyfiki, zasad i aspektów etycznych wykorzystywania. |
Literatura: |
B.Niemierko -ABC testów osiągnięć szkolnych U. Oszwa - Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych M. Bogdanowicz - Ryzyko dysleksji - problemy diagnozowania M. Sobolewska - Testy i sprawdziany pedagogiczne stosowane w poradnictwie wychowawczo - zawodowym E. Górniewicz - Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu E. Jarosz, E. Wysocka - Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania J. Tomczuk, R. Ziętara - Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej |
Efekty uczenia się: |
Student rozpoznaje i interpretuje objawy trudności w uczeniu się dzieci na rzecz wytyczania adekwatnych dróg terapii. Student zna przyczyny i charakterystyczne objawy trudności edukacyjnych dzieci. Potrafi wykorzystywać znane mu narzędzia diagnozy do ustalania potrzeb terapeutycznych dzieci, potrafi analizować i opiniować tzw. wytwory prac dziecięcych. potrafi przygotować narzędzia pomocne w weryfikowaniu trudności edukacyjnych dzieci. Student stosuje zasady diagnozy pedagogicznej, przestrzega etyki i jest wrażliwy na potrzeby dzieci oraz ich trudności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci przygotowują trzy prace pisemne na zaliczenie przedmiotu, dwie z nich mają charakter praktyczny, jedna teoretyczny. Znaczenie ma także aktywność wykazywana na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.