DRŚ - Podstawy pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-DRŚ-PPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | DRŚ - Podstawy pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami pracy socjalnej jako dyscypliny wspomagającej działania opiekuńczo-wychowawcze pedagogów. |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć/materiał wymagany do zaliczenia obejmuje następujące kwestie: 1. Misja, cele i definicje pracy socjalnej. 2. Historyczne korzenie i początki pracy socjalnej jako działalności zawodowej 3. Metody pracy socjalnej. 4. Wartości i etyka pracy socjalnej. 5. Podstawowe zasady pracy socjalnej w instytucjach i środowisku 6. Ustawa o pomocy społecznej 7. Procedura diagnozowania i rozwiązywania problemów jako podstawa metodyczna w pracy socjalnej. 8. Kompetencje zawodowe pracowników socjalnych - dylematy pomocy. 9. Wybrane współczesne problemy społeczne jako obszar pracy socjalnej 10. Praca socjalna w Polsce i na świecie. 11. Wybrane inspiracje teoretyczne pracy socjalnej jako dyscypliny akademickiej 12. Innowacje w pracy scojalnej: przykłądy dobrych praktyk |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć/materiał wymagany do zaliczenia obejmuje następujące kwestie: 1. Misja, cele i definicje pracy socjalnej. 2. Historyczne korzenie i początki pracy socjalnej jako działalności zawodowej 3. Metody pracy socjalnej. 4. Wartości i etyka pracy socjalnej. 5. Podstawowe zasady pracy socjalnej w instytucjach i środowisku 6. Ustawa o pomocy społecznej 7. Procedura diagnozowania i rozwiązywania problemów jako podstawa metodyczna w pracy socjalnej. 8. Kompetencje zawodowe pracowników socjalnych - dylematy pomocy. 9. Wybrane współczesne problemy społeczne jako obszar pracy socjalnej 10. Praca socjalna w Polsce i na świecie. 11. Wybrane inspiracje teoretyczne pracy socjalnej jako dyscypliny akademickiej 12. Innowacje w pracy socjalnej: przykłady dobrych praktyk |
Literatura: |
- Dubois B., Miley K., Praca socjalna, zawód, który dodaje sił, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996. - Nocuń A.W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996. - Pedagogika społeczna, Pilch T., Lepalczyk I. (red.), wyd. II, Wydawnictwo “Żak”, Warszawa 1996: Szatur-Jaworska B., Teoretyczne podstawy pracy socjalnej; Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków; Szmagalski J., Metoda grupowa w pracy socjalnej; Pilch T., Metoda organizowania środowiska. - Szmagalski J., Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa, Wyd. UW 1994, Wydawnictwo “Żak” 1996. - Theiss W., Bojownik, instruktor, profesjonalista. Z tradycji zawodu pracownika socjalnego w Polsce, “Praca Socjalna” 1/1992. - Watts S., Praca socjalna w społeczności lokalnej, w: Lishman J. (red.) Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. „Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Śląsk, Katowice 1998. - Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa Literatura uzupełniająca: Pilch T., Lalak. (red.), Elementarne pojęcia pracy socjalnej; . Hasła dot. pracy socjalnej w Encyklopedii pedagogicznej XXI w.; Teksty źródłowe: prace Heleny Radlińskiej. Ustawa o pomocy społecznej oraz publikacje IASSW, IFSW, PTPS dostępne w Internecie, publikacje zagraniczne dostępne u wykładowcy. czasopismo "Praca Socjalna" |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza • Zna historię, definicje, podstawy teoretyczne i współczesne zadania pracy socjalnej • Zna dokumenty regulujące zadania i kompetencje pracowników socjalnych 2. Umiejętności • Potrafi dostrzec kwestie społeczne i ich uwarunkowania. • Rozumie sytuację osób wykluczonych społecznie • Potrafi identyfikować potrzeby społeczne i rozumieć sposoby działania na rzecz jednostek, grup i społeczności • Porównuje sytuację pracy socjalnej w Polsce i krajach UE, USA • Ocenia stan pracy socjalnej w Polsce i formułuje jej zadania na przyszłość 3. Postawy • Identyfikuje się z wartościami pracy socjalnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę (będącą składową modułu): 1) Kolokwium lub 2 prace zaliczeniowe śródsemestralne = 6 pkt 2) Frekwencja 1-2 p. Dopuszczalna liczba nieobecności 1-2 razy – 1p. Powyżej 3 nieobecności 0,5 p. (należy zaliczyć ponadwymiarowe nieobecności). Punkt dodatkowy 1p. za 0 nieobecności. Uwaga: brak obecności na zajęciach i brak aktywności w postaci prac i uczestnictwa w zadaniach specjalnych na wykładzie, skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. 3) Aktywność na zajęciach, udział w zadaniach specjalnych podczas wykładów 2p. Ocena końcowa: 10-9 p. bardzo dobry 8,5-7,5 p. dobry+ 7-6 p. dobry 5,5-4,5 dostateczny+ 4 dostateczny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Pląsek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Naumiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami pracy socjalnej jako dyscypliny wspomagającej działania opiekuńczo-wychowawcze pedagogów. |
|
Pełny opis: |
Problematyka zajęć obejmuje następujące kwestie: • Misja, cele i definicje pracy socjalnej. • Wybrane inspiracje teoretyczne pracy socjalnej jako dyscypliny akademickiej. • Wybrane współczesne problemy społeczne jako obszar pracy socjalnej. • Historyczne korzenie i początki pracy socjalnej jako działalności zawodowej. • System pomocy społecznej – historia, przemiany i aktualny kształt; ustawodawstwo regulujące jego funkcjonowanie. • Metody pracy socjalnej. • Wartości i etyka pracy socjalnej. • Podstawowe zasady pracy socjalnej w instytucjach i środowisku. • Procedura diagnozowania i rozwiązywania problemów jako podstawa metodyczna w pracy socjalnej. • Kompetencje zawodowe pracowników socjalnych - dylematy pomocy. • Praca socjalna w Polsce i na świecie. • Innowacje w pracy socjalnej: przykłady dobrych praktyk. |
|
Literatura: |
1. Dubois B., Miley K., Praca socjalna, zawód, który dodaje sił, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996. 2. Lalak D., Pilch T. (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Żak, Warszawa 2012. 3. Lishman J. (red.), Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. „Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Śląsk, Katowice 1998. 4. Marynowicz-Hetka E. (red.), Pedagogika społeczna, t. 1-2, PWN, Warszawa 2006-2007. 5. Rymsza M. (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012. 6. Szmagalski J., Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa, Wyd. UW 1994, Wydawnictwo “Żak” 1996. 7. Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 8. Zastov, Ch., Introduction to Social Work and Social Welfare: Empowering People, Brooks/Cole. Dodatkowa literatura: teksty źródłowe, w tym prace Heleny Radlińskiej, historyczne i aktualne ustawodawstwo pomocy społecznej, publikacje IASSW, IFSW, PTPS dostępne w Internecie, wybrane artykuły z czasopisma "Praca Socjalna". |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Pląsek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami pracy socjalnej jako dyscypliny wspomagającej działania opiekuńczo-wychowawcze pedagogów. |
|
Pełny opis: |
Problematyka zajęć obejmuje następujące kwestie: • Misja, cele i definicje pracy socjalnej. • Wybrane inspiracje teoretyczne pracy socjalnej jako dyscypliny akademickiej. • Wybrane współczesne problemy społeczne jako obszar pracy socjalnej. • Historyczne korzenie i początki pracy socjalnej jako działalności zawodowej. • System pomocy społecznej – historia, przemiany i aktualny kształt; ustawodawstwo regulujące jego funkcjonowanie. • Metody pracy socjalnej. • Wartości i etyka pracy socjalnej. • Podstawowe zasady pracy socjalnej w instytucjach i środowisku. • Procedura diagnozowania i rozwiązywania problemów jako podstawa metodyczna w pracy socjalnej. • Kompetencje zawodowe pracowników socjalnych - dylematy pomocy. • Praca socjalna w Polsce i na świecie. • Innowacje w pracy socjalnej: przykłady dobrych praktyk. |
|
Literatura: |
1. Dubois B., Miley K., Praca socjalna, zawód, który dodaje sił, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996. 2. Lalak D., Pilch T. (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Żak, Warszawa 2012. 3. Lishman J. (red.), Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. „Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Śląsk, Katowice 1998. 4. Marynowicz-Hetka E. (red.), Pedagogika społeczna, t. 1-2, PWN, Warszawa 2006-2007. 5. Rymsza M. (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012. 6. Szmagalski J., Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa, Wyd. UW 1994, Wydawnictwo “Żak” 1996. 7. Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 8. Zastov, Ch., Introduction to Social Work and Social Welfare: Empowering People, Brooks/Cole. Dodatkowa literatura: teksty źródłowe, w tym prace Heleny Radlińskiej, historyczne i aktualne ustawodawstwo pomocy społecznej, publikacje IASSW, IFSW, PTPS dostępne w Internecie, wybrane artykuły z czasopisma "Praca Socjalna". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.