Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

MS2-Wspomaganie edukacyjne osób dorosłych w sytuacjach tranzycyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-DZ-WEOD Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2-Wspomaganie edukacyjne osób dorosłych w sytuacjach tranzycyjnych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak)
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami i ograniczeniami wykorzystania doradztwa edukacyjnego w radzeniu sobie przez dorosłego człowieka z różnymi sytuacjami tranzycyjnymi.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami i ograniczeniami wykorzystania doradztwa edukacyjnego w radzeniu sobie przez dorosłego człowieka z różnymi sytuacjami tranzycyjnymi. Studenci poznają różne typy tranzycji: normatywne, traumatyczne, wydarzeniowe, ekologiczne, psychospołeczne i międzykulturowe oraz ich charakterystykę. Podjęte zostaną rozważania dotyczące możliwości wykorzystania przez osoby dorosłe różnych form edukacji (m.in. uczenia się przez doświadczenie, trenowania i szkolenia, modelowania zachowań, odgrywania ról) dla ich sprawnego/ efektywnego funkcjonowania w sytuacjach tranzycyjnych. Omówione zostaną także ograniczenia edukacyjnego wspierania człowieka w sytuacjach tranzycyjnych i ograniczona rola doradcy w tym zakresie.

Pełny opis:

1. Tranzycja – rodzaje sytuacji tranzycyjnych – edukacja – doradztwo edukacyjne

2. Tranzycje normatywne – edukacyjne wspomaganie przejścia człowieka na inne etapy rozwoju

3. Tranzycje traumatyczne – funkcjonowanie człowieka w sytuacjach granicznych, terapeutyczna funkcja edukacji, bezradność edukacji wobec tranzycji

4. Tranzycje wydarzeniowe – krytyczne wydarzenia życiowe i rekonstrukcja własnej biografii, nadawanie nowych znaczeń wydarzeniom, nowe ścieżki kształcenia

5. Tranzycje ekologiczne – (re)konstrukcja środowiska pracy i środowiska życia – wykorzystanie edukacji jako uczenia się przez doświadczenie

6. Tranzycje psychospołeczne – rekonstrukcja tożsamości – odgrywanie ról

7. Tranzycje międzykulturowe – szok kulturowy, akulturacja, bariery integracji – edukacja międzykulturowa

8. Doradztwo edukacyjne i doradcy wobec sytuacji tranzycyjnych – mity i rzeczywistość

Literatura:

1. Kargulowa A. (red.) (2009), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

2. „Edukacja Dorosłych” nr 1 (62), 2010, Poradnictwo dla dorosłych – refleksje, badania, praktyka

3. „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 13, 2012

4. Cieślikowska D., Kownacka E., Olczak E., Paszkowska-Rogacz A. (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, KOWEZiU, Warszawa.

Efekty uczenia się:

1. Student zna:

- rodzaje sytuacji tranzycyjnych

- potencjalne konsekwencje sytuacji tranzycyjnych dla rozwoju osobistego/ zawodowego człowieka

- możliwości i ograniczenia edukacyjnego wspomagania człowieka dorosłego w sytuacjach tranzycyjnych

2. Student:

- rozumie znaczenie uczenia się przez całe życie w kontekście rozwiązywania/ radzenia sobie z sytuacjami tranzycyjnymi

- prezentuje postawę otwartości wobec problemów klienta wynikających z doświadczanych przez niego tranzycji

Metody i kryteria oceniania:

- test dotyczący treści wykładów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-16 - 2019-06-08
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Dębska
Prowadzący grup: Ewa Dębska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.