Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Edukacja przyrodnicza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-PWCZ-EPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2 - Edukacja przyrodnicza
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest prezentacja oraz krytyczna analiza różnorodnych sposobów tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest prezentacja oraz krytyczna analiza różnorodnych sposobów tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w wieku przedszkolnym oraz młodszym wieku szkolnym konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. Treści przedmiotu skupiają się wokół zagadnień dotyczących szeroko rozumianej ekologii, celów, zadań, treści i zasad edukacji przyrodniczo-społecznej w edukacji wczesnoszkolnej, metod i form dydaktycznych wykorzystywanych w tym obszarze oraz możliwości stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie przybliżania dzieciom świata przyrody, nauki i techniki. Praktycznym wymiarem zdobytych przez studentów wiadomości i umiejętności jest projektowanie scenariuszy zajęć dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III, będących wyrazem rozumienia zasad zrównoważonego rozwoju, w których zagadnienia przyrodnicze stanowią płaszczyznę integracji treści i metod kształcenia.

Pełny opis:

Celem zajęć jest prezentacja oraz krytyczna analiza różnorodnych sposobów tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w wieku przedszkolnymi i młodszym wieku szkolnym konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. Treści przedmiotu skupiają się wokół zagadnień dotyczących podstawowych pojęć edukacji ekologicznej, w tym przybliżają pojecie rozwoju zrównoważonego. W ramach zajęć analizowane są podstawowe cele, zadania, treści i zasady edukacji przyrodniczo-społecznej w edukacji wczesnoszkolnej w kontekście założeń konstruktywizmu poznawczego (J. Piaget) i konstruktywizmu społecznego (L.S. Wygotski, J.S. Bruner). Kurs przybliża także metody dydaktycznych charakterystyczne dla omawianego obszaru edukacji, skupiając się głównie na eksperymencie i obserwacji. Wskazywane jest znaczenie wymienionych sposobów pracy w rozwijaniu myślenia naukowego dzieci/uczniów – formułowania problemów badawczych, hipotez, projektowaniu procedur zbierania i analizowania danych oraz sprawdzania wniosków. Studenci poznają również i poddają krytycznej ocenie możliwości stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie przybliżania dzieciom/uczniom świata przyrody, nauki i techniki. Kolejnym obszarem tematycznym są zagadnienia dotyczące edukacji regionalnej, europejskiej i wielokulturowej, rozpatrywane zarówno w nawiązaniu do podstaw teoretycznych, jak i proponowanych rozwiązań praktycznych. Praktycznym wymiarem zdobytych przez studentów wiadomości i umiejętności jest projektowanie scenariuszy zajęć dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I-III, będących wyrazem rozumienia zasad zrównoważonego rozwoju, w których zagadnienia przyrodnicze stanowią płaszczyznę integracji treści i metod kształcenia.

Literatura:

Dylak S., Przyrodnicze rozumowanie najmłodszych, czyli uczyć inaczej

Dylak S., Przyroda. Badania. Język. Przyrodnicze rozumowanie i komunikowanie się najmłodszych

Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata

Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania

Frątczak E., Frątczak J., Edukacja ekologiczna w kl.I-III

Sławińska M., Konstruowanie znaczeń przyrodniczych w przedszkolu – empiria czy transmisja?, w: Karwowska-Struczyk M., Szpotowicz M., Sobierańska D.(red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje

Sławińska M., Wiedza nazewnicza, wyjaśniająca i interpretacyjna na zajęciach w przedszkolu, w: Klus-Stańska D. (red.), Światy dziecięcych znaczeń

Sobierańska D., Dzieci eksperymentują – strategie nauczania-uczenia się i zakres poznawczej autonomii uczniów w programach i podręcznikach dla klas początkowych, w: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje, Karwowska-Struczyk M., Szpotowicz M., Sobierańska D.

(red.)

Sobierańska D., Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole?, w: (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Klus-Stańska D. (red.)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Absolwent kursu zna i rozumie:

- pojęcia zawiązane z edukacją ekologiczną (m.in. pojecie zrównoważonego rozwoju),

- zasady edukacji przyrodniczo-społecznej w przedszkolu i klasach początkowych w nawiązaniu do założeń konstruktywizmu,

- przebieg wybranych zjawisk naturalnych,

- przykładowe gatunki flory i fauny polskiej i światowej,

- podstawowe pojęcia dotyczące edukacji regionalnej, europejskiej i wielokulturowej, rozumie znaczenie działań w tych obszarach.

Umiejętności

Absolwent kursu potrafi:

- wyszukiwać potrzebnych informacji w różnych źródłach wiedzy,

- oceniać sytuacje edukacyjne w kontekście celów ogólnych przedszkola i szkoły dla I etapu kształcenia oraz celów edukacji przyrodniczo-społecznej,

- świadomie i celowo wybierać metody, techniki i formy pracy w przedszkolu i na lekcjach w klasach I-III,

- projektować sytuacje edukacyjne oparte na dialogowym modelu edukacji,

- wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie konstruowania przez uczniów wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym.

Kompetencje społeczne

Absolwent kursu jest gotów do:

- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role,

- prowadzenia zajęć dydaktycznych i realizowania zadań wychowawczych w przedszkolu i w szkole w sposób rzetelny i odpowiedzialny,

- dokonywania ewaluacji własnych kompetencji w zakresie edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,

- samodzielnego poszerzania swojej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności i kompetencji w zakresie edukacji przyrodniczej.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawa zaliczenia: obecność (dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu - 2) i aktywność studenta na zajęciach, indywidualna oraz grupowa realizacja zadań dydaktycznych zawiązanych ze wskazanymi w programie zagadnieniami tematycznymi (opracowanie teoretyczne i praktyczne).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)