Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Alternatywne metody terapii pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-PWT-AM
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MS2 - Alternatywne metody terapii pedagogicznej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy terapeutycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z wykorzystaniem alternatywnych metod terapii.

Skrócony opis:

Treści przedmiotu mają na celu przygotowanie studentów do pracy terapeutycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z wykorzystaniem alternatywnych metod terapii. Studenci poznają różne rodzaje alternatywnych oddziaływań terapeutycznych m. in. biofeedback, muzykoterapia, arteterapia, bajkoterapia, choreoterapia, dogoterapia, felinoterapia, hipoterapia, ...Treści przedmiotu dostarczają wiedzy pozwalającej świadomie i skutecznie wykorzystywać elementy terapii alternatywnych w pracy z dziećmi z trudnościami edukacyjnymi i zaburzeniami rozwojowymi.

Pełny opis:

Przedmiot przygotowuje studentów do pracy terapeutycznej obejmującej alternatywne metody terapii pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym u których stwierdzono występowanie trudności edukacyjnych.i zaburzeń rozwojowych . Przede wszystkim przedmiot zapoznaje studentów od strony teoretycznej z wybranymi metodami i technikami alternatywnej terapii, a zwłaszcza: muzykoterapią, arteterapią, terapią zabawy, dogoterapią, hipoterapią, felinoterapią i biofeedbackiem. Studenci zapoznają się z celami, zasadami i specyfiką organizowania zajęć z wykorzystaniem alternatywnych metod terapii. Uczą się przygotowywać zajęcia o charakterze terapeutycznym ukierunkowanym na realizację na realizację określonych celów terapeutycznych z udziałem metod alternatywnych Nadrzędnym celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do świadomego wykorzystywania znanych im rozwiązań terapeutycznych do zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci.

Literatura:

1. Colonna – Kasjan D., Muzykoterapia w edukacji wczesnoszkolnej. W: Cylulko P., Gładyszewska – Cylulko J. (red.), Muzykoterapia. Tożsamość – transgresja- transdyscyplinarność. Wrocław 2010

2.Galińska E.: Muzyka w terapii. Psychologiczne i fizjologiczne mechanizmy jej działania, Warszawa 2006

3.Klimas-Kuchtowa E., Synergiczne oddziaływanie w psychologicznej relacji pomagania.W: Cylulko P., Gładyszewska – Cylulko J. (red.), Muzykoterapia. Tożsamość – transgresja- transdyscyplinarność. Wrocław 2010

4. Lecourt E., Muzykoterapia czyli jak wykorzystać silę dźwięków, Chorzów 2008

5. Lewandowska K.: Muzykoterapia dziecięca ,wyd. III, Gdańsk 2007

6. MacKay G.,Dinkmeyer D., To jak się czujesz zależy od Ciebie! Gdańsk 2004

7. Szulc W.: Muzykoterapia jako przedmiot badań i edukacj, Lublin 2005

8. Wheeler B.L.,(2010) Psychoterapeutyczna klasyfikacja procedur muzykoterapeutycznych – kontinuum procedur. http:// arteterapia.pl/ artykuly

Efekty uczenia się:

Wiedza

-student zna wybrane rodzaje terapii alternatywnych

- student interpretuje zasadność stosowania terapii alternatywnych adekwatnie do potrzeb dzieci

- student potrafi określać cele, zadania, zasady i efekty stosowania terapii alternatywnych

Umiejętności

-student potrafi klasyfikować i dobierać alternatywne metody terapii do indywidualnych potrzeb dzieci i wskazań diagnostycznych

- student potrafi praktycznie wykorzystywać alternatywne metody terapii w pracy wspierającej rozwój i edukację dzieci

- student potrafi przygotowywać zajęcia z wykorzystywaniem wybranych metod terapii alternatywnych

Kompetencje społeczne

- student jest otwarty, poszukujący i refleksyjny w dobieraniu metod pracy terapeutycznej z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

-student potrafi nawiązywać dobre relacje z dziećmi i ich opiekunami w celu skłonienia ich do udziału w terapiach alternatywnych np. hipoterapii

-student jest świadomy odpowiedzialności za stosowane wpływy terapeutyczne

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie kursu na podstawie ćwiczeń i prac zaprojektowanych do wykonania przez studentów indywidualnie i grupowo. .

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)