Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Metody wspierania rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-PWT-MW
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MS2 - Metody wspierania rozwoju dziecka
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest przygotowanie słuchaczy do pracy z małym dzieckiem tj. w wieku 3 -7 lat w celu wspierania jego rozwoju zarówno w wymiarze terapeutycznym jak i profilaktycznym. Słuchacze mają opanować wiedzę oraz umiejętności umożliwiające efektywne i profesjonalne oddziaływanie na różne sfery rozwoju dziecka, tj. w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej i motorycznej. przedmiot pozwala poznać metody i techniki wspierania rozwoju dziecka a także uwarunkowania ich skoordynowania oraz zasady postępowania wobec dziecka i jego opiekunów

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką rozwoju małego dziecka w różnych sferach tj umysłowej, percepcyjnej, motorycznej i emocjonalno - społecznej. Przedmiot dostarcza zarówno wiadomości jak i wyposaża w umiejętności pozwalające interpretować ewentualne nieprawidłowości w rozwoju dziecka, określać ich źródło i wytyczyć sposoby postępowania tak terapeutycznego jak i profilaktycznego. Treści przedmiotu służą zapoznaniu słuchaczy z metodami wspierania rozwoju małego dziecka w różnych obszarach, ale z akcentem na wpływy o charakterze holistycznym.

Pełny opis:

Przedmiot pozwala przede wszystkim zapoznać słuchaczy ze specyfiką rozwoju małego dziecka, mechanizmami rozwoju i czynnikami zaburzającymi prawidłowy rozwój. Celem przedmiotu jest także dostarczenie zarówno wiedzy jak i umiejętności klasyfikowania ewentualnych problemów rozwojowych dzieci oraz określania potrzeb dziecka z zaburzeniami w tym obszarze. Przedmiot zawiera treści pozwalające na skuteczną interwencję terapeutyczną w stosunku do małego dziecka z zaburzeniami w sferze zarówno poznawczej jak i emocjonalno - społecznej czy też motorycznej. Studenci poznają specjalne metody i techniki służące szeroko rozumianej stymulacji rozwoju. Zdobywają też umiejętności sprzyjające nawiązywaniu współpracy z opiekunami dziecka oraz specjalistami. Zadaniem przedmiotu jest także rozbudzenie u słuchaczy wrażliwości na jakość funkcjonowania dziecka oraz warunki jego rozwoju.

Literatura:

B. Kaja -Zarys terapii dziecka

J. Dąbrowska - Jabłońska - Terapia dzieci i młodzieży

St. Mihilewicz-Dziecko z trudnosciami w rozwoju

Efekty uczenia się:

Student zna mechanizmy rozwoju dziecka oraz charakterystyczne cechy rozwoju dzieci w wieku 3 - 7 lat. Potrafi wyodrębnić w zachowaniach dzieci niepokojące objawy mogące stanowić symptomy zaburzeń rozwojowych w różnych sferach. Student potrafi także klasyfikować objawy i określać na tej podstawie specjalne potrzeby rozwojowe dziecka. Student zna metody wpływania profilaktyczno - terapeutycznego na różne przestrzenie rozwoju dziecka i potrafi je adekwatnie do potrzeb dziecka zastosować z uwzględnieniem zasad postępowania, uwarunkowań i przy współudziale opiekunów dziecka oraz specjalistów.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie studentów dokonywane jest na podstawie przygotowywanych projektów wspierania rozwoju dziecka odnoszących się do określonego "przypadku". Kryteria oceniania są ściśle powiązane ze specyfika analizowanych indywidualnych przypadków dzieci.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)