Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Organizacja i projektowanie oddziaływań terapeutycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-PWT-OP
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MS2 - Organizacja i projektowanie oddziaływań terapeutycznych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych a w szczególności w zakresie organizowania pracy terapeutycznej. Słuchacze mają poznać procedury służące organizowaniu wsparcia terapeutycznego oraz umieć projektować programy i zajęcia terapeutyczne dla uczniów wymagających interwencji terapeutycznej.

Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje studentów od strony teoretycznej oraz praktycznej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Akcent położony jest na warstwę organizacyjną takiej pomocy. Studenci poznają strukturę i sposoby organizowania zajęć terapeutycznych . Uczą się też projektowania indywidualnych programów terapeutycznych dla uczniów wymagających wsparcia. Program zapoznaje słuchaczy m. in. z zasadami organizacji oddziaływań terapeutycznych.

Pełny opis:

Przedmiot integruje treści i umiejętności z pogranicza psychologii, pedagogiki, socjologii i terapii pedagogicznej dla budowania świadomości terapeutycznej nauczycieli w zakresie organizacji terapii psychologicznej dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i z zaburzeniami rozwojowymi. Przedmiot przygotowuje studentów od strony teoretycznej oraz praktycznej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Akcent położony jest na warstwę organizacyjną takiej pomocy. Studenci poznają strukturę i sposoby organizowania zajęć terapeutycznych . Uczą się też projektowania indywidualnych programów terapeutycznych dla uczniów wymagających wsparcia. Program zapoznaje słuchaczy m. in. z zasadami organizacji oddziaływań terapeutycznych oraz strukturą a także aspektami prawnymi, socjologicznymi, psychologicznymi i pedagogicznymi zajęć terapeutycznych. Treści przedmiotu uświadamiają rolę nauczyciela w organizacji i projektowaniu działań terapeutycznych.Uświadamiają także funkcje rodziny i środowiska rówieśniczego w projektowaniu rozwiązań terapeutycznych.

Literatura:

T. Lewandowska - Kidoń , B. Kalinowska - Witek - Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno - pedagogicznej

A. Kargulowa - O teorii i praktyce poradnictwa

A. Radwańska - Jak pomóc dziecku z dysleksją rozwojową

A. Franczyk, K. Krajewska - Skarbiec nauczyciela terapeuty

M. Bogdanowicz, A. Adryjanek - Uczeń z dysleksją w szkole

Efekty uczenia się:

Wiedza

- student zna zasady i przepisy regulujące organizowanie zajęć terapeutycznych dla dzieci z trudnościami edukacyjnymi

-student rozumie potrzebę indywidualizowania pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

- student wykorzystuje wiedzę z psychologii, pedagogiki, socjologii dla projektowania zajęć terapeutycznych

- student rozumie potrzebę współdziałania z rodzicami dzieci oraz różnymi

instytucjami dla projektowania zajęć terapeutycznych

- student zna elementy programów terapeutycznych

Umiejętności

-student potrafi w oparciu o posiadaną wiedzę organizować pomoc terapeutyczną dla dzieci

- student wykorzystuje zasady i procedury organizacyjne dla budowania programów terapeutycznych

- student potrafi przygotować projekt oddziaływań terapeutycznych na podstawie diagnozy, adekwatnie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci

Kompetencje społeczne

- student współpracuje z osobami i instytucjami mogącymi w istotny sposób pomóc w organizowaniu oddziaływań terapeutycznych

- student jest refleksyjny i elastyczny w projektowaniu oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka

- student przestrzega zasad terapii pedagogicznej w projektowaniu i organizowaniu oddziaływań terapeutycznych

- student współpracuje z uczniami w realizacji projektów terapeutycznych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)