Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Praca z dziećmi ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-PWT-PD
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MS2 - Praca z dziećmi ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy z dziećmi ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych w przedszkolach, szkołach, placówkach opiekuńczych i wspierających rodziny. Przedmiot dostarcza wiedzy niezbędnej do identyfikowania potrzeb tych dzieci oraz ich efektywnego zaspokajania.Założeniem przedmiotu jest także wyposażenie słuchacza w kompetencje komunikacyjne i społeczne niezbędne doprowadzenie skutecznego dialogu z placówkami i osobami (też rodzicami) wspierającymi rodziny i dzieci ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych.

Skrócony opis:

Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i odmiennych.

Pełny opis:

Przedmiot bazuje na wcześniej zdobytych przez studentów wiadomościach oraz umiejętnościach pozwalających na organizowanie efektywnej pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych.

Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i odmiennych.

Przedmiot dostarcza informacji na temat pracy z takimi dziećmi, przepisów prawnych regulujących niektóre sposoby postępowania oraz kształtuje umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi instytucjami i negocjowania na rzecz wspierania rozwoju i edukacji dzieci z uwzględnieniem ich przynależności do specyficznych grup kulturowych i poszanowaniem praw osobistych.

Literatura:

J. Surima, E. Murawska, D.Apanel, G. Durka - Edukacja w obliczu przemian społecznych

T. Lewowicki, A. Szczurek - Boruta, B. Grabowska - Kultura w edukacji międzykulturowej

Efekty uczenia się:

Student potrafi charakteryzować różne środowiska społeczne i kulturowe, zna specyfikę ich funkcjonowania i potrafi adekwatnie do sytuacji wspierać dzieci pochodzące z tych środowisk. Student zna i interpretuje zasady pracy z dziećmi o odmiennych potrzebach ze względu na ich pochodzenie kulturowe na rzecz szeroko rozumianej integracji społecznej. Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu m.in. psychologii i socjologii oraz metodyk nauczania dla wspierania funkcjonowania edukacyjnego i poza edukacyjnego dzieci ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Jest w swoich działaniach empatyczny ale i racjonalny oraz otwarty i elastyczny.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie studentów na podstawie prac, których tematyka jest określa przez prowadzącego kurs z uwzględnieniem aktywności studentów podczas zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)