Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Praca z dzieckiem zdolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-PWT-PDZ
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MS2 - Praca z dzieckiem zdolnym
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest przygotowanie słuchaczy do rozpoznawania dzieci zdolnych i uzdolnionych wśród innych i adekwatnego do ich potrzeb rozwojowych edukacyjnych postępowania dydaktyczno - wychowawczego.

Skrócony opis:

Przedmiot dostarcza przede wszystkim wiedzy na temat sposobów wyróżniania z grupy i diagnozowania dzieci zdolnych przez nauczyciela i metod oraz zasad postępowania z nimi w procesie edukacyjnym. Treści przedmiotu pozwalają też poznać wybrane organizacje zajmujące się wspieraniem dziecka zdolnego oraz sposoby ich postępowania służące rozwojowi dzieci zdolnych.

Pełny opis:

Przedmiot stanowi przygotowanie słuchaczy do rozpoznawania dzieci zdolnych wśród innych uczniów i adekwatnego do ich potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych postępowania dydaktyczno - wychowawczego. Słuchacze wyposażani są też w umiejętności nawiązywania kontaktów z różnymi instytucjami zajmującymi się pracą z uczniami zdolnymi oraz sposobami i zakresami współpracy z nimi. Słuchacze podczas zajęć zapoznają się z wybranymi metodami i technikami wspierania dzieci zdolnych w sferze poznawczej, emocjonalnej i społecznej. Uzyskują także doświadczenia, w zakresie postępowania wspierającego dzieci zdolne, pozwalające na skuteczne realizowanie ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych w przebiegu postępowania dydaktyczno – wychowawczego.

Literatura:

M. Jabłonowska – Uczeń zdolny i jego edukacja

W. Limont – Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować.

W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer – Zdolności, talent, twórczość

G. Szumski – Dobór i kształcenie uczniów zdolnych

D. Czelakowska – Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji

M. Patryka – Zdolni, utalentowani, twórczy

Efekty uczenia się:

Wiedza

- student jest świadomy szczególnej roli nauczyciela w diagnozowaniu postępowaniu wobec dziecka zdolnego

- student ma wiedzę na temat sposobów rozpoznawania zdolności dzieci i budowania odpowiednich strategii postępowania wobec nich

- student orientuje się w zakresie sposobów wspierania rozwoju i edukacji dzieci zdolnych

Umiejętności

- student potrafi rozpoznać dziecko zdolne w grupie

- student potrafi określać potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci zdolnych

- student potrafi wykorzystywać różne metody pracy z dzieckiem zdolnym na rzecz jego rozwoju w przebiegu procesu dydaktyczno - wychowawczego

Kompetencje społeczne

- student jest wrażliwy na potrzeby dzieci zdolnych

- student jest refleksyjny w dobieraniu strategii postępowania wobec dzieci zdolnych

- student nawiązuje z instytucjami, rodzicami i innymi nauczycielami na rzecz pracy z uczniami zdolnymi

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)