MS2 - Terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-PWT-TD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w ,wiedzę oraz umiejętności pozwalające na skuteczną interwencję terapeutyczną w sytuacji stwierdzenia trudności w uczeniu się matematyki uczniów wczesnej edukacji. Treści przedmiotu pozwalają poznać strategie postępowania wobec dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki powstałymi na różnym tle. Przedmiot wiążąc zagadnienia związane z metodyką nauczania matematyki, psychologią rozwojową oraz kliniczną staje się podstawą kompetencji terapeutycznych w zakresie wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie uczenia się matematyki. |
Skrócony opis: |
Treści przedmiotu stanowią podstawę kształtowania kompetencji studentów w zakresie udzielania pomocy o charakterze terapeutycznym dzieciom przejawiającym trudności w uczeniu się matematyki. Przedmiot zapoznaje słuchaczy z rodzajami trudności w uczeniu się matematyki, ich przyczynami i objawami. Pozwala też uzyskać orientację w zakresie diagnozowania problemów w uczeniu się matematyki uczniów klas I - III oraz w zakresie redukowania ich problemów edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Przedmiot stanowi szczególne dopełnienie wiedzy i umiejętności w zakresie wspierania dzieci z różnego rodzaju trudnościami w uczeniu się.Wiąże treści z obszaru psychologii rozwojowej, klinicznej i metodyki ze szczególnym uwzględnieniem metodyki nauczania matematyki. Treści przedmiotu stanowią podstawę kształtowania kompetencji studentów w zakresie udzielania pomocy o charakterze terapeutycznym dzieciom przejawiającym trudności w uczeniu się matematyki. Przedmiot zapoznaje słuchaczy z rodzajami trudności w uczeniu się matematyki, ich przyczynami i objawami. Pozwala też uzyskać orientację w zakresie diagnozowania problemów w uczeniu się matematyki uczniów klas I - III oraz w zakresie redukowania ich problemów edukacyjnych. Studenci poznają też różne metody i techniki udzielania pomocy terapeutycznej w uczeniu się matematyki. Szczególny akcent położony jest na specyficzne trudności dotyczące uczenia się matematyki tj. dyskalkulii jej rodzajów. |
Literatura: |
M. Oszwa - Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu M. Oszwa -Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych E. Gruszczyk - Kolczyńska - Dzieci ze specyficznym itrudnosciam iw uczeniu się matematyki |
Efekty uczenia się: |
Student interpretuje trudności w uczeniu się matematyki w zakresie ich taksonomii, genezy, objawów, diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego. Student zna metody służące wspieraniu ucznia z trudnościami w uczeniu się matematyki w różnych zakresach treści oraz potrafi skutecznie redukować rozpoznawane u dzieci problemy. Potrafi tworzyć środowisko edukacyjne zapewniające uczniom możliwości samodzielnego radzenia sobie z trudnościami w uczeniu się matematyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie studentów na podstawie zróżnicowanej organizacyjnie i treściowo aktywności słuchaczy oraz prac pisemnych indywidualnie zaprojektowanych przez prowadzącego dla poszczególnych uczestników zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.