Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Tutoring w pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-PWT-TU
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MS2 - Tutoring w pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów tak w wymiarze teoretycznym jak i praktycznym do pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych w charakterze osoby wspierającej ich funkcjonowanie w szkole.

Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje studentów do pracy w szkole w charakterze osoby wspierającej funkcjonowanie dzieci w wieku wczesnoszkolnym.Treści przedmiotu wyposażają słuchaczy w wiedzę teoretyczną, jaki i praktyczne umiejętności dotyczące tutoringu. Szczególny nacisk położony jest na umiejętności pozwalające efektywnie wspierać dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w różnych sytuacjach szkolnych.

Pełny opis:

Przedmiot bazując na wiedzy studentów z zakresu psychologii rozwojowej, socjologii i terapii pedagogicznej wprowadza słuchaczy w specyficzny obszar a zarazem metodę udzielania wsparcia pedagogicznego o charakterze tutoringu dzieciom na etapie wczesnej edukacji. Szczególny nacisk położony jest na umiejętności pozwalające efektywnie wspierać dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w różnych sytuacjach szkolnych.Studenci podczas zajęć uczą się praktycznie wykorzystywać tutoring zarówno podczas realizacji zajęć zintegrowanych jak iw wymiarze terapeutycznym.

Literatura:

A. Paszkiewicz,M.Łobacz - Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej

UJ. Thompson -Specjalne potrzeby edukacyjne

A. Minczanowska, A. Szafrańska -Gajdzic, M.Szymański - Szkoła - wspólnota dążeń

M. Budzyński, P. Czekierda, J. Traczyński, Z. Zalewska, A. Zembrzuska- Tutoring w szkole- między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej

A. Sarnat-Ciastko-Tutoring w polskiej szkole

Efekty uczenia się:

Wiedza

- student interpretuje tutoring w kontekście pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych

- student rozumie istotę,cele i zadania tutoringu pedagogicznego

- student jest świadomy specyficznych funkcji nauczyciela w roli tutora dla swoich uczniów

Umiejętności

- student potrafi posługiwać się strategiami o charakterze tutoringu pedagogicznego wobec uczniów

- student świadomie wykorzystuje tutoring jako metodę pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych

Kompetencje społeczne

- student jest refleksyjny i elastyczny w postępowaniu wobec dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

-student współpracuje z uczniem i potrafi być dla niego wsparciem w trudnych sytuacjach edukacyjnych

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie ma charakter opisowy, kształtujący kompetencje terapeutyczne i tutorskie studenta. Podczas realizacji różnych ćwiczeń, uczestnicy otrzymują szereg informacji zwrotnych od prowadzącego zajęcia, a także innych studentów. Dokonują również samooceny zaprojektowanych oddziaływań wobec konkretnych przypadków dzieci.

Zaliczenie kursu jest uwarunkowane uzyskaniem co najmniej 75% pozytywnych ocen z wszystkich kryteriów, każdorazowo formułowanych do poszczególnych zadań i ćwiczeń.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)