MS2-Współczesne kształcenie językowe-wybrane zagadnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-WNJ-WK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Współczesne kształcenie językowe-wybrane zagadnienia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagana jest znajomość języka angielskiego na poziomie średnio-zaawansowanym. |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami współczesnej edukacji językowej oraz pogłębienie umiejętności analitycznego rozumienia anglojęzycznych tekstów naukowych. Studenci korzystają z tekstów oryginalnych oraz opracowań naukowych i popularno-naukowych, dotyczących współczesnej edukacji językowej. |
Pełny opis: |
W ramach kursu studenci zapoznają się z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi edukacji językowej. Poznają teksty naukowe opisujące współczesne teorie i podejścia w nauczaniu języków obcych. Nowoczesna edukacja językowa wykorzystuje najnowsze osiągnięcia dotyczące funkcjonowania ludzkiego mózgu, oferując ciekawe rozwiązania, zarówno jeśli chodzi o procesy uczenia się, jak i nauczania. Podczas zajęć studenci poznają różnorodne uwarunkowania osiągnięć w zakresie edukacji językowej (społeczne, psycho-pedagogiczne, neurolingwistyczne), a następnie najnowsze teorie pedagogiczne, wykorzystywane w nauczaniu języków obcych. Do tych teorii należy koncepcja inteligencji wielorakich Howarda Gardnera z Uniwersytetu Harvarda. Indywidualizacja nauczania, rozpoznawanie profilu poznawczego ucznia, nauczanie dla zrozumienia czy też nowoczesne formy oceniania to niektóre z zagadnień, które będą omawiane i dyskutowane w ramach zajęć. Studenci będą mieli również okazję poznać możliwości wykorzystania w kształceniu językowym wniosków płynących z nieustannie poszerzającej się wiedzy na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu w ramach teorii NLP (Programowania Neurolingwistycznego) oraz wiedzy na temat odmiennych funkcji obydwu półkul mózgowych i jej implikacji w kształceniu językowym. |
Literatura: |
Wybrane artykuły z czasopism anglojęzycznych oraz materiały własne nauczyciela • Gardner H., Multiple Intelligences. Theory in Practice. New York. 1991 • Revell J., Norman S., In Your Hands. NLP in ELT. Saffire Press. 2006 • Revell J., Norman S.,Handing Over. NLP in ELT. Saffire Press. 2006 • Baum S., Viens J., Slatin B., Multiple Intelligences in the Elementary Classroom. Columbia University. 2005 • Gardner H. The unschooled mind: How children learn and how schools should teach, Basic Books. New York, 1991. • Gardner H. 5 Minds for the Future. Basic Books. New York, 2008 • Fletcher M., Teaching for Success. The Brain-Friendly Revolution in Action! English Experience. 2004 • Colin, R. Accelerated Learning, Dell, New York, 2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po ukończeniu kursu student: - zna zagadnienia dotyczące współczesnej edukacji językowej; - zna nowe teorie naukowe z zakresu humanistycznego podejścia w nauczaniu języków obcych; - wymienia i opisuje implikacje wyników badań naukowych dotyczących funkcjonowania mózgu ludzkiego dla edukacji językowej; - posiada wiedzę na temat możliwości wykorzystywania nowoczesnych teorii pedagogicznych w obszarze kształcenia językowego. Umiejętności Po ukończeniu kursu student: - potrafi wyszukiwać informacje w tekstach źródłowych, dotyczących edukacji językowej, opublikowanych w języku angielskim; - wykorzystuje wiedzę płynącą z poznanych teorii naukowych w nauczaniu języka angielskiego; - przedstawia w języku obcym prezentację, przygotowaną zgodnie z konwencją, na podstawie przeczytanej literatury z zakresu danej dziedziny; - konstruuje fragmenty lekcji, wykorzystując wiedzę na temat odmiennych profili inteligencji wielorakich uczniów, sposobów wykorzystania obydwu półkul mózgowych w kształceniu językowym oraz implikacji płynących z Programowania Neurolingwistycznego. Kompetencje społeczne Po ukończeniu kursu student: - docenia wagę wykorzystania tej wiedzy w praktyce szkolnej; - wykazuje się refleksją w obszarze wykorzystania najnowszych teorii w praktyce pedagogicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy pracy podczas zajęć: wykłady wprowadzające, prezentacje studentów, dyskusje na podstawie literatury Wymagania 1. przygotowanie zadań na podstawie omawianego materiału; 2. aktywny udział w zajęciach; 3. test zaliczeniowy na ostatnich zajęciach, obejmujący zagadnienia omawiane podczas zajęć; 4. dopuszczalne są 2 nieobecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.