MS3 - Moduł specjalnościowy - Obszary i uwarunkowania animacji i edukacji nieformalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-AKN | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Moduł specjalnościowy - Obszary i uwarunkowania animacji i edukacji nieformalnej | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
20.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Celem modułu jest wskazanie obszarów w jakich animacja oraz edukacja pozaformalna i nieformalna mogą być wykorzystywane oraz jakie są uwarunkowania zastosowania tego typu działań w poszczególnych środowiskach. |
||
Pełny opis: |
W ramach modułu student realizuje przedmioty dotyczące stosowania animacji i edukacji pozaformalnej i nieformalnej w różnych obszarach; m. in.: w ramach edukacji kulturalnej, animacji międzykulturowej i wielokulturowej, w pracy ze środowiskami wykluczonymi. Analizuje możliwości pracy w różnych instytucjach kulturalnych i społeczeństwa obywatelskiego oraz poznaje zasady komunikowania społecznego oraz teoretyczne uwarunkowania działań społecznych, które będą weryfikowane w praktyce. |
||
Literatura: |
D. Becker-Pestka, G. Kubiński, M. Łojko, Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Exante, Wrocław 2017. J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, 2015. T. Sosnowski, W. Danilewicz, M. Sobecki (red.), Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. Edukacja kulturowa. Poręcznik, (red.) R. Koschany, A. Skórzyńska, Poznań 2014. K. Pankowska, Kultura – sztuka - edukacja w świecie zmian, Warszawa 2013. M. Gołaczyńska, I. Guszpita (red.), Teatr-przestrzeń-ciało-dialog. Poszukiwania we współczesnym teatrze, Wrocław 2006. M. Borowska, I. Dembicka-Starska, Mocni w promocji. Podręcznik dla organizacji pozarządowych Współpraca w obszarze kultury – samorządy, publiczne instytucje kultury, organizacje pozarządowe (raporty z badań Klon/Jawor – www.civipedia.ngo.pl) Ani książę ani kupiec: obywatel, red. J. Szacki, Znak, Warszawa 1997 Trzeci sektor dla zaawansowanych: współczesne teorie trzeciego sektora, wybór tekstów, red. A. Gałązka, J. Herbst P. Drucker, Zarządzanie organizacją pozarządową: teoria i praktyka V. Turner, Gry społeczne, pola i metafory: symboliczne działanie w społeczeństwie I.Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000 Język w mediach masowych, red. Jerzy Bralczyk, Katarzyna Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000. J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2012. J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa – kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2007 Z. Melosik, Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków 2007 A. Frindt-Bajson (red.), Transanima - między edukacją a animacją międzykulturową, Zakład Graficzny UW, Warszawa 2012 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna elementarną terminologię używaną w różnych obszarach animacji i edukacji nieformalnej, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. 2. Ma pogłębioną wiedzę o obszarach oraz instytucjach kultury w których można zastosować metody działań charakterystyczne dla animacji lub/i edukacji nieformalnej oraz wskazuje na ich powiązania z innymi dyscyplinami. 3. Ma uporządkowaną wiedzę na temat obszarów oraz społeczno-kulturowych, biologicznych i psychologicznych uwarunkowań animacji kulturalnej i edukacji nieformalnej. 4. Zna wybrane filozoficzne, psychologiczne i społeczne koncepcje człowieka będące podstawą animacji i edukacji nieformalnej. 5. Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach, a także o różnych rodzajach, specyfice, procesach i relacjach zachodzących w środowiskach wychowawczych, strukturach społecznych i instytucjach funkcjonujących w obszarze animacji i edukacji nieformalnej. 6. Ma pogłębioną wiedzę na temat komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń. 7. Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty oraz systemy w obrębie animacji i edukacji nieformalnej, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania. 8. Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. 9. Ma podstawową wiedzę o metodach poznawania środowiska, w którym prowadzi działania animacyjne. 10. Ma pogłębioną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji formalnej i nieformalnej – celach, podstawach prawnych, funkcjonowaniu instytucji. 11. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy z grupą i jednostką. Umiejętności 1. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności animacyjnej i edukacji nieformalnej. 2. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu animacji i edukacji nieformalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i społecznych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. 3. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. 4. Posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia badań w obrębie edukacji nieformalnej i animacji; potrafi sformułować wnioski i wskazać kierunki dalszych badań. 5. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej. 6. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. 7. Potrafi przygotować projekty społeczne i animacyjne wykorzystując wiedzę o podstawowych ujęciach teoretycznych, w ramach których analizuje, interpretuje oraz projektuje strategie działań pedagogicznych a także generuje rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych, prognozuje przebieg ich rozwiązania oraz przewiduje skutki planowanych działań. 8. Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów animacyjnych i edukacji nieformalnej oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. 9. Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności pedagogicznej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki podejmowanych działań. Kompetencje 1. Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych. 2. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań animacyjnych w różnych środowiskach społecznych; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i oznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie animacji. 3. Rozumie wagę zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; potrafi rozstrzygać dylematy zawodowe i jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. 4. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania w obszarze edukacji nieformalnej oraz animacyjnej. 5. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania z zakresu edukacji nieformalnej i animacji. 6. Rozumie wagę uczenia się przez całe życie i stałego doskonalenia swoich umiejętności zawodowych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (nie jest wpisywana do USOSa - tylko do wewnętrznych rozliczeń). Forma zaliczenia poszczególnych przedmiotów jest ustalana przez prowadzących. Drugim elementem składowym jest ocena z przygotowania i realizacji projektu opracowanego w ramach zajęć Działania w środowisku lokalnym. Na ocenę z egzaminu składają się oceny z poszczególnych przedmiotów w ramach modułu oraz ocena ze zrealizowanego projektu. Projekt ma być przygotowany wspólnie całą grupą, a jego realizacja ma się odbyć w semestrze letnim. Warunkiem wystawienia oceny z projektu jest: udział w planowaniu i przygotowaniu projektu (szczegółowy przydział zadań), obecność podczas realizacji projektu, przesłanie indywidualnego raportu końcowego (zadania zaplanowane, zadania zrealizowane, ocena efektów projektu, wnioski). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Egzamin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Literatura: |
literatura dotycząca działań z obszaru service learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.