Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS3 - Moduł specjalnościowy - Obszary i uwarunkowania animacji i edukacji nieformalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS3-AKN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS3 - Moduł specjalnościowy - Obszary i uwarunkowania animacji i edukacji nieformalnej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 20.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem modułu jest wskazanie obszarów w jakich animacja oraz edukacja pozaformalna i nieformalna mogą być wykorzystywane oraz jakie są uwarunkowania zastosowania tego typu działań w poszczególnych środowiskach.

Pełny opis:

W ramach modułu student realizuje przedmioty dotyczące stosowania animacji i edukacji pozaformalnej i nieformalnej w różnych obszarach; m. in.: w ramach edukacji kulturalnej, animacji międzykulturowej i wielokulturowej, w pracy ze środowiskami wykluczonymi. Analizuje możliwości pracy w różnych instytucjach kulturalnych i społeczeństwa obywatelskiego oraz poznaje zasady komunikowania społecznego oraz teoretyczne uwarunkowania działań społecznych, które będą weryfikowane w praktyce.

Literatura:

D. Becker-Pestka, G. Kubiński, M. Łojko, Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Exante, Wrocław 2017.

J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, 2015.

T. Sosnowski, W. Danilewicz, M. Sobecki (red.), Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.

Edukacja kulturowa. Poręcznik, (red.) R. Koschany, A. Skórzyńska, Poznań 2014.

K. Pankowska, Kultura – sztuka - edukacja w świecie zmian, Warszawa 2013.

M. Gołaczyńska, I. Guszpita (red.), Teatr-przestrzeń-ciało-dialog. Poszukiwania we współczesnym teatrze, Wrocław 2006.

M. Borowska, I. Dembicka-Starska, Mocni w promocji. Podręcznik dla organizacji pozarządowych

Współpraca w obszarze kultury – samorządy, publiczne instytucje kultury, organizacje pozarządowe (raporty z badań Klon/Jawor – www.civipedia.ngo.pl)

Ani książę ani kupiec: obywatel, red. J. Szacki, Znak, Warszawa 1997

Trzeci sektor dla zaawansowanych: współczesne teorie trzeciego sektora, wybór tekstów, red. A. Gałązka, J. Herbst

P. Drucker, Zarządzanie organizacją pozarządową: teoria i praktyka

V. Turner, Gry społeczne, pola i metafory: symboliczne działanie w społeczeństwie

I.Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000

Język w mediach masowych, red. Jerzy Bralczyk, Katarzyna Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000.

J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2012.

J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa – kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2007

Z. Melosik, Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków 2007

A. Frindt-Bajson (red.), Transanima - między edukacją a animacją międzykulturową, Zakład Graficzny UW, Warszawa 2012

Efekty uczenia się:

Student/ka zna:

- specyficzne warunki funkcjonowania grup i jednostek z różnymi potrzebami społecznymi oraz wynikające z tego sposoby diagnozowania i wspierania rozwoju,

- historię, kulturę i warunki funkcjonowania instytucji w obrębie kultury i społeczeństwa obywatelskiego,

- prawne i etyczne uwarunkowania działalności animacyjnej w różnych obszarach społecznych i kulturalnych

Student/ka potrafi:

- analizować wybrane teorie działania społecznego oraz wskazywać na ich powiązania z praktycznym działaniem,

- korzystać z różnych źródeł informacji właściwych dla danego obszaru działalności animacyjnej,

- dostrzegać możliwości poszerzania wiedzy i umiejętności dotyczących funkcjonowania instytucji w obrębie kultury oraz społeczeństwa obywatelskiego,

- zaprojektować w dużym zespole, przeprowadzić i poddać ewaluacji projekt animacyjny,

- zaplanować swoją dalszą ścieżkę rozwoju zawodowego wskazując obszary, w których planuje się rozwijać,

- zaplanować i organizować pracę zespołową odpowiedzialnie i odpowiednio do możliwości poszczególnych osób przydzielając zadania, współpracować z innymi podmiotami, współdziałać z innymi będąc członkiem zespołu, przyjmować różne role w zespole projektowym.

Student/ka jest gotów/gotowa do:

- ewaluacji realizowanych przez siebie projektów, wyciągania konstruktywnych wniosków do przyszłej pracy animacyjnej,

- korzystania z wiedzy ekspertów z różnych dziedzin podczas projektowania działalności w obszarze animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej,

- samodzielnego działania na rzecz organizowania środowiska lokalnego, współdziałania z różnymi podmiotami funkcjonującymi w obszarze trzeciego sektora,

- założenia organizacji pozarządowej działającej na rzecz realizowania potrzeb danej społeczności lokalnej lub określonego środowiska wychowawczego,

- przestrzegania etyki zawodowej animatora i edukatora w obszarze edukacji pozaformalnej podczas podejmowanych działań,

- prezentowania odpowiedniej postawy podczas działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej.

Metody i kryteria oceniania:

Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (nie jest wpisywana do USOSa - tylko do wewnętrznych rozliczeń). Forma zaliczenia poszczególnych przedmiotów jest ustalana przez prowadzących. Drugim elementem składowym jest ocena z przygotowania i realizacji projektu opracowanego w ramach zajęć Teoria działania społecznego.

Na ocenę z egzaminu składają się oceny z poszczególnych przedmiotów w ramach modułu oraz ocena ze zrealizowanego projektu.

Projekt ma być przygotowany wspólnie całą grupą, a jego realizacja ma się odbyć w semestrze letnim. Projekt jest prezentowany przed komisją składającą się z osób prowadzących składowe modułu oraz studentami specjalności.

Warunkiem wystawienia oceny z projektu jest: udział w planowaniu i przygotowaniu projektu (szczegółowy przydział zadań), obecność podczas realizacji projektu, przesłanie indywidualnego raportu końcowego (zadania zaplanowane, zadania zrealizowane, ocena efektów projektu, wnioski).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Ewa Palamer-Kabacińska
Prowadzący grup: Ewa Palamer-Kabacińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)