Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS3 - Teoria działania społecznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS3-AKN-TD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS3 - Teoria działania społecznego
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Koncepcje działania społecznego i praktyczne sposoby ich wdrożenia w środowiskach lokalnych. Liderzy zmian społecznych w środowiskach lokalnych. Założenia service learning. Opracowanie i zrealizowanie projektu.

Pełny opis:

W toku zajęć studenci zapoznają się z koncepcjami działania społecznego w obszarze socjologii i pedagogiki społecznej oraz praktycznymi sposobami ich wdrożenia w środowiskach lokalnych. Poznają znaczenie działalności instytucji samorządowych, organizacji pozarządowych oraz instytucji prywatnych na polu edukacji pozaformalnej i animacji społeczno-kulturalnej. Zakres wiedzy i umiejętności praktycznych nabytych w trakcie zajęć przyczyni się do przygotowania – na podstawowym poziomie – przywódców zmian społecznych w środowiskach lokalnych.

Tematyka obejmuje:

- koncepcje działania społecznego ze szczególnym uwzględnieniem obszarów edukacji i kultury;

- problemy zarządzania organizacjami społecznymi;

- projekty działania społecznego;

- prezentację i ewaluację projektów działania społecznego przygotowanych przez studentów;

- service learning jako przykład działań społecznych;

- problematykę kapitału społecznego w Polsce i na świecie.

W ramach zajęć studenci samodzielnie opracowują i następnie realizują projekt oparty na wybranej koncepcji działania społecznego przy wykorzystaniu metod problem solving

Pierwszy semestr jest poświęcony poznawaniu tematu, analizowaniu założeń teoretycznych oraz szczegółowemu opracowaniu projektu. W drugim semestrze studenci samodzielnie realizują projekt zdając comiesięczne raporty z jego realizacji.

Literatura:

- Berne Eric, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich.

- Drucker Peter, Zarządzanie organizacją pozarządową: teoria i praktyka.

- Animacja współpracy środowiskowej, red. M. Mendel.

- Sztompka Piotr, Kapitał społeczny, Znak, 2016, część trzecia

- Sztompka Piotr, Socjologia: analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2002.

- Trzeci sektor dla zaawansowanych: współczesne teorie trzeciego sektora, wybór tekstów, red. Alina Gałązka, Jan Herbst.

- Turner Victor, Gry społeczne, pola i metafory: symboliczne działanie w społeczeństwie.

- Woźniak Jacek, Action learning i jego granice, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-a61e1576-7130-4216-8023-ec9d0888d53e/c/ZZL_HRM__2015_1_102__Wozniak_J_55-68.pdf

- Rasfeld Margaret, Breidenbach Stephan, Budząca się szkoła.

- Analiza potrzeb, red. A. Szlęk, Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu Część 5, http://www.mlodziez.org.pl/sites/mlodziez.org.pl/files/publication/2565/pajp_v_www.pdf

- Ewaluacja w pracy metodą projektu, Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu Część 4, https://2014-2020.erasmusplus.org.pl/wp-content/uploads/2014/02/pajp_iv_ewaluacja_w_pracy.pdf

- Zarządzanie projektem, Poradnik dla samorządów terytorialnych, red. S. Mazur,

Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków

2004, http://mbc.malopolska.pl/dlibra/plain-content?id=11167

oraz literatura wynikająca z tematyki realizowanego projektu

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna elementarną terminologię związaną z service learning oraz kapitałem społecznym.

- Charakteryzuje teoretyczne koncepcje działania społecznego w obszarze socjologii i pedagogiki społecznej.

- Zna podstawowe teorie kapitału społecznego.

- Wie w jakich obszarach działalności społecznej można zastosować wybrane metody działań społecznych i z jakimi konsekwencjami się to wiąże.

- Zna aktualne wyniki badań dotyczące obrazu kapitału społecznego w Polsce i na świecie i wie jakie są tego uwarunkowania.

- Wie jak przeprowadzić rzetelną diagnozę środowiska i analizę jego problemów i potrzeb.

- Wie jakimi normami etycznymi należy się kierować realizując projekty z obszaru działania społecznego.

Umiejętności

- Dokonuje obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności animacyjnej i edukacji pozaformanej.

- Samodzielnie wyszukuje i krytycznie analizuje materiały źródłowe będące podstawą tworzenia projektu zgodnego z wybraną metodą działania społecznego.

- Posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia badań niezbędnych do realizacji projektów w obszarze działań społecznych; a także potrafi sformułować wnioski i wskazać kierunki dalszych badań.

- Analizuje dane środowisko lokalne pod względem jego potrzeb społecznych.

- Odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych, przygotowuje projekt opierający się na założeniach wybranej metody działania społecznego, w ramach którego analizuje, interpretuje oraz projektuje strategie i prognozuje skutki planowanych działań.

- Aktywnie angażuje się w realizację projektu.

- Współpracuje w dużym zespole, przyjmując różne role w grupie.

- Działania podejmuje w sposób etyczny i zgodny z normami społecznymi.

Kompetencje

- Ma świadomość konieczności przyjmowania różnych ról w zespole, potrafi w tym aspekcie iść na kompromis.

- Wykazuje aktywność i zaangażowaną postawę w realizacji projektu.

- W sytuacjach trudnych kieruje się normami etycznymi, a jego postawa jest profesjonalna.

- Odpowiedzialnie wywiązuje się z przyjętych na siebie zadań.

Metody i kryteria oceniania:

Student jest oceniany na podstawie:

- zaangażowania w przygotowanie projektu (udział w dyskusjach, wywiązywanie się z przyjętych zadań) oraz realizację i ewaluację projektu;

- liczby zadań, które realizuje w ramach projektu;

- przygotowanej prezentacji z wybranego tematu – z wykorzystaniem metod warsztatowych i aktywizujących grupę;

- kolokwium obejmującego wiedzę teoretyczną z przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Palamer-Kabacińska
Prowadzący grup: Ewa Palamer-Kabacińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Palamer-Kabacińska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)