MS3 - Dzieje trudnego dzieciństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-SDR-DTD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Dzieje trudnego dzieciństwa |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć będzie zapoznanie się ze zjawiskiem trudnego dzieciństwa mieszkańców terenów polskich na przestrzeni dziejów (od średniowiecza do transformacji ustrojowej 1989 r.) na tle ogólnej sytuacji społeczno-politycznej Polski. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach podjęta zostanie próba charakterystyki trudnego dzieciństwa w poszczególnych latach historii Polski, od średniowiecza do transformacji ustrojowej 1989 roku. Prowadzona będzie analiza sytuacji dzieci i młodzieży doświadczających problemów materialnych, rodzinnych, zdrowotnych, wychowawczych, asymilacyjnych itp. na tle aktualnej sytuacji społeczno-politycznej Polski. Dzięki zajęciom studenci zapoznają się także z podejmowanymi ówcześnie sposobami rozwiązywania tych problemów. Zajęcia ponadto kształtują u studentów zdolność pogłębionego myślenia humanistycznego - pedagogicznego i historycznego, zapoznają z krytyką historyczną różnych typów źródeł, rozwijają umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu. |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć będzie skupiona wokół dwóch najważniejszych obszarów istotnych dla zrozumienia zjawiska trudnego dzieciństwa na przestrzeni dziejów: - sytuacja życiowa najmłodszej części społeczeństwa na tle aktualnej sytuacji społeczno-politycznej Polski: dane demograficzne, warunki życia dzieci wiejskich, pochodzących z niższych warstw społecznych, biednych, mniejszości narodowych (szczególnie dzieci żydowskich i żyjących na terenach wschodnich kraju); problemy wychowawcze i rodzinne, trudności wynikające z różnic płci i wyznania; praca dzieci; - praktyka rozwiązywania problemów społecznych dzieci i młodzieży: dostęp do edukacji, praca oświatowa i higieniczna, działalność organizacji społecznych i placówek opiekuńczych, myśl pedagogiczna prezentowana na łamach czasopism. |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: M. Delimata, Dziecko w Polsce średniowiecznej, Poznań 2004; M. Chołodowska, Życie rodzinne pierwszych Piastów, [w:] Rodzina a wychowanie – ciągłość i zmienność na przestrzeni wieków, red. J. Jundziłł, Bydgoszcz 1995 T. Buliński, Średniowieczny obraz dziecka, „Studia Edukacyjne” 1998, nr 4; A. Haratyk, Udział społeczeństwa galicyjskiego w opiece nad dziećmi ubogimi i osieroconymi (1867-1914), Kraków 2007; A. Siedlaczek-Szwed, Działalność opiekuńczo-wychowawcza i oświatowa żydowskich towarzystw dobroczynnych na Wileńszczyźnie w Drugiej Rzeczypospolitej, Częstochowa 2011; A. Karpiński, Pauperes. O mieszkańcach Warszawy XVI i XVII wieku, Warszawa 1983; M. Balcerek, Rozwój opieki nad dzieckiem w Polsce w latach 1918-1939, Warszawa 1978; J. Gumkowski, Młodzież polska podczas okupacji 1939-1945, Warszawa 1966; R. Hrabar, Z. Tokarz, J. Wilczur, Czas niewoli, czas śmierci. Martyrologia dzieci polskich w czasie okupacji hitlerowskiej, Warszawa 1979; K. Kowalik, Opieka nad dzieckiem w Generalnym Gubernatorstwie, Lublin 1986; B. Kroll, Opieka i samopomoc w Warszawie 1939-1945, Warszawa 1985; C. Pilichowski, Zbrodnie hitlerowskie na dzieciach i młodzieży polskiej, Warszawa 1972; W kręgu rodziny epok dawnych. Dzieciństwo, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Gadocha, Warszawa 2014; M. Maludzińska, Żebracy i włóczędzy w stanisławowskiej Warszawie, Warszawa 2014; D. Żołądź-Strzelczyk, K. Kabacińska-Łuczak, Codzienność dziecięca opisana słowem i obrazem. Życie dziecka na ziemiach polskich od XVI do XVIII wieku, Warszawa 2012; Głodne dzieci w Polsce, red. C. Kępski, Lublin 2011; D. Żołądź-Strzelczyk, Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2002; H. Samsonowicz, Życie miasta średniowiecznego, Poznań 2001; M. Chołodowska, Pozycja córki w rodzinie polskiej we wczesnym średniowieczu, [w:] Rodzina w społeczeństwach antycznych i wczesnym chrześcijaństwie. Literatura, prawo, epigrafika, sztuka, red. J. Jundziłł, Bydgoszcz 1955; Sytuacja dzieci w Polsce w okresie przemian, red. B. Balcerzak-Paradowska, Warszawa 1999; J. Sztumski, Pokolenie wygranych? Dzieci i młodzież w procesie transformacji społeczno-gospodarczej i politycznej Polski, 2001; A. Kurzynowski, Rodzina w okresie transformacji systemowej, 1995; J. Jarowiecki, Zmiany dla dzieci i młodzieży w Polsce w okresie transformacji 1989-1995, 1997. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna najważniejsze przemiany w sytuacji dziecka od średniowiecza do 1989 r.; - zna najważniejsze fakty i działalność organizacji społecznych i placówek opiekuńczych na rzecz dzieci i młodzieży; - zna najważniejsze sposoby rozwiązywania problemów społecznych i opiekuńczo-wychowawczych dzieci i młodzieży na przestrzeni dziejów; UMIEJĘTNOŚCI - potrafi scharakteryzować zjawisko trudnego dzieciństwa na poszczególnych etapach historii Polski; - potrafi wymienić problemy, z jakimi borykały się dzieci na przestrzeni dziejów; - potrafi krytycznie analizować różne typy źródeł historycznych; - potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą na zajęciach w celu analizy problemów społeczno-wychowawczych ze zwróceniem uwagi na szerszy kontekst społeczno-polityczny KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej; - potrafi pracować w zespole; - wyraża własne zdanie i uczestniczy w dyskusjach dokonując samooceny własnych sądów i przekonań; - rozumie historyczne uwarunkowania wydarzeń. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności Kolokwium |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.