Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS3 - Dzieje trudnego dzieciństwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS3-SDR-DTD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS3 - Dzieje trudnego dzieciństwa
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć będzie zapoznanie się ze zjawiskiem trudnego dzieciństwa mieszkańców terenów polskich na przestrzeni dziejów (od średniowiecza do transformacji ustrojowej 1989 r.) na tle ogólnej sytuacji społeczno-politycznej Polski.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na zajęciach podjęta zostanie próba charakterystyki trudnego dzieciństwa w poszczególnych latach historii Polski, od średniowiecza do transformacji ustrojowej 1989 roku. Prowadzona będzie analiza sytuacji dzieci i młodzieży doświadczających problemów materialnych, rodzinnych, zdrowotnych, wychowawczych, asymilacyjnych itp. na tle aktualnej sytuacji społeczno-politycznej Polski. Dzięki zajęciom studenci zapoznają się także z podejmowanymi ówcześnie sposobami rozwiązywania tych problemów. Zajęcia ponadto kształtują u studentów zdolność pogłębionego myślenia humanistycznego - pedagogicznego i historycznego, zapoznają z krytyką historyczną różnych typów źródeł, rozwijają umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu.

Pełny opis:

Problematyka zajęć będzie skupiona wokół dwóch najważniejszych obszarów istotnych dla zrozumienia zjawiska trudnego dzieciństwa na przestrzeni dziejów:

- sytuacja życiowa najmłodszej części społeczeństwa na tle aktualnej sytuacji społeczno-politycznej Polski: dane demograficzne, warunki życia dzieci wiejskich, pochodzących z niższych warstw społecznych, biednych, mniejszości narodowych (szczególnie dzieci żydowskich i żyjących na terenach wschodnich kraju); problemy wychowawcze i rodzinne, trudności wynikające z różnic płci i wyznania; praca dzieci;

- praktyka rozwiązywania problemów społecznych dzieci i młodzieży: dostęp do edukacji, praca oświatowa i higieniczna, działalność organizacji społecznych i placówek opiekuńczych, myśl pedagogiczna prezentowana na łamach czasopism.

Literatura:

Literatura przedmiotu:

M. Delimata, Dziecko w Polsce średniowiecznej, Poznań 2004;

M. Chołodowska, Życie rodzinne pierwszych Piastów, [w:] Rodzina a wychowanie – ciągłość i zmienność na przestrzeni wieków, red. J. Jundziłł, Bydgoszcz 1995

T. Buliński, Średniowieczny obraz dziecka, „Studia Edukacyjne” 1998, nr 4;

A. Haratyk, Udział społeczeństwa galicyjskiego w opiece nad dziećmi ubogimi i osieroconymi (1867-1914), Kraków 2007;

A. Siedlaczek-Szwed, Działalność opiekuńczo-wychowawcza i oświatowa żydowskich towarzystw dobroczynnych na Wileńszczyźnie w Drugiej Rzeczypospolitej, Częstochowa 2011;

A. Karpiński, Pauperes. O mieszkańcach Warszawy XVI i XVII wieku, Warszawa 1983;

M. Balcerek, Rozwój opieki nad dzieckiem w Polsce w latach 1918-1939, Warszawa 1978;

J. Gumkowski, Młodzież polska podczas okupacji 1939-1945, Warszawa 1966;

R. Hrabar, Z. Tokarz, J. Wilczur, Czas niewoli, czas śmierci. Martyrologia dzieci polskich w czasie okupacji hitlerowskiej, Warszawa 1979;

K. Kowalik, Opieka nad dzieckiem w Generalnym Gubernatorstwie, Lublin 1986;

B. Kroll, Opieka i samopomoc w Warszawie 1939-1945, Warszawa 1985;

C. Pilichowski, Zbrodnie hitlerowskie na dzieciach i młodzieży polskiej, Warszawa 1972;

W kręgu rodziny epok dawnych. Dzieciństwo, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Gadocha, Warszawa 2014;

M. Maludzińska, Żebracy i włóczędzy w stanisławowskiej Warszawie, Warszawa 2014;

D. Żołądź-Strzelczyk, K. Kabacińska-Łuczak, Codzienność dziecięca opisana słowem i obrazem. Życie dziecka na ziemiach polskich od XVI do XVIII wieku, Warszawa 2012;

Głodne dzieci w Polsce, red. C. Kępski, Lublin 2011;

D. Żołądź-Strzelczyk, Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2002;

H. Samsonowicz, Życie miasta średniowiecznego, Poznań 2001;

M. Chołodowska, Pozycja córki w rodzinie polskiej we wczesnym średniowieczu, [w:] Rodzina w społeczeństwach antycznych i wczesnym chrześcijaństwie. Literatura, prawo, epigrafika, sztuka, red. J. Jundziłł, Bydgoszcz 1955;

Sytuacja dzieci w Polsce w okresie przemian, red. B. Balcerzak-Paradowska, Warszawa 1999;

J. Sztumski, Pokolenie wygranych? Dzieci i młodzież w procesie transformacji społeczno-gospodarczej i politycznej Polski, 2001;

A. Kurzynowski, Rodzina w okresie transformacji systemowej, 1995;

J. Jarowiecki, Zmiany dla dzieci i młodzieży w Polsce w okresie transformacji 1989-1995, 1997.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

- zna najważniejsze przemiany w sytuacji dziecka od średniowiecza do 1989 r.;

- zna najważniejsze fakty i działalność organizacji społecznych i placówek opiekuńczych na rzecz dzieci i młodzieży;

- zna najważniejsze sposoby rozwiązywania problemów społecznych i opiekuńczo-wychowawczych dzieci i młodzieży na przestrzeni dziejów;

UMIEJĘTNOŚCI

- potrafi scharakteryzować zjawisko trudnego dzieciństwa na poszczególnych etapach historii Polski;

- potrafi wymienić problemy, z jakimi borykały się dzieci na przestrzeni dziejów;

- potrafi krytycznie analizować różne typy źródeł historycznych;

- potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą na zajęciach w celu analizy problemów społeczno-wychowawczych ze zwróceniem uwagi na szerszy kontekst społeczno-polityczny

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej;

- potrafi pracować w zespole;

- wyraża własne zdanie i uczestniczy w dyskusjach dokonując samooceny własnych sądów i przekonań;

- rozumie historyczne uwarunkowania wydarzeń.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności

Kolokwium

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)