Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS3 - Formy opieki, wychowania i pomocy - tradycje i wyzwania współczesności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS3-SDR-FOWP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS3 - Formy opieki, wychowania i pomocy - tradycje i wyzwania współczesności
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedstawienie najważniejszych postaci pedagogiki społecznej i twórców metod pracy z dzieckiem, rodziną, z grupą. Poznanie koncepcji pedagogicznych powstałych w różnych okresach historycznych i uwarunkowaniach społecznych. Analiza tekstów i poznania aktualnych instytucji i organizacji czerpiacych inspiracje z koncepcji tych autorów.

Skrócony opis:

Studentom zostaje zaprezentowana lista ważnych twórców koncepcji teoretycznych i studenci wybierają ale też zgłaszają własne propozycje inspirujących pedagogów.

Pełny opis:

Św. Wincenty a Paulo i G.P. Baudouin - poczatki opieki nad porzuconymi dziećmi

Jan Bosko i- salezjańska metoda pracy z młodzieżą

Henryk Jordan - wychowanie fizyczne i ewolucja idei ogrodów jordanowskich

Helena Radlińska praca wychowawcy w srodowisku

Maria Grzegorzewska - metoda ośrodków pracy z dziecmi o specjalnych potrzebach

Janusz Korczak i Stefania Wilczyńska - samorząd dziecięcy i prawo do dnia dzisiejszego

Kazimierz Jeżewski - od gniazd sierocych do rodzinnych domów dziecka

Kazimierz Lisiecki - idea pracy z dzećmi ulicy

Aleksander Kamiński - funkcje pedagogiki społecznej i metody pracy zuchowej

Olga i Andrzej Małkowscy - metoda harcerska

Czesław Czapów podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej

Alina Margolis - działalość oNG na rzezc dzieci na przykładzie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Literatura:

Lista lektur tworzona jest wspólnie ze studentami

Efekty uczenia się:

Student:

- zna wybitne postaci pedagogiki społecznej;

- potrafi pokazać uwarunkowania historyczne i ewolucję koncepcji pedagogicznych;

- potrafi wyszukać instytucje/organizacje, które kultywują tradycje i czerpią inspirację z wybranych koncepcji pedagogicznych;

- potrafi zaproponować i poprowadzić dyskusję na temat wybranej postaci i jej poglądów

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność w zajęciach

- merytoryczna zawartość przedstawionego materiału,

- umiejętność wyszukania odpowiednich lektur na temat wybranej postaci;

- sposób zaprezentowania wybranej koncepcji/metody/postaci i poprowadzenia dyskusji;

- Trafność wyboru współczesnej instytucji i sposób jej przedstawienia

Prezentacja, wybór lektur, poprowadzenie dyskusji, praca pisemna

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)