MS3 - Formy opieki, wychowania i pomocy - tradycje i wyzwania współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-SDR-FOWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Formy opieki, wychowania i pomocy - tradycje i wyzwania współczesności |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedstawienie najważniejszych postaci pedagogiki społecznej i twórców metod pracy z dzieckiem, rodziną, z grupą. Poznanie koncepcji pedagogicznych powstałych w różnych okresach historycznych i uwarunkowaniach społecznych. Analiza tekstów i poznania aktualnych instytucji i organizacji czerpiacych inspiracje z koncepcji tych autorów. |
Skrócony opis: |
Studentom zostaje zaprezentowana lista ważnych twórców koncepcji teoretycznych i studenci wybierają ale też zgłaszają własne propozycje inspirujących pedagogów. |
Pełny opis: |
Św. Wincenty a Paulo i G.P. Baudouin - poczatki opieki nad porzuconymi dziećmi Jan Bosko i- salezjańska metoda pracy z młodzieżą Henryk Jordan - wychowanie fizyczne i ewolucja idei ogrodów jordanowskich Helena Radlińska praca wychowawcy w srodowisku Maria Grzegorzewska - metoda ośrodków pracy z dziecmi o specjalnych potrzebach Janusz Korczak i Stefania Wilczyńska - samorząd dziecięcy i prawo do dnia dzisiejszego Kazimierz Jeżewski - od gniazd sierocych do rodzinnych domów dziecka Kazimierz Lisiecki - idea pracy z dzećmi ulicy Aleksander Kamiński - funkcje pedagogiki społecznej i metody pracy zuchowej Olga i Andrzej Małkowscy - metoda harcerska Czesław Czapów podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej Alina Margolis - działalość oNG na rzezc dzieci na przykładzie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę |
Literatura: |
Lista lektur tworzona jest wspólnie ze studentami |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna wybitne postaci pedagogiki społecznej; - potrafi pokazać uwarunkowania historyczne i ewolucję koncepcji pedagogicznych; - potrafi wyszukać instytucje/organizacje, które kultywują tradycje i czerpią inspirację z wybranych koncepcji pedagogicznych; - potrafi zaproponować i poprowadzić dyskusję na temat wybranej postaci i jej poglądów |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność w zajęciach - merytoryczna zawartość przedstawionego materiału, - umiejętność wyszukania odpowiednich lektur na temat wybranej postaci; - sposób zaprezentowania wybranej koncepcji/metody/postaci i poprowadzenia dyskusji; - Trafność wyboru współczesnej instytucji i sposób jej przedstawienia Prezentacja, wybór lektur, poprowadzenie dyskusji, praca pisemna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.