MSN-Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MSN-PED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MSN-Pedeutologia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia teorii pedeutologicznej oraz dostarczenie kategorii pojęciowych pozwalających na rozumienie uwarunkowań pracy i rozwoju zawodowego nauczyciela. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia teorii pedeutologicznej oraz dostarczenie kategorii pojęciowych pozwalających na rozumienie uwarunkowań pracy i rozwoju zawodowego nauczyciela. Założeniem kursu jest dostarczenie wiedzy o zawodzie nauczycielskim umieszczonej w szerokich kontekstach psychologicznych, społecznych i kulturowych, co umożliwia dokonywanie krytycznej analizy i oceny różnych alternatywnych opcji myślenia o nauczycielu. Z powodu niepowtarzalności sytuacji edukacyjnych i związanej z tym niemożności przewidzenia całej struktury czynności zawodowych nauczyciela ważnym zadaniem kursu staje się zachęcenie studentów do krytycznego namysłu nad praktyką edukacyjną nauczyciela oraz kształcenie potrzeby i umiejętności refleksji nad własnym działaniem pedagogicznym. Istotnym elementem realizacji przedmiotu jest też uświadomienie studentom etycznego wymiaru pracy nauczycielskiej i rozwijanie odpowiedzialności za podejmowane działania. Kurs Pedeutologii ma doprowadzić kandydata do zawodu nauczyciela nie tylko do przyswojenia odpowiedniej teorii, lecz przede wszystkim kształtować umiejętności odnoszenia wiedzy do praktyki edukacyjnej i dochodzenia do osobistych znaczeń zdobywanej teorii. |
Literatura: |
literatura obowiązkowa: -Kwiatkowska H. Pedeutologia. Warszawa 2008 -Kwiatkowska H.. Tożsamość zawodowa nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk 2005 -Kwaśnica R.. Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red) Pedagogika. Podręcznik akademicki. PWN 2003 literatura uzupełniająca: -Day Ch.. Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie. Gdańsk. 2004 -Gołębniak D.B.. Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza -biegłość-refleksyjność. Toruń-Poznań 1998. -Kretschmann R. Stres w zawodzie nauczyciela, GWP, Gdańsk 2003 -Kwiatkowska H. Edukacja nauczycieli. Konteksty-Kategorie-Praktyki. Warszawa 1997 -Kwiatkowska H., Lewowicki T., Dylak S. (red.) Współczesność a kształcenie nauczycieli. Warszawa 2000 – wybrane teksty - R. Kwaśnica (red.) Pytania o nauczyciela. Wrocław 2003- wybrane teksty -Pearson A.T. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli. WSiP. Warszawa1994. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W efekcie zajęć student: - stosuje właściwe terminy i kluczowe pojęcia podczas wyjaśniania/opisywania pracy nauczycielskiej, - wyjaśnia specyfikę pracy nauczycielskiej jako złożonego działania o charakterze komunikacyjnym o szczególnych wymaganiach intelektualnych, osobowościowych, etycznych i pragmatycznych, - wskazuje główne ujęcia teoretyczne zawodu nauczycielskiego (ujęcie psychologiczne, technologiczne, humanistyczne, socjologiczne, pedagogiki krytycznej) i omawia ich związek z założeniami określonej koncepcji naukowej, - wymienia podstawowe funkcje zawodowe nauczyciela i omawia ich ewolucję w związku z przemianami kultury i współczesnymi wymaganiami życia społecznego, - przedstawia nowe orientacje pedagogiczne w badaniu nauczyciela i jego zawodu, - wyjaśnia dynamikę rozwoju nauczyciela w zawodzie i charakteryzuje funkcjonowanie nauczyciela na poszczególnych etapach rozwoju (stadium przedkonwencjonalne, konwencjonalne, postkonwencjonalne) oraz rozumie znaczenie ciągłego, systematycznego kształcenia i doskonalenia zawodowego, - przedstawia ogólne zasady przygotowania zawodowego nauczycieli związane z prawidłowościami zawodu oraz omawia wybrane koncepcje kształcenia nauczycieli, - omawia współczesne modele profesjonalizmu nauczycielskiego (koncepcja profesjonalizmu rozszerzonego -model Holye’a, profesjonalizmu Johna Elliota, „profesjonalny artyzm” D.Fish, amerykańska koncepcja „mocnego profesjonalizmu”), z szczególnym uwzględnieniem znaczenia refleksji w pracy zawodowej nauczyciela, - wyjaśnia funkcję regulacyjną teorii i omawia znaczenia wiedzy teoretycznej jako podstawy działania praktycznego nauczyciela oraz wyjaśnia funkcję osobistych teorii pedagogicznych nauczycieli jako łącznika teorii z praktyką, - umie wskazać czynniki wpływające na efektywność interakcji uczeń – nauczyciel - omawia rodzaje, funkcje i ewolucję tożsamości zawodowej nauczycieli oraz określa i ich wpływ na funkcjonowanie w zawodzie nauczyciela, Umiejętności W efekcie zajęć student: - potrafi określić i powiązać wymagania profesji nauczycielskiej z określonymi kompetencjami nauczycielskimi, - potrafi krytycznie przeanalizować różne alternatywne modele kształcenia nauczycieli i przedstawić ich uargumentowaną ocenę, - na podstawie zdobytej wiedzy potrafi zaproponować różne edukacyjne formy wspomagania w rozwoju w zawodzie nauczyciela i oszacować ich wartość edukacyjną, - potrafi podejmować refleksję (w toku działania i nad działaniem) nad własną praktyką edukacyjną i formułować wnioski rozwijające jego samowiedzę, - umie rozpoznawać własne zasoby i deficyty kompetencyjne i planować swój rozwój w zawodzie, - umie analizować i interpretować zdarzenia w klasie szkolnej i na podstawie rozpoznania (zdefiniowania) sytuacji edukacyjnej oszacować wartość proponowanych działań nauczycielskich, - umie analizować mechanizmy prowadzące do wypalenia zawodowego i wskazać działania przeciwdziałające wypaleniu, Kompetencje społeczne W efekcie zajęć student - ma świadomość znaczenia etyki w zawodzie nauczycielskim i przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane dziania edukacyjne, - rozwój ucznia traktuje jako wartość nadrzędną w ukierunkowaniu działań edukacyjnych, - umie nawiązywać dialog z innymi współuczestnikami procesu edukacyjnego, - potrafi wchodzić w relacje o charakterze otwartości i tworzyć relacje oparte na aktywnej współpracy z zespołem nauczycielskim i rodzicami, - akceptuje i rozumie potrzebę stałego, samodzielnego uaktualniania wiedzy, doskonalenia kompetencji zawodowych i ciągłego podejmowania kształcenia i samokształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
- kontrola obecności na zajęciach - ocena ciągła (kontrola bieżącego przygotowywania się do zajęć oraz aktywności) - test zaliczeniowy, |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.