Czytać czy nie czytać? O grywalizacji w animacji czytelnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-F-CZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Czytać czy nie czytać? O grywalizacji w animacji czytelnictwa |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Fakultet stanowi rozszerzenie kursu Literatury dla dzieci o praktyczne warsztaty pracy z tekstami literackimi. Podczas zajęć zostaną przedstawione liczne techniki animacji czytelnictwa, w tym głównie bazujące na metodach grywalizacji jak escape room, karty dialogowe i opowieści, rozwijanie tworzenia narracji przez dzieci w grach typu RPG, jak również teatr: czarny, cieni i kamishibai oraz inne |
Literatura: |
Brzostowska, A. (2019). Współtworzenie działań animacji czytelnictwa z młodzieżą na przykładzie Literackiego Escape Roomu w Gminnej Bibliotece Publicznej im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie. Acta Univeristatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(29), 105-117 Kulik, Maria i in. (2017). Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Lipińska, Anna (2017). Metoda KLANZY jako praktyka działania z książką i czytelnikiem. W: M. Kulik, A. Lipińska, G. Walczewska-Klimczak (red.), Rozumienie świata O warsztatach pracy z książką i czytelnikami (s. 75–87). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Mitzner, Marcin (b.d.). Literacki Escape Room. Pobrane 10 września 2018, z: https://nocbibliotek.org/article/literacki-escape-room Palamer-Kabacińska, Ewa & Leśny, Agnieszka (red.) (2012). Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • Zna niekonwencjonalne metody animacji czytelnictwa • Rozumie pojęcie grywalizacji w edukacji • Zna zasady animowania a nie liderowania projektu edukacyjnego Umiejętności: • Potrafi stworzyć interesujące narzędzie do pracy z tekstem literackim • Potrafi stosować metody grywalizacji w pracy dydaktycznej • Potrafi zachęcić dzieci i młodzież do tworzenia własnych opowieści Postawy: • Twórczo postrzegać literaturę dla dzieci jako użyteczne, przyjazne narzędzie w pracy z dzieckiem ważne dla jego wielostronnego rozwoju • Potrafi pracować z grupą projektową jako animator |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena pracy i aktywności w czasie zajęć. przygotowanie niekonwencjonalnego narzędzia do pracy z tekstem literackim |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.