Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czytać czy nie czytać? O grywalizacji w animacji czytelnictwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-N-F-CZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Czytać czy nie czytać? O grywalizacji w animacji czytelnictwa
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Fakultet stanowi rozszerzenie kursu Literatury dla dzieci o praktyczne warsztaty pracy z tekstami literackimi. Podczas zajęć zostaną przedstawione liczne techniki animacji czytelnictwa, w tym głównie bazujące na metodach grywalizacji jak escape room, karty dialogowe i opowieści, rozwijanie tworzenia narracji przez dzieci w grach typu RPG, jak również teatr: czarny, cieni i kamishibai oraz inne

Literatura:

Brzostowska, A. (2019). Współtworzenie działań animacji czytelnictwa z młodzieżą na przykładzie Literackiego Escape Roomu w Gminnej Bibliotece Publicznej im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie. Acta Univeristatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(29), 105-117

Kulik, Maria i in. (2017). Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Lipińska, Anna (2017). Metoda KLANZY jako praktyka działania z książką i czytelnikiem. W: M. Kulik, A. Lipińska, G. Walczewska-Klimczak (red.), Rozumienie świata O warsztatach pracy z książką i czytelnikami (s. 75–87). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Mitzner, Marcin (b.d.). Literacki Escape Room. Pobrane 10 września 2018, z: https://nocbibliotek.org/article/literacki-escape-room

Palamer-Kabacińska, Ewa & Leśny, Agnieszka (red.) (2012). Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• Zna niekonwencjonalne metody animacji czytelnictwa

• Rozumie pojęcie grywalizacji w edukacji

• Zna zasady animowania a nie liderowania projektu edukacyjnego

Umiejętności:

• Potrafi stworzyć interesujące narzędzie do pracy z tekstem literackim

• Potrafi stosować metody grywalizacji w pracy dydaktycznej

• Potrafi zachęcić dzieci i młodzież do tworzenia własnych opowieści

Postawy:

• Twórczo postrzegać literaturę dla dzieci jako użyteczne, przyjazne narzędzie w pracy z dzieckiem ważne dla jego wielostronnego rozwoju

• Potrafi pracować z grupą projektową jako animator

Metody i kryteria oceniania:

ocena pracy i aktywności w czasie zajęć.

przygotowanie niekonwencjonalnego narzędzia do pracy z tekstem literackim

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)